• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

=ALS(OF formule met meerdere voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

HBerkhout

Gebruiker
Lid geworden
18 aug 2012
Berichten
11
Hallo,

Ik hoop dat iemand me kan helpen. Ik ben bijna klaar met m'n excel bestand maar blijf op een laatste formule hangen.
In cel T3 in het tabblad urenregistratie moet onderstaande formule worden aangepast.

Code:
=ALS(OF($N3="";$F3>=6;$G3="";$G3="P";$G3="V";$G3="Z";$G3="T");"";ALS(OF($P3>$U$1);$U$1;$P3))

In verband met een 38-urige werkweek, werkt men op vrijdag 6 uur per dag i.p.v. 8 uur.
Na 6 normale uren wordt het 150% overwerk.

Ik heb het geprobeerd met de volgende formule, maar dan is de uitkomst nog steeds 8:00
Code:
=ALS(OF($N3="";$F3>=6;$G3="";$G3="P";$G3="V";$G3="Z";$G3="T");"";ALS(OF($P3>$U$1);$U$1;ALS(OF($F3=5;$P3>$X$1);$X$1;$P3)))

In cel V3 moet dan ook de formule worden aangepast.

Bij voorbaat dank voor het meedenken!Bekijk bijlage MEDEWERKERS V002.xlsxBekijk bijlage MEDEWERKERS V002.xlsx
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Antwoord van Excel klopt, want P3 is inderdaad groter dan U1, zodat de uitkomst U1 is.

De oplossing is denk ik om "ALS(OF($F3=5;$P3>$X$1);$X$1" om te draaien met "ALS(OF($P3>$U$1);$U$1", want dan kijkt hij eerst of het dag 5 is. Vervolgens zal hij kijken naar de overige situaties, namelijk de standaard 8 uur per werkdag.
 
Gebruik gewoon de 'EN' functie erbij:
Code:
=ALS(OF($N3="";$F3>=6;$G3<>"N");"";ALS(EN($F3<>5;$P3>$U$1);$U$1;ALS(EN($F3=5;$P3>$X$1);$X$1;$P3)))
 
Bedankt voor je reactie maar helaas is nu op alle dagen de uitkomst 6:00 uur.
 
Koster bedankt! de combinatie van OF en EN is de oplossing.
Ik ga hem ook in cel V3 proberen.
 
In V3 is het dan (met de huidige T3) alleen nog maar:
Code:
=ALS($T3=$U$1;$P3-$U$1;ALS($T3=$X$1;$P3-$X$1;""))
 
Laatst bewerkt:
Ik stuit vervolgens op een volgend probleem.

Als we de uren doorberekenen naar een klant (zoals in het tabblad projectadministratie, cellen B3 en D3), dan wordt er geen onderscheid gemaakt.
Dan rekenen we voor de vrijdag ook gewoon 8 uur.

Is hier ook een ALS(EN formule voor te verzinnen?
=SOM.ALS(Urenregistratie!$Q$3:$Q$34;Projectregistratie!A3;Urenregistratie!$T$3:$T$34)
 
Zonder hulpkolom wordt dat een hele lange code.. dus wat heb je liever, een hulpkolom of een hele lange code?
 
Ik heb het even vlug zo gedaan:
 

Bijlagen

  • MEDEWERKERS V002(kstr).xlsx
    126,7 KB · Weergaven: 79
Daar had ik dagen op moeten zwoegen. Je bent briljant!
Nogmaals hardstikke bedankt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan