• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

ALS-functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

mawashi

Gebruiker
Lid geworden
18 mei 2008
Berichten
12
Hallo iedereen. Ik ben absoluut geen excel-expert en ik ben momenteel hopeloos op de sukkel. Ik hoop dat er hier iemand is die mij eventjes kan verderhelpen.

Ik heb momenteel de volgende situatie:

Kolom B: Datum waarop werknemers in dienst gekomen zijn
Kolom C: Een vermelding 'vast' of 'tijdelijk' naargelang hun contract dus

Hetgeen ik wil bereiken is dat er in kolom F het volgende komt te staan:
"Contract nakijken" zou er moeten komen te staan, wanneer de indienstredingsdatum met 6 maand overschreden is en als die persoon tijdelijk in dienst was.
Wanneer iemand vast in dienst is moet kolom F leegblijven.

Momenteel heb'k al het volgende gedaan:
Stap 1: Invoegen - functies - ALS
Stap 2: Bij logische waarde zet ik: VANDAAG()-183>B2
Bij waarde als waar zet ik: "contract nakijken"
Bij waarde als onwaar zet ik: ""
Dan krijg ik deze formule: =ALS(VANDAAG()-183>B2;"contract nakijken";"") en mijn resultaten kloppen ook.

Maar hoe krijg ik dit nu gezet zodat dit alleen bij de tijdelijke contracten berekend worden en niet bij de vasten?

Alvast hartelijk bedankt aan diegene die me kan helpen. Liefst ook even stap voor stap uitleggen wat'k juist moet doen, want ben echt geen expert. 'k ga binnenkort ook even de beginnerscursus volgen op't werk.
 
Hoi

Je hebt 2 voorwaarden, tijdelijk en 6 maanden in dienst, die beide vervuld moeten zijn. Daartoe gebruik je een EN functie:

=ALS(EN(VANDAAG()-183>B2;C2="tijdelijk");"contract nakijken";"")

Lukt het?

Wigi
 
Bedankt voor de reactie Wigi. 'k heb net die formule eens ingegeven, maar dan blijven al mijn vakjes leeg. Snap niet goed hoe dit komt :s
 
Bedankt voor de reactie Wigi. 'k heb net die formule eens ingegeven, maar dan blijven al mijn vakjes leeg. Snap niet goed hoe dit komt :s

En heb je wel degelijk tijdelijke contracten van langer dan 6 maanden?

Andere typfouten misschien?

Staat er nergens een spatie te veel of zo in de cellen?
 
Laatst bewerkt:
En heb je wel degelijk tijdelijke contracten van langer dan 6 maanden?

Andere typfouten misschien?

Staat er nergens een spatie te veel of zo in de cellen?

Goh, zo op't eerste zicht niet. 'k heb even een printscreen gemaakt en 'k heb die zo op mijn hotmail space gezet. 'k weet niet of het een beetje zichtbaar is, maar 't valt te proberen. 'k zal de link even in een private message zetten.

Laps, als ik een private message wil sturen krijg'k de melding: alleen voor verenigingsleden :s
 
Laatst bewerkt:
Goh, zo op't eerste zicht niet. 'k heb even een printscreen gemaakt en 'k heb die zo op mijn hotmail space gezet. 'k weet niet of het een beetje zichtbaar is, maar 't valt te proberen. 'k zal de link even in een private message zetten.

Laps, als ik een private message wil sturen krijg'k de melding: alleen voor verenigingsleden :s

Inderdaad, zo werken we hier niet ;)

Hang je bestandje (met fictieve gegevens) bij aan een nieuwe post in deze topic. Zip het als het te groot mocht zijn.
 
Inderdaad, zo werken we hier niet ;)

Hang je bestandje (met fictieve gegevens) bij aan een nieuwe post in deze topic. Zip het als het te groot mocht zijn.

Hmmja, maar dan kan iedereen ook plots mijn hotmail site gaan bezoeken en dat kan ook niet echt de bedoeling zijn.
 
Ow net gevonden hoe'k het moet doen :p
Zou in de bijlage moeten zitten nu.
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xls
    17 KB · Weergaven: 28
Volgens de formule zou er dus bij F4 en F5 "contract nakijken" moeten komen te staan.
 
Verwijder de spatie achter het woord tijdelijk in de cellen.
 
Graag gedaan. Zet de vraag nog eventjes op opgelost aub.
 
Wigi heeft je gewoon de verkeerde formule gegeven, dit is hem:
Code:
=ALS(EN(VANDAAG()-183>B2;C2="tijdelijk ");"contract nakijken";"")
:D:p;)




natuurlijk grappig bedoelt, Haal even de spatie weg achter "tijdelijk" in de cellen C3 t/m C6.
 
Geen erg, alle begin is een beetje lastig.

Zo, daar ben je ook alweer overheen. Volgende keer gaat het van een leien dakje ;)

Greetz,

Wigi

PS: waren er maar meer topics zo... gemakkelijke vraag, enthousiaste vraagstel(l/st)er, beetje dollen... :D
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan