• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

ALS-formule om automatische reactie te generen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hans010

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2014
Berichten
12
Goedemiddag,

Ik ben bezig met een risicosheet waar op basis van antwoorden automatisch een reactie gegeven wordt. In een periode van twee weken is het mij niet gelukt om de formule juiste op te zetten (ook met hulp van ChatGPT en YouTube) zodat het ook werkt.

Wat er moet gebeuren is dat als iemand de antwoorden heeft ingevuld er in het document een reactie komt waarin eventueel vervolgstappen staan. In mijn formule wordt echter enkel gekeken naar de eerste invoer (de eerste ALS) en niet naar degene daarna. In het voorbeeld kan je bijvoorbeeld 'nee' ingegeven, waarna er een reactie komt te staan. Vul je echter alles 'ja' in dan wordt er geen reactie gegeven omdat Excel enkel naar de eerste ALS kijkt.

Ik heb ALS.FOUT geprobeerd, de OF-functie en nog andere varianten. De oplossing lijkt mij simpel maar ik zie/vind het helaas niet. Ik hoop dat jullie mij op de juiste route kunnen zetten.

Met vriendelijke groet,
Hans
 

Bijlagen

  • Voorbeeld uitdaging .xlsx
    12,5 KB · Weergaven: 10
Je het 6 mogelijke antwoorden en maar 3 uitslagen die daarbij horen???
Zet antwoorden en en uitslagen naast elkaar en gebruik daarna via vert.zoeken
 
of misschien zo?
 

Bijlagen

  • Voorbeeld uitdaging .xlsx
    17,7 KB · Weergaven: 6
Het is heel ingewikkeld opgeschreven.... maar deze wel ok?
Code:
=ALS(D26=2;D21;ALS(D28=4;D21;ALS(D27=3;D20;ALS(D29=5;D21;ALS(D25=1;D19;ALS(D30=6;D19;""))))))
In bijlage nog een opzetje voor iets overzichtelijke scoringsmethode.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld uitdaging (AC).xlsx
    12,4 KB · Weergaven: 6
Laatst bewerkt:
Het is heel ingewikkeld opgeschreven.... maar deze wel ok?
Code:
=ALS(D26=2;D21;ALS(D28=4;D21;ALS(D27=3;D20;ALS(D29=5;D21;ALS(D25=1;D19;ALS(D30=6;D19;""))))))
In bijlage nog een opzetje voor iets overzichtelijke scoringsmethode.
Bedankt voor de opgave Alex. Ik heb de volgorde aangepast in jouw voorbeeld en nu werkt het naar behoren. Niet aan gedacht om Vert.Zoek toe te passen.

Bedankt voor jouw en van Emields en Popipipo's hulp.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan