• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

ALS-formule levert een string waardoor de cel 'vol' lijkt

• Onderwerp starter Onderwerp starter Hvn
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Hvn

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 feb 2025
In een database met jaartallen heb ik een formule gemaakt om de jaartallen in een cluster te krijgen, bijvoorbeeld 1974-1992. Hiervoor gebruik ik =ALS(EN(AD77>1974;AD77<1992);AD77;""). Dit levert 6 kolommen op met daarin of het jaartal, of niets als het jaartal buiten de grenswaarden valt. Dit werkt.

Vervolgens gebruik ik die data in een draaitabel. Ik wil bijvoorbeeld weten hoeveel keren in de kolom 1974-1992 een jaartal staat. Echter in de tabel wordt alles gezien als een waarde. Dus zowel een jaartal (bijv 1976) telt mee, als de "" die er staat als het een ander jaartal buiten de genoemde periode betreft. De uitkomst van alle jaarclusters is daarmee gelijk.

Nu heb ik al van alles geprobeerd, de cellen kopiëren en plakken met opmaak, plakken als waarde, zodat de formules verdwijnen, de opmaak van de cellen verwijderd, maar op een of andere manier lukt het me niet om de blanco invulling (de string ) die er staat te verwijderen. Het zijn uiteindelijk 13.000 records waar ik mee werk, dus handmatig verwijderen is geen optie (en stoot me ook principieel tegen de borst).

Iemand een idee hoe je dit oplost?

Welkom
Iemand een idee hoe je dit oplost?
Door te beginnen met het plaatsen van een representatief voorbeeldbestandje!

Ik denk aan zoiets als AANTALLEN.ALS, maar zonder voorbeeld is het gokken.

Hierbij een verkorte versie die het probleem illustreert. Uiteindelijk is het een groter bestand, maar dat werkt met de uitkomst van de draaitabel.

Bijlagen

3 vragen:
- waarom zijn de intervallen zo gekozen? Als je een vast interval hanteert zijn al die hulpkolommen niet nodig, en kun je in de draaitabel de jaren groeperen (zie bijlage).
- is het per se nodig om een draaitabel te gebruiken? Het kan ook gemakkelijk met een formule (zie bijlage). PS gebruik je Excel 365?

En tenslotte: Power Query kan ook geschikt zijn voor data-analyse van grotere datasets.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Een methode die je veel flexibiliteit geeft is vert.zoeken functie en een tabel met het startjaar van een een periode, dus als je toch de periodes wilt wijzigen, gaat dat eenvoudig.

Dan heb je maar 1 kolom extra nodig

zie bijlage voor uitwerking. blad3 is de nieuwe draaitabel
op blad 1 vind je het hulptabelletje voor de

Bijlagen

AlexCEL

De intervallen zijn wisselend omdat dit met kwaliteit van woningen te maken heeft, die kan ik niet wijzigen.

De draaitabel is nodig omdat je dan eenvoudig via de slicer de keuzes inzichtelijk kunt maken. Het betreft een bestand van meerdere steden, daar kan straks iemand makkelijk tussen switchen. Ik zie uit je voorbeeld wel dat je inderdaad de totalen per kolom wel krijgt. Maar in het bestand waar ik mee werk zit nog vele meer achter met filters, en dat is nu gebaseerd op een draaitabel.

In jouw voorbeeld van de draaitabel heb je zelf de categorieën bepaald, hoe doe je dat?

en ja ik gebruik office 365

Op een datum gaan staan in de draaitabel kop, en dan rechtermuisknop > groeperen. Dan kun je intervallen instellen.

Waardeveldinstellingen per jaartal heb je nu op AANTAL, maak daarvan 'Aantal nummers' en je hebt je doel bereikt.

Bijlagen

Dank jullie allemaal voor de hulp. De laatste bijdrage was inderdaad waar ik naar zocht (uiteindelijk zo simpel), maar ook de andere antwoorden hebben me wel weer verder geholpen voor het opbouwen van een volgende keer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan