• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

als functie toepassen

Status
Niet open voor verdere reacties.

gotcha123

Gebruiker
Lid geworden
12 apr 2008
Hallo iedereen,

ik zit met een tabel met persoonlijke gegevens waarin ik een extra kolom zou willen invoegen en daarin een resultaat kan weergeven.
Het gaat specifiek om gegevens van leerlingen in een aantal scholen.

Ik zou willen berekenen hoeveel leerlingen per jaar instromen (nieuwe leerlingen dus), doorstromen (overgaan naar het volgend jaar) en uitstromen (school ofwel voortijdig ofwel met vrucht beëindigen).

Specifiek heb ik per leerling per schooljaar 1 rij gegevens. De relevante gegevens in deze rij zijn:
- het schooljaar (vb. 2003)
- de naam van de leerling (voor- en achternaam)

Ik dacht een extra kolom te maken met een ALS-functie erin, waarbij ik het volgende zou willen doen:
1) als "schooljaar" & "naam" = "schooljaar-1" (het vorige schooljaar dus) & "naam
dan "ingeschreven"
anders "instroom"
2) als "schooljaar" & "naam" = "schooljaar"+1 (het volgende schooljaar) & naam
dan doorstroom
anders uitstroom

Nu weet ik wat ik wil, maar ik slaag er niet in om dat in een deftige ALS-functie te plakken, zodat ik die gewoon kan doorslepen over de ganse kolom voor alle leerlingen.

Is er iemand die mij hulp kan bieden?

Alvast bedankt!

Staan die gegevens op 2 verschillende werkbladen of 2 verschillende bestanden?

Post eens een voorbeeldbestand met dezelfde layout maar met dummy-gegevens.

Bekijk bijlage Helpmij.xlsx
die gegevens staan allemaal samen in 1 werkblad.
In bijlage een voorbeeld met een deel van de gegevens. In het oorspronkelijke document staan nog 20 andere kolommen met adresgegevens, geslacht, studierichtingen, ... die volgens mij voor deze vraag niet relevant zijn.

Niet echt zoals je het gevraagd hebt maar toch.

Heb een extra blad 'Schooltrouw'(!) toegevoegd met een knop die het werk voor u doet.

Niet goed? even goede(slechte) vrienden hoor.

Bijlagen

dank je wel voor de moeite die je erin wilde steken!
het is inderdaad niet wat ik zocht...
ik zoek echt een functie waar ik kan zien of een bepaalde leerling het schooljaar ervoor in de school zat of niet en hiervoor een waarde (instroom, doorstroom of uitstroom) kan aan geven.
Het grote probleem waar ik nu mee sukkel is om een ALS functie te koppelen aan een leerling & schooljaar.

Ik vermoed dat het iets is zoals:
Code:
=ALS(A2=(VERT.ZOEKEN(A2-1;A:A;1;ONWAAR));"doorstroom";"instroom")

waarbij in kolom A het schooljaar staat.
Ik zou nu nog ergens moeten ervoor zorgen dat hij een combinatie maakt met de naam, zodat ik een unieke record heb.

Ik zie alleen geen oplossing, terwijl ik denk dat het vrij simpel moet zijn :-(

het 2e bestandje is (bijna) perfect, maar wel exact wat ik bedoelde.
Aangezien het huidige schooljaar nog loopt, kan er nog geen beslissing over deze leerlingen gevallen zijn ifv doorstroom of uitstroom.
Heb je een voorstel van hoe ik het zou kunnen aanpakken om het laatste schooljaar (dus het hoogste getal) niet te laten meerekenen?

Ik zou het makkelijk kunnen maken door de formule maar door te voeren tot 2011. Is dat de makkelijkste oplossing, denk je?

Super hard bedankt voor de hulp!

zou je me ook eens kunnen uitleggen hoe je er toe gekomen bent? dan kan ik het de volgende keer zelf oplossen :-)

Een poging.
Wie in 2012 vermeld staat, heeft instroom of doorstroom.
Mvg.

Bekijk eens goed de formule: u telt het aantal keren dat een naam voorkomt.
Om de instroom te kennen, kijken of de naam meer dan 1x voorkomt; om de uitstroom te kennen kijken of de naam voorkomt in de onderliggende cellen.

Bekijk bijlage Schooltrouw.xlsx

Laatst bewerkt:
werkt super!
me very happy now :-)

bedankt voor de grote hulp!

hier mag een slotje op :-)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan