• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

"Als" formule wordt overschreven met listbox!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

numbro2

Gebruiker
Lid geworden
10 apr 2008
Heren en dames,

Ik zit met het volgende.
Ik ben een sheet aan het maken waarin ik een percentage van activiteiten bijhoud.
Ik heb een kolom met percentage die via datavalidatie gevuld wordt (10%, 20% 30%, enz.) en een kolom status. Deze wordt ook doormiddel van datavalidatie gevuld (Created, Open en Completed).

Nu wil ik dat als men completed wordt ingevuld, het percentage automatisch op 100% springt. Dit doe ik momenteel met de volgende formule: "=ALS(D7="Completed";"1"; )".
So far, so good: dan nu het probleem:

De formule staat in het veld waar je het percentage kiest. Als ik niks doe en het percentage op 0 laat staat en ik zet de status op completed, dan springt ie netjes op 100%, maaaaar als ik het percentage aanpas (naar bijv 50%) dan overschrijft ie de formule en werkt het niet meer.

Hoe kan ik dit oplossen???

alvast bedankt voor de reacties!

N2......:thumb:

Als je nu eens een klein voorbeeldbestandje zou bijhangen, van wat je echt wil bereiken.

Cobbe

Vermits we geen voorbeeld krijgen heb ik er zelf voor een gezorgd. :)

Cobbe

Laatst bewerkt:
Goede tip, hierbij het probleem iets duidelijk!
Alvast bedankt voor de reacties :thumb:

Bijlagen

Waarom gebruik je geen VERT.ZOEKEN icm het tabel op het werkblad?
Bijv.: =VERT.ZOEKEN(K4;E5:F8;2;ONWAAR)

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Waarom gebruik je geen VERT.ZOEKEN icm het tabel op het werkblad?
Bijv.: =VERT.ZOEKEN(K4;E5:F8;2;ONWAAR)

Met vriendelijke groet,

Roncancio

bedankt voor je reactie.
Maar hij moet alleen op 100% springen als hij completed is. Niet als hij open is op 50%. Dus dan hou je het zelde probleem: als je het percentage handmatig veranderd, ben je je formule kwijt.

mvg

...als je het percentage handmatig veranderd, ben je je formule kwijt.
Dat is altijd zo in Excel:
ofwel je plaatst in een cel een functie en dan krijg je als resultaat de uitkomst van die functie,
ofwel je plaatst een vaste waarde in die cel en dan ben je je functie kwijt.
Het is 1 van de 2, beide tegelijk kan niet (het gebruik van vba laat ik hier even buiten beschouwing).
Maar wat wil je nu eigenlijk bereiken? Dat is me nl. niet duidelijk.
In kolom E en F staat wat, waar je niks mee doet en in kolom J en K staat wat waar je wel wat mee wil doen, maar wat precies?
Wil je, als je in J4 het percentage wijzigt, dat dan K4 wijzigt?
OF wil je, als je K4 wijzigt, dat dan J4 wijzigt?

Dat is altijd zo in Excel:
ofwel je plaatst in een cel een functie en dan krijg je als resultaat de uitkomst van die functie,
ofwel je plaatst een vaste waarde in die cel en dan ben je je functie kwijt.
Het is 1 van de 2, beide tegelijk kan niet (het gebruik van vba laat ik hier even buiten beschouwing).
Maar wat wil je nu eigenlijk bereiken? Dat is me nl. niet duidelijk.
In kolom E en F staat wat, waar je niks mee doet en in kolom J en K staat wat waar je wel wat mee wil doen, maar wat precies?
Wil je, als je in J4 het percentage wijzigt, dat dan K4 wijzigt?
OF wil je, als je K4 wijzigt, dat dan J4 wijzigt?

zapatr, bedankt voor de reactie.

Wat ik wil is simpel. Een tasklist.
Ik kan een percentage bijhouden van de voortgang van een activiteit.
Als de activiteit voltooid is en ik hem op completed zet, wil ik dat hij automatisch op 100% springt.

Als het met VBA kan vind ik het ook best.
Of via een dummiecel ofzo.
kan je niet het via een andere cel laten lopen en die cel een waarde laten geven aan een andere cel? of kan dat altijd alleen maar over de eigen cel gaan?

Helaas gaf je geen antwoord op mijn vraag waardoor ik nog niet weet wat je precies wil.
Je hebt nu zowel in J4:J6 een keuzelijst gemaakt als in K4:K6.
Je maakt het jezelf wel onnodig ingewikkeld door:
- De naam "Completed" toe te kennen aan E5:E7
- "Completed" als kolomkop te gebruiken in K3;
- In E7 "Completed" te vermelden waar in F7 een percentage bijhoort van 75 en niet 100 zoals men zou verwachten. Welke tekst hoort dan bij 75%?
Als je daar antwoord op geeftis het simpel. Het kan op de manieren die Roncancio en Cobbe al aangaven, of op nog een andere manier. Welke manier doet er in feite niet toe. maar als de gegeven oplossingen nog niet naar wens zijn, dan ligt dat aan de onduidelijkheden op je werkblad.
Je moet in geen geval zowel in J4:J4 als in K4:K6 met keuzelijsten werken, maar in 1 van de 2 kolommen.

.

Helaas gaf je geen antwoord op mijn vraag waardoor ik nog niet weet wat je precies wil.
Je hebt nu zowel in J4:J6 een keuzelijst gemaakt als in K4:K6.
Je maakt het jezelf wel onnodig ingewikkeld door:
- De naam "Completed" toe te kennen aan E5:E7
- "Completed" als kolomkop te gebruiken in K3;
- In E7 "Completed" te vermelden waar in F7 een percentage bijhoort van 75 en niet 100 zoals men zou verwachten. Welke tekst hoort dan bij 75%?
Als je daar antwoord op geeftis het simpel. Het kan op de manieren die Roncancio en Cobbe al aangaven, of op nog een andere manier. Welke manier doet er in feite niet toe. maar als de gegeven oplossingen nog niet naar wens zijn, dan ligt dat aan de onduidelijkheden op je werkblad.
Je moet in geen geval zowel in J4:J4 als in K4:K6 met keuzelijsten werken, maar in 1 van de 2 kolommen.

.

ik gebruik E5:E7 als validatielijst --> voor col K
ik gebruikt F5:f9 als validatielijst --> Voor col J
alleen als ik col K op completed zet, wil ik dat hij automatisch in Col J 100% zet.
Zoals ik al eerder aangaf:
ze staan verder los vanelkaar!

zie beter voorbeeld:

Bijlagen

Dit staat in het bestan, meegestuurd met je laatste bericht:
Nu wil ik als col C op completed wordt gezet, dat het percentage 100% wordt. Dit heb ik opgelost met een alsfunctie. Maar deze wordt overschreven op het moment dat ik het percentage aanpas. Wat voor gaat komen. Bijv als een taak op 40% is. Dit staat dan dus los van status.
Ik herhaal wat ik in mijn vorig bericht schreef:
- Je moet NIET in beide kolommen (C en D) keuzelijsten gebruiken, want B5:B7 en C5:C7 zijn van elkaar afhankelijk, die staan niet los van elkaar.
- In kolom C heb je de keuze: je plaatst daarin een functie of je plaatst daarin een waarde; als je een waarde plaatst ben je de functie kwijt.

Dit staat in het bestan, meegestuurd met je laatste bericht:

Ik herhaal wat ik in mijn vorig bericht schreef:
- Je moet NIET in beide kolommen (C en D) keuzelijsten gebruiken, want B5:B7 en C5:C7 zijn van elkaar afhankelijk, die staan niet los van elkaar.
- In kolom C heb je de keuze: je plaatst daarin een functie of je plaatst daarin een waarde; als je een waarde plaatst ben je de functie kwijt.

je kan ze dus niet allebei onafhankelijk laten zijn en alleen als de status completed wordt, het percentage op 100% laten springen?

Created is altijd 0%
Open is tussen de 10% en 90%
en Completed is 100%
nu wil ik alleen dat als ik de status op completed zet, de status op 100% springt.
Verder moeten beide kolommen handmatig in te vullen zijn.

ok deze heb ik iets anders opgelost,
maar het werkt nu wel.

ik heb het andersom gezet. Aan status kom ik niet meer, alleen nog aan percentage.

dank voor de reacties

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan