• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als functie...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zo bijvoorbeeld?
Code:
=ALS.FOUT(ALS(VIND.ALLES("reinig";A4);"Schoonmaakapparatuur/benodigd");"")

Laatst bewerkt:
Probeer dit eens:

=ALS(VIND.ALLES("reinig";A4;1);"Schoonmaakapparatuur/benodigd";"")

Kees

Zo bijvoorbeeld?
Code:
=ALS.FOUT(ALS(VIND.ALLES("reinig";A4);"Schoonmaakapparatuur/benodigd");"")

Dan zegt Excel dat er een haakje ontbreekt. Kun je hem anders in het voorbeeldbestandje invullen?

Probeer dit eens:

=ALS(VIND.ALLES("reinig";A4;1);"Schoonmaakapparatuur/benodigd";"")

Kees

Deze doet het wel dankjeeee. Alleen krijg ik dan wel voor alle cellen waarin geen 'reinig' voorkomt de foutmelding #WAARDE! terwijl met die cellen niks moet gebeuren..

Laatst bewerkt:
En zo?

=ALS(A4="";"";ALS(VIND.ALLES("reinig";A4;1);"Schoonmaakapparatuur/benodigd";""))

Kees

En zo?

=ALS(A4="";"";ALS(VIND.ALLES("reinig";A4;1);"Schoonmaakapparatuur/benodigd";""))

Kees

Bij mij doet ie dan nog steeds #WAARDE! als "reinig" niet voorkomt in de cel. Zie bestandje 2, ik heb hier een cel erbij gedaan met jouw formule waar geen 'reinig' in voorkomt ter illustratie.

Ik dacht zelf nog aan zoiets =ALS(VIND.ALLES("reinig";A4;1);"Schoonmaakapparatuur/benodigd";ALS.FOUT(A4;"")) maar ook dat werkt niet.

Inderdaad, dat gaat mis,
Het resultaat uit #2 werkt bij mij wel.

Kees

nog een methode:

Code:
=als(lengte(A3)-lengte(substitueren(A3;"reinig";""))>0;"Schoonmaakapparatuur/benodigd";"")

Formule uit mijn post #2 werkt gewoon dacht ik zo... die foutmelding had ik ondervangen met de ALS.FOUT functie.

Bekijk bijlage 276775

Ik snap er echt helemaal niks van maar nu doet hij het inderdaad wel. Alleen denk ik dat ik meerdere ALS functies achter elkaar moet hebben aangezien excel anders cellen overschrijft die al wel stonden ingevuld?

Maar ik krijg uiteraard de melding dat er een fout zit in mijn formule als ik dit probeer:
=ALS.FOUT(ALS(VIND.ALLES("reinig";A9);"Schoonmaakapparatuur/benodigd");"");ALS.FOUT(ALS(VIND.ALLES("zeep";A9);"Toiletbenodigdheden");"")

Ik vraag me sowieso af of er niet een manier is in de formule om dit te doen zonder dat ik telkens al eerder ingevulde cellen overschrijf. Ik kan misschien sorteren op lege vs gevulde cellen en daar dan een lege rij tussendoen ofzo en dan de formule telkens alleen doen op de lege cellen...maar moet vast handiger kunnen.

Probeer deze eens:
Code:
=ALS.FOUT(ALS(VIND.ALLES("reinig";A3);"Schoonmaakapparatuur/benodigd");ALS.FOUT(ALS(VIND.ALLES("zeep";A3);"Toiletbenodigdheden");""))

Hoeveel zoektermen heb je? Bij een paar kun je bovenstaande formule uitbreiden, als het er veel zijn is er wellicht een betere oplossing te bedenken...

nog een methode:

Code:
=als(lengte(A3)-lengte(substitueren(A3;"reinig";""))>0;"Schoonmaakapparatuur/benodigd";"")

Dank je voor deze extra optie, hij werkt. Snap alleen niet hoe de formule in elkaar zit.
En blijf nog zitten met het overschrijven van eerdere cellen, maar i.i.g ook bedankt hiervoor.

Probeer deze eens:
Code:
=ALS.FOUT(ALS(VIND.ALLES("reinig";A3);"Schoonmaakapparatuur/benodigd");ALS.FOUT(ALS(VIND.ALLES("zeep";A3);"Toiletbenodigdheden");""))

Hoeveel zoektermen heb je? Bij een paar kun je bovenstaande formule uitbreiden, als het er veel zijn is er wellicht een betere oplossing te bedenken...
Thanks, dit werkt. Blijf het wel lastig vinden te zien hoe de formule nu precies werkt of in elkaar zit.

Weet ik i.i.g hoe het moet met een paar zoektermen. Ik houd het even hierbij.

heb je ergens een lijstje met zoektermen waarop gezocht moet worden?

zeep --> Toiletbenodigdheden
reinig --> Schoonmaakapparatuur/benodigd
... --> ...

Nogmaals: als dit lijstje uit 3 of 4 termen bestaat kun je formule uit post #12 (of #10) aanvullen. Als het er 20 zijn is er waarschijnlijk een kortere oplossing te bedenken...

Dus: hoe lang is het lijstje?

Ik probeer trouwens nog een variant met als er 'lepel' of 'bord' enz voorkomt in A3, dat dan 'keukenapparatuur' verschijnt maar ook al staat er beker in A3 dan blijft de cel leeg.

Formule die ik probeer:
=ALS.FOUT(ALS(VIND.ALLES(OF("beker";"bord";"lepel";"vork";"mes");A3);"Keukenapparatuur en benodigdheden");"")

:-(

Sorry hoor jongens, ben hier nog niet zo goed in, maar probeer het wel te worden. Vroeger ook altijd 5en voor wiskunde hehe.

Laatst bewerkt:
heb je ergens een lijstje met zoektermen waarop gezocht moet worden?

zeep --> Toiletbenodigdheden
reinig --> Schoonmaakapparatuur/benodigd
... --> ...

Nogmaals: als dit lijstje uit 3 of 4 termen bestaat kun je formule uit post #12 (of #10) aanvullen. Als het er 20 zijn is er waarschijnlijk een kortere oplossing te bedenken...

Dus: hoe lang is het lijstje?

ik denk een stuk of 5. Lijstje valt te maken...

Die OF functie binnen een VIND.ALLES functie gaat niet werken helaas...

Heb even zitten hobbyen, kom in jouw geval op zoiets uit:
Code:
=ALS.FOUT(ALS(VIND.ALLES("reinig";A3);"Schoonmaakapparatuur/benodigd");ALS.FOUT(ALS(VIND.ALLES("zeep";A3);"Toiletbenodigdheden");ALS.FOUT(ALS(VIND.ALLES("@#";SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(HOOFDLETTERS(A3);"MES";"@#");"VORK";"@#");"LEPEL";"@#");"BORD";"@#");"BEKER";"@#"))>0;"Keukenapparatuur en benodigdheden");"")))

PS druk bij reageren op bericht op de knop "reageer op bericht" (en niet op de "Quote"-knop).

Laatst bewerkt:
aan de hand van een lijstje (kan wellicht nog wat efficiënter)

Bijlagen

Ik doe nu 'reageer op bericht' maar dan kan ik toch niet de juiste persoon aanspreken...

Dus aan AlexCEL: dankjewel, maar dit gaat mijn petje te boven. Ik heb voor nu voldoende info om het probeem op te lossen. Iedereen: Heel erg bedankt voor alle hulp!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan