• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

ALS(EN) functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jeffy

Gebruiker
Lid geworden
24 feb 2012
Goedemiddag allemaal,
ik heb een vraag omtrent een formule die ik wil gebruiken in excel.
korte achtergrond: ik wil een x-bedrag toevoegen wanneer er aan een bepaalde voorwaarde wordt voldaan. Dus de ALS functie. Nu is het zo dat de voorwaarde aan 2 eisen wordt gesteld; rij-waarde en kolom-waarde. (Het is voor tabel gebruik)
Een gemiddelde nemen is geen optie, omdat hieruit meerdere gelijke gemiddelden volgen in de tabel terwijl de functie niet op alle gelijke waarde moet inspringen. ie. 1x4 = 4, 2x2 = 4, bij 1x4 moet de waarde wel worden toegevoegd en bij 2x2 niet.

Mijn huidige formule is als volgt:
ALS(EN(B$6<=5,5;$A8<4);Blad1!$E$14;ALS(EN(B$6>5,5:B$6<=6;$A8<3,5);Blad1!$E$14;ALS(EN(B$6>6:B$6<=6,5;$A8<3);Blad1!$E$14;Blad1!$E$15))))+ALS(EN(B$6>6,5:B$6<=7;$A8<2,5);Blad1!$E$17;Blad1!$E$18)+ALS(EN(B$6>7;$A8<2,5)Blad1!$E$16;Blad1!$E$19)

Excel geeft een fout wanneer ik heb wil invoeren, ik heb er al enige tijd naar zitten staren, maar kan niet achter de fout komen.
Verder vroeg ik het mij af of het nog uitmaakt dat ik in de huidige formule meerdere voorwaarden stel. Concreet: als b$6 groter is dan 6 dan ''bedrag e14'' en als b$6 groter is dan 7 dan ''bedrag e15''. wanneer aan de voorwaarde van groter dan 7 wordt voldaan geeft excel dan alleen het bedrag wat daarbij hoort of wordt ook de waarde die past bij 6 toegevoegd?

Ik hoop dat het verhaal enigszins duidelijk is en ik zie uit naar reactie.
Dank u en met vriendelijke groet,
Jeffrey

Ik heb niet echt veel verstand van Excel maar moet je niet ipv 'ALS' beter 'IF' gebruiken?

Ik hoop dat het verhaal enigszins duidelijk is
Jeffrey,

Een voorbeeld maakt meer duidelijk, want alleen deze vermelding leidt ook tot staren van helpers.

Ik heb niet echt veel verstand van Excel maar moet je niet ipv 'ALS' beter 'IF' gebruiken?
Dit geldt voor de Engelse Excel

Laatst bewerkt:
De dubbele punten horen er niet te staan. Dit behoren ; te zijn.
Verder kan de formule zo te zien een stuk korter.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Ik zou het oplossen met enkel ALS functies.

ALS( logische test ; Juist ; Fout )

Juist vervang je gewoon door een nieuwe ALS functie:

ALS( logische test ; ALS( logische test ; Juist ; Fout ) ; Fout )

Dit doe je zoveel als nodig.

Er zitten m.i. onnodige ALS-functies in de formule.

Dit zou moeten volstaan.
Code:
=ALS(EN(B$6<=6,5;$A8<3);Blad1!$E$14;Blad1!$E$15)+ALS(EN(B$6>6,5;B$6<=7;$A8<2,5);Blad1!$E$17;Blad1!$E$18)+ALS(EN(B$6>7;$A8<2,5);Blad1!$E$16;Blad1!$E$19)

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Code:
=ALS(OF(EN(B$6<=5,5;$A8<4);EN(B$6>5,5;B$6<=6;$A8<3,5);EN(B$6>6;B$6<=6,5; $A8<3));Blad1!$E$14;Blad1!$E$15)+ALS(EN(B$6>7;$A8<2,5);Blad1!$E$16;Blad1!$E$19)

Het zat hem inderdaad in de dubbele punt, ik dacht dat ik een bereik diende in te voeren voor 1 bepaalde rij. Het geeft nog niet helemaal het gewenste resultaat met de code van Roncancio, maar daar kom ik verder zelf wel uit. Mijn dank is groot.

Naderhand ook nog even de formule van thankyou geprobeerd, deze was spot on!
Het trapsgewijze verloop werkt door de hele tabel nu.
Allemaal hartelijk bedankt voor de hulp en de snelle reacties,
Groeten,
Jeffrey

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan