• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als met prioriteit

Status
Niet open voor verdere reacties.

japio86

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2009
Heren,

Ik ben opzoek naar een als of zoekfunctie die kan werken met prioriteit.
Ik heb een bepaald bereik waarbinnen excel dient te zoeken naar een aantal waardes, dit kan ik maar nu wil ik een formule die met prioriteit kan werken.

Ik heb de volgende formule gemaakt maar die werkt niet:

=ALS((C4:C13=2);2;ALS(C4:C13=5;5;ALS(C4:C13=3;3;ALS(C4:C13=4;4;ALS(C4:C13=1;1;)))))

Oftewel als je een 2 vindt in dit bereik geef 2 weer, geen 2? zoek dan een 5 en geef die weer, etc.

Ik doe vast iets helemaalverkeerd..

Bedankt voor jullie tijd alvast.

Gr, Jaap

Volgens mij ben je aan het einde een haakje vergeten. Of is dat in Excel wel goed?

Hier een mogelijke oplossing.

Bijlagen

Willem,

Bedankt voor je reactie maar dit is niet wat ik zoek. Het bestand wat jij mij hebt gestuurd zoekt naar de eerste de beste getal, ik zoek er een die ondanks de volgorde van de nummers op prioriteit zoekt.

Gr, Jaap

ik zoek er een die ondanks de volgorde van de nummers op prioriteit zoekt.
Jaap,

In het bestand van Willem getest. De prioriteit bepaal je in de formule:
Code:
=ALS(AANTAL.ALS(C4:C13;2)>0;2;ALS(AANTAL.ALS(C4:C13;5)>0;5;ALS(AANTAL.ALS(C4:C13;3)>0;3;ALS(AANTAL.ALS(C4:C13;4)>0;4;ALS(AANTAL.ALS(C4:C13;1)>0;1)))))

Laatst bewerkt:
De prioriteit van mijn bestandje is afhankelijk van de volgorde van kolom A en dus niet afhankelijk van kolom C.
Hij zoekt dus eerst op waarde die in cel A5 en als hij die dan niet vind gaat hij zoeken naar waarde uit cel A6.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan