• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

als funcie in een formule integreren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lintje

Gebruiker
Lid geworden
21 mei 2012
Hallo,

Ik ben bezig met een schema voor een toernooi. Ik ben op dit moment zo ver dat de uitslagen ingevoerd moeten worden en dat er dan automatisch een overzicht komt van de behaalde punten van de teams en welke teams doorgaan naar de kwartfinale. Ook heb ik er voor gezorgd dat er wordt aangegeven dat de teams "" punten hebben behaald als de uitslag nog niet is ingevuld.

De volgende formule geeft aan wie de Poule ronde heeft gewonnen:

=INDEX(H14:H17;VERGELIJKEN(GROOTSTE(L14:L17; 1);L14:L17;0);1)

Voor de duidelijkheid: in H staan de namen van de teams en in L de behaalde punten.

Hierover heb ik twee vragen:

1. Hoe kan ik er voor zorgen als 2 teams een gelijk aantal punten heeft gehaald er wordt gekeken naar het doelsaldo???. Het doelsaldo staat in I14:I17

2. Als de resultaten nog niet ingevoerd zijn, dus als alle teams nog geen punten hebben, worden er bij de kwartfinales een getal fout aangeven. Ik wil er dus voor zorgen dat als er nog geen punten zijn behaald, er niet die fout wordt aangeven maar bijvoorbeeld Winnaar poule A.

Dus iets met de Als functie =""
Maar ik kom er niet uit...

Laatst bewerkt:
Dag Lintje

Een formule zonder voorbeeld geeft de kans van 99 % dat hij niet werkt naar behoren,met een voorbeeld bekomt je dat er ook gemakkelijker op ingegaan wordt.

Voor 1 kun je het makkelijkste werken met een hulpkolom. het is niet de "mooiste" oplossing, maar het is wel eenvoudig en je kunt je huidige oplossing blijven gebruiken. De hulpkolom kan je natuurlijk verbergen en zo ver naar rechts plaatsen als nodig is.

in de hulpkolom gebruik je de volgende formule (voorbeeld voor lijn 14):

=L14*100 + i14

vervolgens verwijs je in je bovenstaande formule naar je hulpkolom in plaats van kolom L

voor 2, kun je mogelijk zoiets doen:

= if(max(L14:L17)=0;INDEX(H14:H17;VERGELIJKEN(GROOTSTE(L14:L17; 1);L14:L17;0);1);"winnaar poule A")

Aangenomen dat standaard de punten op 0 staan.

Ow dit zijn snelle reactie zeg. Mijn dank is nu al groot:P!

@Wampier,

1. ga ik even proberen nu:)

2. de punten staan op "". Dus ik neem aan de het begin van de formule zo wordt? = if(max(L14:L17)="" (en kan ik niet =Als(Grootste(L14:L17)="" gebruiken)

daarnaast geeft hij nu een naam fout aan.....

Voorbeeld: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-3ZR47KGOMIZS.xlsx (in voorbeeld zijn de kolommen en rijen weer anders, maar als die in het voorbeeld kloppend gemaakt kan worden, dan is het goed)

Laatst bewerkt:
Als het goed is werkt max() nog steeds juist. de max waarde van een range "" is gewoon 0

uhm

=IF...

moet natuurlijk

=ALS(...) zijn. krijg je als je ondertussen in de Engelse VBA aan het prutsen bent :)

overigens moet ook de volgorde worden omgedraaid bedenk ik me net. als max() 0 is wil je juist de tekst.

=als(max(L14:L17)=0;"winnaar poule A";INDEX(H14:H17;VERGELIJKEN(GROOTSTE(L14:L17; 1);L14:L17;0);1))

Perfect. hij werkt!

Nu moet ik nog zorgen dat hij de doelsaldo pakt als teams gelijk aantal punten heeft!

Als je er niet uitkomt met de hulpkolom dan kan ik met een klein voorbeeldbestandje wel helpen, maar met de hulpkolom zou het moeten lukken.

ik zou kolom L herschrijven, de formule daarin veroorzaakt errors in de vervolg oplossingen. Het best kun je gewoon "=som(...)" gebruiken en een "0" waarde opvangen in de formatering.

In kolom P maak ik de volgende hulpkolom:
Code:
=L9*100 + N9.
vervolgens wordt de selectie formule (h19):
Code:
=INDEX(H9:H12;VERGELIJKEN(GROOTSTE(P9:P12; 1);P9:P12;0);1)
NB:

opvangen 0 waarden in kolom L:

selecteer L9-L12 -> rechtermuis -> celeigenschappen -> aangepast -> in het "type:" veld vermeld je de volgende code:

0;0;""

Wel een klein minpuntje van deze oplossing:

Als een team 3 x 0 punten haalt. Wordt bij het totaal aantal punten niks ingevuld, i.p.v. 0. Kan ik dat nog omzeilen?

je kan ook kiezen voor een streepje ( - ) ipv een lege cel. Het is nog wel op te lossen met formule's maar ik hou het zelf graag zo eenvoudig mogelijk.

Okee,

laatste probleem (hoop ik)

Onderling resultaat in de groepsfase telt eerst. dan pas doelsaldo...

Heb je daar ook zo'n handigheidje voor?

Je vraag staat op opgelost, dus daardoor krijg je niet meer van iedereen reactie.

De vraag kun je volgens mij ook wee openzetten op dezelfde plaats waar je hem hebt afgesloten.

Onderling resultaat in de groepsfase telt eerst. dan pas doelsaldo...

Wie weet daar een handigheidje voor?

Hoe wordt "onderling resultaat" gedefinieerd? resultaat van onderlinge wedstrijden tussen de twee partijen die gelijk staan? dat wordt namelijk wel een stuk ingewikkelder.

Ja dat idd!

Maar ik heb een voorbeeld gevonden en dat is inderdaad een heel stuk ingewikkelder... Pff.. Denk je eindelijk dat je excel begrijpt... not:P

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan