• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

ALS functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

masala09

Gebruiker
Lid geworden
6 aug 2012
Mijn vraag is als volgt.

Ik wil een ALS functie bij waarheid 2 functies tegelijk laten uitvoeren. In eerste een som laten uitrekenen in de ene cel en in een andere cel een tekst plaatsen volgens een lijst op een ander tabblad namelijk: JA.

Code:
=ALS(B23=B3;E22+AA22;ALS(AJ22="JA";SOM(M22+AA22);0))

In B23 staat een vaste dag bijvoorbeeld: "dinsdag".
In B3 staat een keuzelijst: maandag, dinsdag, woensdag etc.

Als hieraan voldaan wordt dat dienen de cellen E22 en AA22 bij elkaar te worden opgeteld in een cel. Tot zover gaat het goed. Echter naast de optelsom moet cel AJ22 automatisch op: JA gezet worden. Dit om de volgende regel te activeren.

De JA functie in bovenstaande formule is apart en geldt voor de akkoord na invulling van de volledige regel. Deze moet er in blijven staan.

Het gaat dus slechts om een aanvulling in het eerste gedeelte van de formule bij: "waarde indien WAAR".

Ik heb het al geprobeerd met de ALS(EN( functie, maar daar kom ik niet ver mee, of ik doe ik verkeerds.

Laatst bewerkt:
Masala,
in welke cel staat die formule?
kan je vb bestand posten?
groeten plongske

Deze formule staat in cel: E23

Voorbeeldbestand kan ik niet pakken. Is kennelijk te groot

Masala,
In cel E23 zet je
Code:
=ALS(B23=B3;E22+AA22;"test")
Dan wordt de som gemaakt. test moet je nog vervangen door wat moet gebeuren als B23 niet gelijk is aan B3.
In cel AJ22 plaats je
Code:
=ALS(B23=B3;"ja";"test")
Hier moet je test terug vervangen. dit mag iets anders zijn als in cel E23
In de cel waar dan de som M22+AA22 moet gemaakt worden plaats je
Code:
=ALS(B23=B3;SOM(M22+AA22;"test")
test terug vervangen.
Groeten plongske

Het moet eigenlijk zo worden dat zodra de dag is ingesteld op woensdag dat er bij maandag en dinsdag automatisch "JA" wordt geplaatst en dat dagvoorraad loods worden ingevuld naar de voorraad als hoe deze dan is.

De dagvoorraad loods op maandag wordt altijd automatisch overgenomen vanuit cel C6.

Feitelijk gezien begint een week altijd op maandag en dan laat ik de dagvoorraad automatisch middels "JA" (keuzelijst) de dagvoorraad loods bij de volgende dag pas uitrekenen. Het kan wel eens gebeuren dat ik ziek ben of vrij of iets dergelijks. Daarom de extra functie zodra de week op dinsdag of woensdag etc begint dat er automatisch JA wordt gekozen uit de keuzelijst. Dit zodat ik minder heb in te voeren.

Masala,
in welke cel moet het resultaat komen van de 2e som? ook in cel e23?

Had ik vergeten.
Het resultaat van de som moet komen te staan in E23.

Wellicht ook wel handig om te weten en waarschijnlijk vergeten.

Is dat zodra ik zeg maar op maandag en dinsdag vrij ben, de woensdag automatisch de dagvoorraad van de voorgaande dag pakt. Dus woensdag beginnen is dan de waarde bij dinsdag en de waarde bij dinsdag komt bij maandag vandaan. De rest van de dagen vul ik zelf in. De dag die ik uit de keuzelijst moet pakken in B3 is dus enkel als ik de week later begin.

Snap jij hem nog?

Eh ja.... maar alleen als de eerste ALS onwaar is.

Zeg ik iets raars??? :shocked:

Nee toch niet
maar het wordt wat laat en ik kan niet goed meer volgen.
ik doe morgen verder.

Beste Plongskge,

Dank voor je drukke en goede bedoeling. Helaas. Nee het is niet wat ik bedoel.

Je hebt ook de keuzelijst verwijderd in AJ22:AJ26 onder het kopje: AKKOORD.

Het is juist de bedoeling dat de keuzelijst blijft staan. Deze moet handmatig op JA gezet kunnen worden. Daarnaast moet deze automatisch op JA komen te staan zodra de dag in B3 dit bepaalt.

Met andere woorden. Stel ik ben maandag en dinsdag niet aanwezig en dus dat de eerste werkdag op woensdag wordt ingesteld, moet maandag en dinsdag automatisch bij AKKOORD op JA worden gezet De verdere formule klopt.

Het kan zijn dat de formule iets aangepast moet worden met als gevolg zijnde dat er ook in andere cellen formules moeten worden aangepast, maar dat lijkt mij niet het geval. Het gaan namelijk puur om een aanvulling in een reeds bestaande formule die het AKKOORD automatisch op JA zet. Let op.. de keuzelijst moet blijven bestaan.

Masala,
als je terug kijkt naar #6 vraag je om alles op ja te zetten als je een paar dagen afwezig bent.

Ja hallo, het was voor mij ook al laat hoor en met een halve krat bier achter je kiezen, ga je toch langzaam achteruit lopen hihi. Je bent niet meer zo helder zeg maar. HAHA.

Akkoord moet alleen worden gegeven om de volgende dag te activeren. Daar is die akkoord voor nodig. Als ik een paar dagen afwezig ben dan moet er gewoon, indien mogelijk, ook automatisch akkoord worden gegeven. Dit zodat de telling blijft lopen.

Masala,
ook al een halve bak achter mijn kiezen.Ik heb net ontdekt dat als ik een formule plaats in de cellen AJ dat als ik daarna een gegeven validatie doe de formule verdwenen is in die cel. Ik zal nog eens moeten opzoeken hoe het te combineren valt om een formule te plaatsen in een cel waar er een validatieregel op staat

Juist en daar ben ik dus bang voor dat dat niet kan. Volgens mij was niet alles te combineren.

Masala,
we moeten de hoop nog niet opgeven.
Ik ben nog niet zo goed op de hoogte van validatieregels, maar heb net ontdekt dat je daar ook formules kunt invoeren. ik bekijk het even morgennamiddag.
In de voormiddag heb ik nog een vergadering van onze schuttersclub.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan