• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

ALS-formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

jazzvb

Gebruiker
Lid geworden
30 okt 2005
Hallo,

Ik zou graag hulp willen hebben bij de volgende situatie:

Stel, kolom A bevat namen van debiteuren en kolom B bestaat uit de bedragen van facturen die bij die debiteuren horen. Er staan dan dus bijvoorbeeld 100 bedragen onder elkaar in kolom B.

Nu gebruik je kolom C om de factuurnummers van niet-betalende debiteuren in te vermelden. Dan kan het voorkomen dat er bij 10 van 100 honderd cellen onder kolom C een getal/tekst staat.

Nu is mijn vraag: is het mogelijk dat in cel C101 het totale bedrag staat van de openstaande facturen?
Het is dan de bedoeling dat in de rest van kolom C gewoon de factuurnummers zichtbaar blijven.
In andere bewoording, ALS er in (bijvoorbeeld) kolom C12 een getal groter is dan 0 (nul; namelijk het factuurnummer), dan wordt bedrag/getal B12 opgeteld in cel C101.

Leg ik zo een beetje mijn vraag goed uit?
Jazz

Weet niet precies hoe ik dat voorbeeld erbij moet doen, dus hoop dat het goed gaat...

In het voorbeeld moet dan in cel C8 het bedrag E 550,- komen. Dit bestaat uit 200 + 150 + 200. De factuurnummers moeten in beeld blijven.

Bijlagen

Hier heb je een als formule :)
Code:
=(ALS(C2>0;B2;0))+(ALS(C3>0;B3;0))+(ALS(C4>0;B4;0))+(ALS(C5>0;B5;0))+(ALS(C6>0;B6;0))+(ALS(C7>0;B7;0))
Groet,
Allard

Je kan met SOM.ALS werken of met SOMPRODUCT
bijvoorbeeld:
Code:
=SOMPRODUCT((C2:F7<>"")*(B2:B7))
Succes,

Of:
Code:
=SOM.ALS(C2:C7;">0";B2:B7)

Thank you en rdg1314: als ik die formules toepas in het blad met de facturen, dan kloppen de bedragen niet.

allard1: is er ook een snelle manier om jouw manier toe te passen? of ik moet ik elke celverwijzing in de formule handmatig veranderen?

rdg1314: sorry, ik had het verkeerd ingevuld maar heb het nog een keer bekeken en nu komt het wel uit.

geweldig!
bedankt hiervoor.

Zet je de vraag nog even op opgelost?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan