• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

ALS formule werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

toverkamp

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2006
Berichten
403
Hallo, ik heb al een tijdje rondgezocht op het forum en op internet maar kon dit probleem nergens vinden. Ik zit namelijk met het volgende:
Stel in een winkel zijn een aantal kassa's. Deze is ingedeeld in de categorieën 1-5, 6-10 en meer dan 10. Ik heb een keuzelijst gemaakt waar men kan kiezen uit de soort storing aan de kassa. Wanneer je dan met de cursor bij de juiste categorie kassa staat moet daar het aantal serviceuren achter komen te staan.

Het probleem is wat duidelijker als je de bijlage opent.
 

Bijlagen

  • storingstijden.zip
    1,8 KB · Weergaven: 17
In C3:

=VERT.ZOEKEN($B3;$A$9:$E$13;KOLOM();ONWAAR)

en doortrekken naar rechts.

Of niet?

Wigi
 
In C3:

=VERT.ZOEKEN($B3;$A$9:$E$13;KOLOM();ONWAAR)

en doortrekken naar rechts.

Of niet?

Wigi

Ja hij klopt wel die formule, maar ik had de opzet verkeerd gedaan. Nu heb ik 'm iets veranderd en werkt alleen de eerste kolom. Terwijl ik de rest heb meeveranderd. Weet u misschien hoe dit kan? De nieuwe opzet staat in de bijlage.
 

Bijlagen

  • storingstijden.zip
    2 KB · Weergaven: 14
OK dan:

=INDEX($A$7:$C$29;VERGELIJKEN(C3;$A$7:$A$29;0)+(KOLOM()-3)*8;3)

Wigi
 
OK dan:

=INDEX($A$7:$C$29;VERGELIJKEN(C3;$A$7:$A$29;0)+(KOLOM()-3)*8;3)

Wigi

Beste wigi,

Ik ben zelf net een tijdje aan het proberen geweest, maar met deze formule verandert alles mee. Het is de bedoeling dat je wanneer je soort storing in C3 kiest dat in C4 het aantal uur komt te staan wat daar bij hoort. Dus niet dat die ook in D4 en E4 komen te staan. Het lukt mij (nog) niet om dat voor elkaar te krijgen.
 
=INDEX($A$7:$C$29;VERGELIJKEN(C3;$A$7:$A$29;0)+(KOLOM()-3)*8;3)

Dit was de formule voor C4. Je moet ze doortrekken naar rechts voor de andere cellen.
 
Hallo,

Ik zag net dat ik het net verkeerd had gedaan. Daarnet had ik 3 kolommen gemaakt waarin de kassa-categorieën staan. Maar dit moest een keuzelijst zijn. Dit heb ik nu dus aangemaakt, maar de formule met het aantal serviceuren erachter wil nog niet lukken. Kan iemand misschien uitleggen wat ik fout heb gedaan, want hij geeft namelijk een foutmelding in kolom I9 (zie bijlage).

bedankt!
 

Bijlagen

  • storingstijden.zip
    2 KB · Weergaven: 12
Hallo,

Ik zag net dat ik het net verkeerd had gedaan. Daarnet had ik 3 kolommen gemaakt waarin de kassa-categorieën staan. Maar dit moest een keuzelijst zijn.

Toverkamp,

Niet dat ik je niet wil helpen, verre van zelfs, maar...

kan je eerst aub de layout juist maken en dan de formule vragen aan mij / ons? Bespaart mij / ons een hele hoop werk en tijd.

Gisteren is ook al tegen jou gezegd dat je gegeven formules moet proberen te begrijpen. Het is weinig nuttig dat iemand het hier zegt en dat jij dit klakkeloos overneemt. De moeite moet van 2 kanten komen of het houdt wel eens snel op, weet je.

Wigi
 
Toverkamp,

Niet dat ik je niet wil helpen, verre van zelfs, maar...

kan je eerst aub de layout juist maken en dan de formule vragen aan mij / ons? Bespaart mij / ons een hele hoop werk en tijd.

Gisteren is ook al tegen jou gezegd dat je gegeven formules moet proberen te begrijpen. Het is weinig nuttig dat iemand het hier zegt en dat jij dit klakkeloos overneemt. De moeite moet van 2 kanten komen of het houdt wel eens snel op, weet je.

Wigi

Sorry voor het ongemak, maar ik ben ondertussen ook druk bezig met die formules en dan zie ik dat het niet klopt. In de bijlage die hier bij zit, zit de juiste lay-out. Ik heb daar in cel I9 de volgende formule geplaatst:
=INDEX($A$7:$E$13;VERGELIJKEN($G$9:$H$9;A7:E13;0)=KOLOM()-3*8;3) Deze is deels overgenomen wat u had gegeven, maar ik weet niet hoe het nou verder moet.

mvg
 

Bijlagen

  • storingstijden.zip
    2 KB · Weergaven: 10
In:

VERGELIJKEN($G$9:$H$9;A7:E13;0)=KOLOM()-3*8

zitten duidelijk grote fouten: je kan bv. geen bereik ($G$9:$H$9) opzoeken in een ander bereik.

Ook de 3 op het einde moet variabel worden: hier komt te staan in welke kolom van de tabel Excel het resultaat moet afhangen. Dat hangt dus af wat je kiest: 1, 6-10 of meer.

Wigi

PS: ook de Data > Valideren is verkeerd voor cel G9.
 
In:

VERGELIJKEN($G$9:$H$9;A7:E13;0)=KOLOM()-3*8

zitten duidelijk grote fouten: je kan bv. geen bereik ($G$9:$H$9) opzoeken in een ander bereik.

Ook de 3 op het einde moet variabel worden: hier komt te staan in welke kolom van de tabel Excel het resultaat moet afhangen. Dat hangt dus af wat je kiest: 1, 6-10 of meer.

Wigi

PS: ook de Data > Valideren is verkeerd voor cel G9.

Het bereik G9:H9 is het het bereik waar hij moet vergelijken met de matrix. De data>valideren is nu wel goed volgens mij en de 3 op het einde heb ik veranderd in 3:5 omdat excel in deze kolommen moet zoeken. Maar volgens mij is de formule nu nog niet helemaal goed, maar ik weet niet waar de fout zit?

=INDEX($A$7:$E$13;VERGELIJKEN(H9;$C$7:$E$13;0)+(KOLOM()-3)*8;3:5)
 

Bijlagen

  • storingstijden.zip
    2,1 KB · Weergaven: 13
dit

VERGELIJKEN(H9;$C$7:$E$13;0)+(KOLOM()-3)*8

moet

VERGLIJKEN($H$9;$A$7:$A$13;0)

worden. Logisch, niet?

Doe hetzelfde voor G9, dat opgezocht wordt in rij 7. Zelfde principe.

Wigi
 
dit

VERGELIJKEN(H9;$C$7:$E$13;0)+(KOLOM()-3)*8

moet

VERGLIJKEN($H$9;$A$7:$A$13;0)

worden. Logisch, niet?

Doe hetzelfde voor G9, dat opgezocht wordt in rij 7. Zelfde principe.

Wigi

dus als ik je goed begrijp bedoel je het volgende?:
=INDEX($A$7:$E$13;VERGLIJKEN($H$9;$A$7:$A$13;0+VERGLIJKEN($G$9;$C$7:$E$7;0)))
Hij werkt dan nog niet, maar is het iets kleins wat ik moet aanpassen?
 
Laatst bewerkt:
dus als ik je goed begrijp bedoel je het volgende?:
=INDEX($A$7:$E$13;VERGLIJKEN($H$9;$A$7:$A$13;0+VERGLIJKEN($G$9;$C$7:$E$7;0)))
Hij werkt dan nog niet, maar is het iets kleins wat ik moet aanpassen?

Je zoekt nog op in rij 7 om te bepalen in welke kolom je het resultaat moet hebben. INDEX heeft 3 argumenten:

1. de tabel: dit is OK: $A$7:$E$13
2. in welke rij van de tabel moeten we het resultaat halen: ook dit is OK: VERGELIJKEN($H$9;$A$7:$A$13;0)
3. in welke kolom van de tabel moeten we het resultaat halen: dit is heel analoog aan VERGELIJKEN($H$9;$A$7:$A$13;0), maar toch ietsje anders. Verander de zoekwaarde en het bereik en je bent er.

Scheid deze 3 argumenten door ; en de formule is klaar.

Wigi
 
Je zoekt nog op in rij 7 om te bepalen in welke kolom je het resultaat moet hebben. INDEX heeft 3 argumenten:

1. de tabel: dit is OK: $A$7:$E$13
2. in welke rij van de tabel moeten we het resultaat halen: ook dit is OK: VERGELIJKEN($H$9;$A$7:$A$13;0)
3. in welke kolom van de tabel moeten we het resultaat halen: dit is heel analoog aan VERGELIJKEN($H$9;$A$7:$A$13;0), maar toch ietsje anders. Verander de zoekwaarde en het bereik en je bent er.

Scheid deze 3 argumenten door ; en de formule is klaar.

Wigi

Bedoel je bij de laatste niet: VERGELIJKEN($G$9;$A$7:$A$13;0) Als dat zo is dan is de zoekwaarde toch: C7:E7 omdat hij dan op de categorie kassa's zoekt, of zit ik nu helemaal mis?
 
Bedoel je bij de laatste niet: VERGELIJKEN($G$9;$A$7:$A$13;0) Als dat zo is dan is de zoekwaarde toch: C7:E7 omdat hij dan op de categorie kassa's zoekt, of zit ik nu helemaal mis?

G9 zoek je op in A7:E7.

Als je C7:E7 gebruikt krijg je als antwoord: 1, 2, of 3. Maar je moet hebben: 3, 4, of 5.

Snap je?
 
Laatst bewerkt:
G9 zoek je op in A7:E7.

Als je C7:E7 gebruikt krijg je als antwoord: 1, 2, of 3. Maar je moet hebben: 4, 5, of 6.

Snap je?

Ok ik snap het, maar dan zal hij nu moeten werken, maar hij geeft nog steeds een foutmelding. Misschien dat u in de bijlage kan vinden wat er niet goed in zit?
 

Bijlagen

  • storingstijden.zip
    2,1 KB · Weergaven: 10
1. Het is VERGELIJKEN en niet VERGLIJKEN

2. zie terug naar wat ik schreef over INDEX functie heeft 3 argumenten.

Typ

=INDEX(

Eerst het eerste argument:

$A$7:$E$13

dan een ; want argument 1 is gedaan.

dan argument 2: je zoekt op in welke rij het juiste resultaat te vinden is:

VERGELIJKEN($H$9;$A$7:$A$13;0)

de VERGELIJKEN functie heeft 3 argumenten, sluit af met een haakje na de 0!!!

Argument 2 is nu gedaan, dus zet je terug een ;

dan argument 3: je zoekt op in welke kolom het juiste resultaat te vinden is:

VERGELIJKEN($G$9;$A$7:$E$7;0)

zelfde uitleg.

De 3 argumenten zijn klaar, sluit af met een haakje )

Als het nu nog niet lukt geef ik het toch op, denk ik...

Wigi

PS: Excel heeft goede help files...
 
1. Het is VERGELIJKEN en niet VERGLIJKEN

2. zie terug naar wat ik schreef over INDEX functie heeft 3 argumenten.

Typ

=INDEX(

Eerst het eerste argument:

$A$7:$E$13

dan een ; want argument 1 is gedaan.

dan argument 2: je zoekt op in welke rij het juiste resultaat te vinden is:

VERGELIJKEN($H$9;$A$7:$A$13;0)

de VERGELIJKEN functie heeft 3 argumenten, sluit af met een haakje na de 0!!!

Argument 2 is nu gedaan, dus zet je terug een ;

dan argument 3: je zoekt op in welke kolom het juiste resultaat te vinden is:

VERGELIJKEN($G$9;$A$7:$E$7;0)

zelfde uitleg.

De 3 argumenten zijn klaar, sluit af met een haakje )

Als het nu nog niet lukt geef ik het toch op, denk ik...

Wigi

PS: Excel heeft goede help files...

wigi,
super!! Bedankt voor je uitleg! Duidelijk zo:thumb:
sorry voor de overlast..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan