• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

"als en" formule maken

• Onderwerp starter Onderwerp starter Droe
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Droe

Gebruiker
Lid geworden
3 apr 2013
ik heb een vragenlijst gemaakt in excel Schermafbeelding 2013-04-03 om 14.50.46.png

en ik wil een formule die bij een antwoord 6, een tekst toekent.

maar 1 van de 6 antwoorden (e4 e5 e6 e7 e8 of e9) kan een waarde 6 hebben. En als e4=6 dan wil ik de tekst "winst" en als e5=6 dan wil ik de tekst "groei" enz enz

dit heb ik geprobeerd, maar geen succes .... =ALS(EN(E4=6;E5=6);"Winst";"Groei")

wat doe ik niet goed?

Je geeft aan dat maar 1 van de antwoorden een waarde 6 kan hebben.
Je formule zegt; als E4 EN E5 = 6 dan winst, dus dat gaat al niet.

Als je een voorbeeldje plaats kunnen we beter van dienst zijn, maar zonder voorbeeld kan je zoiets doen;
Code:
=ALS(E4=6;"WINST";ALS(E5=6;"GROEI";ALS(ETC, ETC, )))

Maar het zou ook misschien ook kunnen met een =ZOEKEN of =VERT.ZOEKEN, maar nogmaals, zonder voorbeeld kunnen wij dat niet weten....

Laatst bewerkt:
ja je hebt gelijk, ik had snel een screenshot gemaakt waarbij ik per ongeluk op 2 plaatsen een waarde 6 heb. normaal kan dit niet want ik heb een beveiliging ingebouwd, maar nu was die even uit.

een voorbeeld weet ik niet goed te maken, ik kan het proberen uit te leggen. er zijn zes opties e4, e6 , e8, e10 e12 en e14, degene die de vragenlijst invult moet aangeven aan welke optie hij een 6 wil toekennen, welke hij een 5 wil toekennen enz enz ..... in totaal kan hij 21 punten verdelen.

nu wil ik op een antwoord blad alleen de corresponderende tekst weergeven wat bij een 6 hoort. als je naar mijn plaatje kijkt, dan zou dat betekenen, dat iemand die op E8 een 6 scoort, in zijn antwoordblad te zien krijgt dat hij gekozen heeft voor " klantgerichtheid" .

maar ik moet zeggen dat je tip mij wel erg geholpen heeft, erg bedankt, want werkt het =ALS(E4=6;"winst";ALS(E6=6;"Groei";ALS(E8=6;"klantgerichtheid"))) dank daarvoor :) je had het over =zoeken, is dat makkelijker denk je?

Kan toch gewoon met een INDEX/VERGELIJKEN formule ?

Nu het werkt met =ALS kom ik erachter dat ik de uitkomst ook in een specifieke kleur wil weergeven, dus als E8 = een 6 dan komt er in het antwoord blad klantgerichtheid te staan. maar nu zou ik iedere keer als het klantgerichtheid is deze in groene letters willen en als bv groei de uitkomst is dan zou ik gele letters willen. weet iemand hoe ik dat voor elkaar kan krijgen?

Beste Spaarle,
super ik zie in je voorbeeld dat het werkt, maar hoe heb je de kleur toegewezen? bij de cel eigenschappen?

Nee, zoals ThankYou aangeeft, via Voorwaardelijke Opmaak.
Kijk onder Voorwaardelijk Opmaak > Regels Beheren > Klik op de dropdown 'Huidige selectie' > Selecteer 'Dit werkblad'

en gij zult de regels zien...

Spaarle en ThankYou erg bedankt. dit is exact wat ik wilde.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan