• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

ALS tussen waarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

naimaf

Gebruiker
Lid geworden
27 jan 2020
Hallo

Ik heb hulp nodig met een formule. Ik wil graag een formule ingeven met de functie ALS maar ik geraak er niet aan uit.
Het is te lang geleden bij mij, vandaar de vraag. Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Ik wil graag een formule maken om verlofuren makkelijker te berekenen.
Dit zijn verlofdagen adhv leeftijd. Maar er moet ook rekening gehouden worden met de tewerkstellingsbreuk!

Dus dit moet de formule worden:

Als in cel F3 de waarde tussen twee getallen ligt tussen 35 en 44 jaar, dan moet de uitkomst in cel I3 UITKOMST*40*(D3/38) zijn. D3 (hier staat de tewerkstellingsbreuk vd wkn)/38.
BV: wkn x is 35 jaar, dan heeft ie recht op 40u extra verlof maar enkel indien wkn 38/38 werkt, als ie 19/38 werkt, moeten die 40u verrekend worden naar 40u*19/38.

Als in cel F3 de waarde tussen twee getallen ligt tussen 45 en 49 jaar, dan moet de uitkomst in cel I3 UITKOMST*96*(D3/38) zijn.
Als in cel F3 de waarde tussen twee getallen ligt tussen 50 en 54 jaar, dan moet de uitkomst in cel I3 UITKOMST*192*(D3/38) zijn.
Als in cel F3 de waarde vanaf 55 jaar, dan moet de uitkomst in cel I3 UITKOMST*288*(D3/38) zijn.

In alle andere gevallen moet cel I3 leeg blijven (hiermee bedoel ik als ze de leeftijd van 35j nog niet bereikt hebben, dan krijgen ze geen extra verlofuren).

Uitleg:

Cel F3 is van 1 bepaalde persoon, dit ga ik dan bij elke wkn aanpassen)
Cel I3 is waar de uitkomst moet komen
Cel D3 is het aantal uur dat de wkn in dienst is
Hieronder de uren waar men recht op heeft vanaf men die leeftijd bereikt heeft:

CAO35 40u
CAO45 96u
CAO50 192u
CAO55 288u

Het is echt ingewikkeld, I know maar toch hoop ik dat iemand mij kan helpen!

Daar kan vast wel iemand bij helpen.
Maar zonder een voorbeeld documentje is dat lastig.

Met vb wordt een representatief EXCEL voorbeeldbestandje bedoeld waarin je aangeeeft wat je hebt en (handmatig) wat je als uitkomst verwacht voor een aantal cellen en waarom, dit voorkomt gokken of overtypwerk onzerzijds. En je spaart een lap tekst uit zoals hierboven.

Maar ok, een gokje dus. Volgens mij zoek je zoiets voor I3:
Code:
=ALS(F3>55;288;ALS(F3>50;192;ALS(F3>45;96;ALS(F3>35;40;0))))*D3/38
Of, alternatief:
Code:
=KIEZEN(VERGELIJKEN(F3;{0;35;45;50;55};1);0;40;96;192;288)*D3/38

Laatst bewerkt:
Met vb wordt een representatief EXCEL voorbeeldbestandje bedoeld waarin je aangeeeft wat je hebt en (handmatig) wat je als uitkomst verwacht voor een aantal cellen en waarom, dit voorkomt gokken of overtypwerk onzerzijds. En je spaart een lap tekst uit zoals hierboven.

Maar ok, een gokje dus. Volgens mij zoek je zoiets voor I3:
Code:
=ALS(F3>55;288;ALS(F3>50;192;ALS(F3>45;96;ALS(F3>35;40;0))))*D3/38
Of, alternatief:
Code:
=KIEZEN(VERGELIJKEN(F3;{0;35;45;50;55};1);0;40;96;192;288)*D3/38

Wow! Heb het 1ste gebruikt en het is gelukt! TOPPPPPPPPPPPPPPPPPPP :thumb:

Nog 1 vraagje: Om deze formule naar alle werknemers te kopieren, moet ik elke keer handmatig die celverwijzigingen aanpassen? Of kan ik het sneller door iets vast te zetten?

eerst nog even wat forumetiquette: niet op "quote" drukken, maar gebruik knop reageer op bericht of tekstvak "snel reageren" onderdaan.

Of kan ik het sneller door iets vast te zetten?
Denk het wel, maar ik weet niet hoe je sheet eruit ziet (geen voorbeeldje bijgevoegd) dus wat je vast moet zetten D3 of F3, dat kan ik je niet zeggen.

Ok super! Heel erg bedankt alvast.

Het is mij gelukt! Ben zo blijjjjj!!

Ben wel iets tegengekomen waar ik geen rekening mee gehouden heb..

Als wkn x halverwege het jaar 35 of 45 of 50 of 55 wordt, krijgt hij recht op een deel van die verlofuren. Of dient het verlof verrekend te worden.
Dus ipv de volle uren zoals hierboven vermeld, krijgt hij recht op de aantal resterende maanden van dat jaar.

BV: ik word 45j op 1/8/20, dan krijg ik tem 31/7/20 recht op 40u*7 maanden ipv 12 en vanaf 1/8 heb ik recht op 96u*5 maanden. Kan ik dit in de formule toevoegen? Of te ingewikkeld?

Groetjes

Lees post #2 en #4 nogmaals aandachtig s.v.p.

Oh sorry, ik heb een bijlage toegevoegd.
Heb wel de namen en geboortedatum weggehaald vd wkns.

Dus zoals jullie kunnen zien, worden sommige werknemers ergens halverwege het jaar 35 of 45/50/55.

Voor 35 jarigen komt er dan gewoon 40u * de breuk van de resterende maanden. Bv: iem wordt 35 in augustus, die krijgt dan 40*5/12 (voor de resterende 5 mndn vh jaar).

Maar voor iemand die reeds 45+ is en die wordt halverwege het jaar 50, die krijgt natuurlijk MEER verlofuren. Idem bij iem die 50+ is en wordt halverwege het jaar 55j.
Bv: ik word 45j op 1/8/20, dan krijg ik tem 31/7/20 recht op 40u*7m en vanaf 1/8 heb ik recht op 96u*5 maanden. Kan ik dit in de formule toevoegen?

Bestaat daar een formule voor?

Bijlagen

• vbvakantie.png
    vbvakantie.png
    46,6 KB · Weergaven: 54
Lees post #2 en #4 nogmaals aandachtig s.v.p.

Hint: in een plaatje is het lastig formules uitproberen.

Hallo

Ik heb de excel toegevoegd en de namen weggehaald wegens privacy.

Dus zoals jullie kunnen zien, worden sommige werknemers ergens halverwege het jaar 35 of 45/50/55.

Voor 35 jarigen komt er dan gewoon 40u * de breuk van de resterende maanden. Bv: iem wordt 35 in augustus, die krijgt dan 40*5/12 (voor de resterende 5 mndn vh jaar).

Maar voor iemand die reeds 45+ is en die wordt halverwege het jaar 50, die krijgt natuurlijk MEER verlofuren. Idem bij iem die 50+ is en wordt halverwege het jaar 55j.
Bv: ik word 45j op 1/8/20, dan krijg ik tem 31/7/20 recht op 40u*7m en vanaf 1/8 heb ik recht op 96u*5 maanden. Kan ik dit in de formule toevoegen?

Bestaat daar een formule voor? Zodat excel dit snel kan berekenen adhv geboortedatum?

Hieronder kan u de uren zien die ze krijgen als ze de leeftijd hebben bereikt. Maar dit geldt enkel wanneer ze een volledig jaar voor zich hebben, worden ze halverwege het jaar deze leeftijd, moet het berekend worden adhv de maanden. De maand waarin men de leeftijd bereikt, telt volledig mee.

35 jaar: 40u
45 jaar: 96u
50 jaar: 192u
55 jaar: 288u

Bijlagen

Zie bijlage, dat is het beste wat ik ervan kan maken. Ik zoek op leeftijd dag voor de verjaardag en dag na de verjaardag vermenigvuldigd met het aantal maanden voor c.q. na de verjaardag gedeeld door 12.

Voorbeeld:
#1) cel K5. Deze persoon heeft 7 maanden de leeftijd van 34 (geen uren) en 5 maanden de leeftijd van 35. In totaal levert dit (7/12*0 + 5/12*40 =) 16,67 uur op.
#2) cel K8. Idem, 11/12 * 96 + 1/12 * 192 = 104 uur
#3) cel K18. 6/12*192 + 6/12 * 288 = 240.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan