• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als waarde in cel ... gelijk is aan waarde in cel... dan waarde in cel... overnemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

AmberNL87

Gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2019
Hallo allemaal,

Ik zat mij eerst even voorstellen; mijn naam is Amber en ik ben voor een goed doel de donatie-export aan het verwerken. Ik ben al een aantal uur aan het puzzelen, maar ik kom er niet uit. Ik hoop dat iemand hier een formule weet.
In bijgaand bestaand wil ik graag de gegevens uit twee tabbladen combineren; dit zijn twee exports die elkaar moeten aanvullen.

Ik heb op tabblad 1 (Buckaroo) de kolommen (S t/m AD) aangemaakt die ik wil vullen met de gegevens uit tabblad 2(Website).
Wat in beide tabbladen voorkomt is het Inzendings-ID (kolom AA op tabblad Website), deze komt overeen met de gegevens in kolom E of F in tabblad Buckaroo. Dus ik puzzelde met deze formule ALS en VERT.ZOEKEN. Maar ik krijg foutmeldingen of niet de juiste gegevens.

Een bestand heb ik bijgevoegd met fictieve namen.
Wie oh wie wil mij hierbij helpen? Mijn dank ik groot!

Vriendelijke groet,
Amber

Bijlagen

vrienden_719_a = niet het zelfde als 719

Dus kan hij het niet vinden, denk dat dit het probleem is.

- Het Inzendings-id op tabblad "Website" komt NIET overeen met kolom E of F op tabblad "Buckaroo".
- Het nummer zit er wel in, maar er staat tekst omheen. Ik heb dus een kolom toegevoegd op "Buckaroo" waarin het inzendings-id er weer uit gedestilleerd wordt.
- Op basis hiervan kun je met INDEX/VERGELIJKEN de gegevens opzoeken op tabblad "Website".
- VERT.ZOEKEN is minder geschikt omdat je "naar links moet kijken" t.o.v. de zoekwaarde.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
- Het Inzendings-id op tabblad "Website" komt NIET overeen met kolom E of F op tabblad "Buckaroo".
- Het nummer zit er wel in, maar er staat tekst omheen. Ik heb dus een kolom toegevoegd op "Buckaroo" waarin het inzendings-id er weer uit gedestilleerd wordt.
- Op basis hiervan kun je met INDEX/VERGELIJKEN de gegevens opzoeken op tabblad "Website".
- VERT.ZOEKEN is minder geschikt omdat je "naar links moet kijken" t.o.v. de zoekwaarde.

Super bedankt, AlexCel!! Nu kan ik verder :)

Hallo,

Oeps.. ik heb iets te vroeg gejuicht, eigenlijk bestaat het bestand uit meerdere rijen. Waarbij er op het tabblad Website ook rijen tussenstaan met bijv. de betaalstatus Failed. Op het tabblad Buckaroo hebben ze allemaal de status paid, anders komen ze daar niet te staan. De rijen matchen daarom nooit precies. Kan ik ook zoeken in een een kolom ipv cel?

=INDEX(Website!$G2:$R2;VERGELIJKEN($H2;Website!$AA2;0);VERGELIJKEN(T$1;Website!$G$1:$R$1;0))&""

Nu vergelijkt de formule de gegevens per rij en krijg ik de foutmelding #N/B.

Hoor het graag.

Dankjewel alvast :)

Graag representatief Excel voorbeeld hoe zoiets eruit ziet, en wat je als uitkomst verwacht, voor een aantal rijen.

Begrijp ik het goed dat je in principe een lijst wilt op tabblad "Buckaroo" van geslaagde betalingen?

Of krijg je de lijst "Buckaroo" en moet je gegevens erbij zoeken? In dat geval snap ik niet zo goed waarom bovenstaande formule niet werkt. Die zoekt op basis van inzending-id de bijhorende gegevens toch gewoon op?

Laatst bewerkt:
Begrijp ik het goed dat je in principe een lijst wilt op tabblad "Buckaroo" van geslaagde betalingen?

Of krijg je de lijst "Buckaroo" en moet je gegevens erbij zoeken? In dat geval snap ik niet zo goed waarom bovenstaande formule niet werkt. Die zoekt op basis van inzending-id de bijhorende gegevens toch gewoon op?

Ik moet er inderdaad gegevens bijzoeken. Buckaroo beschikt niet over de NAW gegevens en de website wel. Vanaf rij 5 gaat het mis met invullen (zie bijlage). Ik vermoed omdat de formule per regel zoekt en niet per kolom?

Bijlagen

Pas het bereik eens aan.

Code:
=INDEX(Website!$[COLOR="#FF0000"]G2:$R200[/COLOR];VERGELIJKEN($H2;Website!$[COLOR="#FF0000"]AA2:$AA200[/COLOR];0);VERGELIJKEN(U$1;Website!$G$1:$R$1;0))&""

Pas het bereik eens aan.

Code:
=INDEX(Website!$[COLOR="#FF0000"]G2:$R200[/COLOR];VERGELIJKEN($H2;Website!$[COLOR="#FF0000"]AA2:$AA200[/COLOR];0);VERGELIJKEN(U$1;Website!$G$1:$R$1;0))&""

Met deze formule werkt het:
=INDEX(Website!$G2:$R200;VERGELIJKEN($H2;Website!$AA2:$AA200;0);VERGELIJKEN(T$1;Website!$G$1:$R$1;0))&""

Alleen vanaf de tweede rij krijg ik zo'n groen driehoekje met uitroepteken te zien. Kan ik dat gewoon negeren?

Je kan beter op de grote blauwe knop '+ Reageer op bericht' klikken dan onnodig te quoten. De groene driehoekjes geven een waarschuwing aan. Deze kan je negeren of op het het ! klikken om te zien wat de melding is. Het is een controle op inconsistent gebruik van omliggende cellen en nog wat meer.

Je kan ze via options aan- uitzetten.

Bijlagen

• Knipsel.PNG
    Knipsel.PNG
    43,6 KB · Weergaven: 48
Laatst bewerkt:
Da's mooi:thumb: Mag je de vraag nog even op opgelost zetten:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan