• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als formule gebruik in een bereik

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kevercat

Gebruiker
Lid geworden
11 aug 2008
Hallo Helpers,

In een spreadsheet heb ik de volgende formule staan
Code:
 =AANTAL.ALS(C31:C276;"GTL")
maar maandelijks kan er een wijziging komen die de telling in de war schopt. In de kolom van die maand wordt dit aangegeven door het min teken (-). Nu dacht ik dit op te kunnen lossen door de volgende formule te gebruiken:
Code:
 =ALS(D31:D276="-";AANTAL.ALS(C31:C276;"GTL");"")
maar dan kijg ik #WAARDE! te zien. Per cel werkt de formule dus wel:
Code:
 =ALS(D31="-";AANTAL.ALS(C31:C276;"GTL");"")
maar dat is niet de bedoeling. Ik wil dus eigenlijk dat als er in het opgegeven bereik een wijziging plaatsvindt (dus een min teken komt te staan) dat er onderaan de kolom een nieuwe telling genoteerd wordt en als er niets wijzigt dan moet er niet komen te staan. Kan iemand vertellen hoe ik dan de formule zou moeten maken?

Al vast bedankt voor de genomen moeite

Deze zou dat voor u moeten kunnen:

Code:
=Somproduct((D31:D276="-")*(C31:C276="GTL"))

De cellen waarin je (werkende)formules zet kunnen niet als tekst opgemaakt zijn.
Dus de cellen als standaard opgemaakt en de formule werkt zoals het hoort.

Bijlagen

Als de uitkomst van die formule niet 0 kan zijn wat moet het dan wel zijn en hoe kom je er aan?

De cellen waarin je (werkende)formules zet kunnen niet als tekst opgemaakt zijn.
Dus de cellen als standaard opgemaakt en de formule werkt zoals het hoort.

Oeps de bijlage bijgevoegd voordat ik deze wijziging opgeslagen had. Maar dan blijft toch het probleem dat hij de waarde op 0 zet terwijl er in het bereik C31:C276 toch 5x GTL voorkomt, volgens mij is de uitkomt dan fout :) Zie je daar de oplossing dan in?

Dat klopt er staan 5 x GTL in kolom C.
Maar er staan geen "-" in kolom D zoals gevraagd.
Dus antwoord 0

Dat klopt er staan 5 x GTL in kolom C.
Maar er staan geen "-" in kolom D zoals gevraagd.
Dus antwoord 0

Sorry, ik heb geloof ik mijn dag niet, de formule had ik gewijzigd in: =SOMPRODUCT((J31:J276="-")*(C31:C276="GTL")) en geplaatst in cel J277. Daar staat dus wel "-" en de waarde zou dus 5 moeten zijn of ik heb een denkfout, vandaag geloof ik alles :)

Sorry maar in kolom J staat er een enkele x "-" en dan staat Combi in kolom D.

Zou het kunnen dat je gisterenavond nogal doorgezakt bent? :p

Zou het kunnen dat je gisterenavond nogal doorgezakt bent? :p

:o:o Het is zelfs erger dan ik dacht, dat heb je met plotselinge visite en onregelmatige diensten, dat werkt niet goed samen :). Ik heb er Combi van gemaakt en hij geeft keurig 1. Hier kunnen we wat mee :)

Je hebt me erg geholpen (en veel geduld gehad) Bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan