• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als en kleinder dan of groter dan (postcode voorbeeld)

Status
Niet open voor verdere reacties.

deleeter

Gebruiker
Lid geworden
22 sep 2010
Beste forumleden,

Ik ben aan het proberen om een formule samen te stellen die gaat kijken wat de postcode is a.d.h.v een cijfer in kolom 1.

In kolom 3 zou dan de provincie moeten verschijnen.

Ik heb volgende formule maar dit werkt niet. Blijkbaar doe ik iets fout...

=ALS(EN(A6>=10000;A6<20000);Antwerpen;(ALS(A6>=20000;A6<30000);Brabant;(ALS(A6>=30000;A6<40000);West-Vlaanderen;(ALS(A6>=40000;A6<50000);Oost-Vlaanderen))))))

met een voorbeeldbestandje wordt je waarschijnlijk beter geholpen.

in plaats van de als-formules zou ik kiezen voor vertikaal zoeken in een tabel.

zoiets dan?

Code:
=VERT.ZOEKEN($A2;$E$3:$F$8;2;1)

laat je even weten of dit is wat je bedoelt?

heb je vragen laat het gewoon even weten.

Bijlagen

Mja nee niet echt vrees ik. Ik denk eerder dat het met als moet. Voor andere zaken is vertikaal zoeken zeker een optie. In principe werkt het wel maar ik wil liever niet werken met extra werkbladen.

Het idee van Oeldere is anders wel een veel beter idee dan jouw oplossing.
Als je toch met je formule aan de slag wilt. deze rommelt behoorlijk.
Moet zijn

=ALS(EN(A2>=10000;A2<20000);"Antwerpen";ALS(EN(A2 >=20000;A2<30000);"Brabant"; ALS(EN(A2 >=30000;A2<40000);"West-Vlaanderen";ALS(EN(A2>=40000;A2<50000);"Oost-Vlaanderen";"ANDERS"))))

Tardis

vertikaal zoeken in een tabel

mijn oplossing heeft voor mij de volgende voordelen.

* het aantal van de als-formules zijn beperkt (volgens mij 7 x); de tabel is (nagenoeg) oneindig

* persoonlijk vind ik een tabel overzichtelijker dan een uitgebreide formule

* een tabel is veel eenvoudiger in het onderhoud (om gegevens aan te passen / toe te voegen).

de tabel mag ook op een ander werkblad staan (de formule werkt dan ook gewoon).

tevens kun je de tabel een naam geven, waardoor de formule ook duidelijker wordt.

al met al vele voordelen t.o.v. meervoudige als-formules.

bovenstaande is zoals ik al heb aangegeven, natuurlijk wel een persoonlijke voorkeur.

Ik volg je logica wel maar het was een vraag van een vriendin die binnen bepaalde grenzen een opdracht moet uitvoeren. In elk geval bedankt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan