• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

RdS

Gebruiker
Lid geworden
15 feb 2007
Berichten
380
Ik wil graag een als functie gebruiken maar weet niet goed hoe ik hem in moet stellen.

Het uiteindelijk doel is: Wanneer er in kolom A "lost order" staat. Dat het bedrag bij order bedrag niet meer opgenomen wordt maar naar kolom C verplaatst.

Ik heb een korte file bijgevoegd ter verduidelijking.
 

Bijlagen

  • Als functie.zip
    1,6 KB · Weergaven: 45
In C4:

=ALS(A4="Lost";B4;"")

Kopieren naar de andere cellen in die kolom.
 
Perfect :thumb:

Is het ook nog mogelijk om het getal uit orderbedrag te laten verdwijnen als er lost staat of is dat niet mogelijk?
 
Dan moet je met een hulpkolom werken. Formule is dan heel gelijkaardig aan die die we gaven.
 
Ik heb er even over nagedacht maar het zou niet praktisch zijn.

Mensen moeten de kolommen invullen en dat moet niet meerdere malen gebeuren.
 
Je laat ze die hulpkolom invullen en de formules zetten dan dat ingevulde getal in de juiste kolom. Het getal wordt maar 1 keer ingevuld.
 
Dat klopt maar het aantal kolommen wordt weer erg uitgebreid dan.

En voor de andere kolom moeten meerdere argumenten worden ingevoerd en dat lukt me ook nog niet helemaal goed.
 
Dat klopt maar het aantal kolommen wordt weer erg uitgebreid dan.

Euhm, +1, is dat uitgebreid? :confused:

Alternatief is om met VBA te werken. Uiteindelijk is dat ook niet zaligmakend hoor.
 
Ik zal erover nadenken.

Ja, nu is het +1, maar in het orginele bestand gaat het al tot Q.
 
Wat doe ik fout in dit gedeelte?

=ALS(E3="Suspect; Lead; Prospect; Hotprospect; Customer";I3;"")

Ik wil dat wanneer cel E3 aan 1 van de voorwaarden voldoet dat ie de waarde neemt uit cel I3
 
=ALS(OF(E3="Suspect";E3="Lead";E3="Prospect";E3="Hotprospect";E3="Customer");I3;"")
 
Interessant alternatief:

=ALS(ZOEKEN(E3;{"Customer"\"Hotprospect"\"Lead"\"Prospect"\"Suspect"})>0;I3;"")

Wigi
 
Laatst bewerkt:
Werkt gedeeltelijk

Als ik een van die opties kies neemt hij het bedrag over

Echter wanneer ik een andere optie kies. Zoals lost, blijft het bedrag in de cel staan terwijl dit niet de bedoeling is.
 
Je gaat met een formule nooit een cel kunnen deleten, is dat wat je wilt hier?
 
Nee, dat niet.

Maar ik heb in kolom J en K bedragen staan die tevoorschijn moeten komen als aan een voorwaarde is voldaan.

Wanneer het "Customer""Hotprospect""Lead""Prospect""Suspect" is in kolom E, dan moet het bedrag in Kolom J komen
Wanneer het Lost is in kolom E, dan moet het bedrag in kolom K komen.
Kolom K werkt goed.

Maar met bovenstaande functie mag je geen fout maken.
Als ik eerst Hotprospect oid invul werkt ie goed en neemt Excel het bedrag over, echter wanneer dit fout ingevuld zou moeten zijn en het zou Lost moeten zijn, blijft het bedrag in kolom J staan.
 
Ik heb mijn vorige formule aangepast omdat op het forum een backslash niet doorkomt bij code. Probeer die eens.
 
Zie anders eens bijlage.

Wigi
 

Bijlagen

  • Als functie.zip
    1,9 KB · Weergaven: 34
Helaas nog steeds hetzelfde probleem

Bij de functie voor "lost" werkt het wel goed =ALS(E3="Lost lead";I3;"")
Zodra dat het iets anders wordt dan Lost lead, verdwijnt het bedrag in de cel.

Kan ik niet verder gaan op basis van die formule?
 
Hij is werkende nu
:thumb:

Zou je de formule misschien wat kunnen uitleggen zodat ik hem de volgende keer misschien zelf kan gebruiken ?:D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan