• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

=ALS(EN( formule met voorwaardelijke opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

Beginn3r

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2023
Berichten
3
hee forum leden,

ik probeer een excel bestand in elkaar te zetten maar ik loop een beetje vast.


EXCEL1.png


Cel B13 (9775) moet rood worden ALS één van de cellen Q13 t/m Q31 (TD Spoor) zelfde nummer bevat als B13 (9775) en tegelijkertijd een "X" er achter staat in de volgende kolom van S13 t/m S31 (Defect)

zie foto hier onder

EXCEL2.png

voor dit heb ik deze formule gebruikt in voorwaardelijke opmaak

=EN(Q13=B13;S13="X")

maar met deze formule wordt er alleen naar cel Q13 en S13 gekeken. maar ik wil dus dat cel B13 verkleurd als dezelfde nummer ergens onder het kopje "TD Spoor" voorkomt gecombineerd met een "X" er achter onder het kopje "Defect"

iemand een idee hoe dit moet?
 
Welkom, zou je s.v.p. een representatief Excel voorbeeldbestand willen plaatsen i.p.v. plaatjes.
 
Probeer deze eens voor bereik B13:C62
Code:
=AANTALLEN.ALS(Q$13:Q$32;B13;S$13:S$32;"x")>0
Als het kan moet je afscheid nemen van al die samengestelde cellen want dat kan problemen opleveren, bijvoorbeeld met de voorwaardelijke opmaak.
 
Ik heb afscheid genomen van samengestelde cellen en je formule werkt inderdaad

zou je de formule willen uitleggen?
 
Dat is niet zo moeilijk, AANTALLEN.ALS telt het aantal waarden dat aan bepaalde voorwaarden voldoet. Dus hoe vaak B13 voorkomt in bereik Q13:Q32 in combinatie met een x ernaast. Precies zoals je wilde.
Als het resultaat groter is dan 0 dan komt de combinatie voor (en geeft de formule dus als uitkomst WAAR) en moet voorwaardelijke opmaak dus toegepast worden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan