• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als-functie nestelen als aan criteria uit 3 vervolgkeuzelijsten voldaan zal worden

Status
Niet open voor verdere reacties.

gridishere

Gebruiker
Lid geworden
5 nov 2009
Berichten
283
Hallo,

Met 3 vervolgkeuzelijsten wil ik bereiken dat er een gemiddeld stroom en gas verbruik uitkomt. Dit doe ik door gebruik te maken van de Als-functie. Deze is in Excel beperkt tot maximaal 65 keer te gaan nestelen. In mijn geval heb ik 72 uitkomsten nodig. Weet iemand een slimmere formule toe te passen? In geval van de Als-functie heb ik de hulpcellen niet nodig wat ik graag zo zou willen houden. De uitkomsten in L11 en L14 lijsten werken al met de criteria omringt in de blauwe lijnen. Ik heb dus alle uitkomsten nodig. Als iemand me een beetje op weg zou kunnen helpen?

Bij voorbaat dank!!!

grid


Bekijk bijlage gemiddeld verbruik.xlsx
 
Stop de mogelijkheden in een tabel en gebruik Vert.Zoeken.
Zie tab Data voor een opzet.
 

Bijlagen

  • gemiddeld verbruik.xlsx
    16,6 KB · Weergaven: 39
mcs51mc,
Jou oplossing toont blijkbaar aan hoe het werkt zonder hulpkolom zoals ik het ook wou hebben. Alleen zie ik dat ik alleen ONWAAR telkens krijg dus ik begrijp het niet. Kan je hier iets aan veranderen?

Cobbe,
Ik begreep dat het werkt maar als ik de lijn verticaal door trek (sheet Data) voor de andere opties dan werken die niet. Ik ben niet zo gevorderd dat ik je formule direct kan aanpassen hier voor.


Bij voorbaat dank!!
 
Laatst bewerkt:
@mcs51mc,
Aan je formules te zien is jouw oplossing is niet juist.
Als je een 2-persoonshuishouden kiest, verschijnt het juiste resultaat al niet.
Dat is wel aan te passen uiteraard, maar dat kun je vast zelf wel.

@gridisher,
Ook naar mijn mening kun je het best je gegevens in een tabel onderbrengen. Daarin zijn alle waarden beter leesbaar dan in de lange formules die je in je voorbeeld gebruikt.
 
Cobbe,
Ik begreep dat het werkt maar als ik de lijn verticaal door trek (sheet Data) voor de andere opties dan werken die niet. Ik ben niet zo gevorderd dat ik je formule direct kan aanpassen hier voor.

Je moet dan ook het bereik van naambereik 'tabel' uitbreiden zodat je de hele tabel insluit in het naambereik 'tabel'.
 
"If" heeft geen enkel probleem met teksten.
 
mcs51mc, ik heb naar jou voorbeeld gekeken maar dit werkt nog niet helemaal.

Cobbe, mijn Excel kennis rijkt niet ver genoeg om jou tabel uit te breiden.
 
Laatst bewerkt:
@gridishere,
in het blad _options heb je al een tabel staan.
Wat zou erop tegen zijn om die tabel uit te breiden, zodat in blad1 met een eenvoudige formule het stroom- en gasverbruik is te bepalen? Met die ellenlange formules van jou gaat het niet, dat weet je al. Overigens: als die wel zouden werken vertragen die de werking van je blad (het berekenen) enorm.
 
mcs51mc, ik heb naar jou voorbeeld gekeken maar dit werkt nog niet helemaal.

Cobbe, mijn Excel kennis rijkt niet ver genoeg om jou tabel uit te breiden.

Gebruik je de formule "SUMPRODUCT" of de "IF" op 3 niveau's?

De "IF" die ik postte, daar was inderdaad een probleem mee :(

De "SUMPRODUCT" formule werkt volgens mij perfect.
Dus wanneer jij er een probleem mee hebt, even je file posten want van hieruit kan ik het niet zien... ...
 
gridishere ,
Ik heb de tabel vervolledigd voor u je hoeft enkel de waarden aan te passen in de 2 gele kolommen.
Zo heb je tenminste een overzicht in al de mogelijkheden en kan je deze ook zeer gemakkelijk aanpassen bij een eventuele wijziging van de waarden.
Je zelfs nog een ander woontype toevoegen doordat de naam 'tabel' nu dynamisch is gedefiniëerd.
 

Bijlagen

  • gemiddeld verbruik(cobbe).xlsx
    20 KB · Weergaven: 21
Cobbe, enorm bedankt dat je me hebt geholpen. Ziet er goed uit om aan de slag mee te gaan en beter dan de lange formules inderdaad. Was er wel al achter hoe je de 64 lengte van de ALS-functie kunt omzeilen met een &ALS ertussen. Jou code ziet er beter uit.

mcs51mc, wat betreft jou code kwam ik er achter dat ik sommige opties niet goed kreeg weergegeven en zal hier later nog even dieper op in gaan met je gezien ik nu krap qua tijd zit :)


Bedankt allemaal!!

grid
 
Een oplossing zonder tabel en waarbij de formules toch niet extreem lang zijn.
 

Bijlagen

  • Zapatr - gridishere.xlsx
    17,8 KB · Weergaven: 32
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan