Als ik router port forward, moet ik modem dan ook port forwarden?

Status
Niet open voor verdere reacties.

paulb152

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2013
Hallo een hele simpele vraag:

Ik heb een modem (gebruik ik voor wifi) en boven waar mijn computers staan een router. Ik wil gaan port forwarden op de router maar moet ik dan niet ook de modem port forwarden en zo ja, hoe moet dit dan?? Ik weet hoe je moet port forwarden dus dat scheelt al.

Je moet inderdaad 2x portforwarden:
In de modem moet je bij portforwarding het WAN ip-adres van je router invullen (dus kijk eerst in je router na welk ip-adres die heeft op zijn Internet/WAN aansluiting).
In je router moet je bij portforwarding het ip-adres van je computer invullen.

Dus even als 'plaatje' hoe het netwerkverkeer loopt:
<Internet> <==> WAN-aansluiting van je modem <==> LAN-aansluiting van je modem <==> WAN-aansluiting van je router <==> LAN-aansluiting van je router -> Je server

Zie dus dat vanaf je modem naar het WAN adres van je router moet worden geportforward en op je router naar het ip-adres van je computer.

Tijs.

En dan vervolgens niet vergeten om eventueel in de firewall van die uiteindelijke computer de toegang via die poort toe te staan.

Maar wat voor poort moet ik dan instellen in de modem als ik meerdere poorten wil openen (die nogal van elkaar afwijken)?
Dus bijvoorbeeld: 3389, 5900, 5901, 6330, 5550 enzovoort.

Twee routers in één huis vind ik een beetje teveel van het goede tenzij je echt een prive netwerk wil. De makkelijkste manier is om de DHCP functie uit te schakelen in je router en vervolgens de WAN stekker in een LAN poort te stoppen. Op dat moment maken alle computers verbinding in het netwerk van je modum. Zo zitten alle apparaten inclusief WIFI in één netwerk omdat de router zich gedraagt als een switch. Bij het forwarden hoef je dan ook maar alleen het modum in te stellen.

Reactie op posting #4: Of je nu winchris' oplossing gebruikt of router-na-router zoals je nu hebt, er zullen gewoon meerdere portforward regels ingesteld moeten worden, per poort.
Verschil is dat je bij winchris' oplossing alleen in de modem hoeft te portforwarden, niet (ook) in de router (zie posting #2 voor als je router-na-router handhaaft).

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan