Telkens heb ik vrije diskruimte in Linux Mint te kort

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Besturingssysteem
Win11 (25H2) Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal
Ik heb Linux Mint in eerste instantie geinstalleerd met 20Gb vrije schijfruimte.
En ik was nog niet geheel klaar met installeren en toen kreeg ik al het bericht:
"Weinig vrije schijfruimte op Hoofdmap en Bestandssyteem. Nog maar 1.0Gb vrije schijfruimte over."
Vervolgens heb ik de schijfruimte vergroot naar 30Gb, en daarna gereboot.
Maar weer ontving ik hetzekfde bericht over een tekort aan vrije schijfruimte.
Nu is de vraag wat doe ik hier verkeerd?
Met vriendelijke groet
Dukkel

Wat meldt dit commando? df -h

Ik moest er een fotootje van maken, wat ik weet nog steed niet hoe ik een screen kan reproduceren, en waar de Afbeelding dan terecht komt.

Bezette Ruimte Linux Mint.jpg

Klik links onderin de taakbalk op het LM logo en tik dan in: screenshot.
Ook de PrtScr toets werk net zoals in Windows.

Is dat niet de VM die dan te weinig ruimte heeft?
Waarom in VM> Ik vraag het mij nog steeds af en waarom niet als dualboot.

Omdat je met VM kunt switchen tussen Win11 en Mint.
Met een dualboot moet je altijd het desbetreffende OS opnieuw opstarten en is er dus geen interactie tussen de verschillende OS mogelijk.

Ik vraag me af of dit nog steeds speelt? Was het geen melding die was blijven hangen? Want op de rootpartitie is nog +/- 17 Gigabyte beschikbaar? Op /dev/sr0 is niks beschikbaar, maar dit is een verwijderbare media, zoals een USB-stick ofzo. Misschien komt die melding daarvandaan?

Ik vraag me af of dit nog steeds speelt? Was het geen melding die was blijven hangen? Want op de rootpartitie is nog +/- 17 Gigabyte beschikbaar? Op /dev/sr0 is niks beschikbaar, maar dit is een verwijderbare media, zoals een USB-stick ofzo. Misschien komt die melding daarvandaan?
Ja, ik krijg nog steeds die melding dat er te kort vrije ruimte beschkbaar is.
(In mijn PC zit momneteel geen CD/DVD en na de installatie van Mint heb ik ook de USB-stick verwijderd. )
Is de vrije ruimte te manipuleren dus van /dev/sr0 ?? En hoe ??

Staat er in de melding ook vermeld waar er tekort is op welke partitie?

Nee, helaas niet. Dat wordt gokken.
Maar als we een partitie een beetje hebben vergroot, zou je dat moeten kunnen zien met commando: df-h

Je vergeet daar een spatie voor het - teken.
Hoe heb je het uitbreiden van /dev/sr0 gedaan?
Heb je daarna /dev/sr0 ook geherpartitioneerd met gparted?
De uitbreiding is pas daarna actief.

Als je gparted niet hebt kan je dat zo installeren:
Code:
sudo apt-get install gparted

Laatst bewerkt:
Hallo @edmoor
Hierbij de partities van mijn schijven in Mint.
Ik zou niet weten wat er aangepast moet worden, zodat ik meer vrije Schrijfruimte op de Hoofdmap en Bestandensysteem krijg.
Wil jij er je oordeel over geven? Wat ik er mee moet aanpassen?
Partities Mint 2026-02-10 151614.png

Je hebt meer dan 15 GB vrij.
Als je dat groter wilt maken moet je dat eerst in VMware doen.
Daarna herpartitioneren met gparted.
Het gaat dan om /dev/sda3.

In VMware:
1770734069014.png

Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik die partitionering voorelkaar heb. De hoofdschijf is nu 100Gb, dus wie doet me wat?
Nu ga ik programma's inrichten zoals Chromium en Thunderbird.

Ben benieuwd. Met 20GB moet je in Linux een heel eind komen met enkel een OS en wat programma's.

Ja, best mogelijk dat ik wat verkeerds heb ingesteld.
Maar zelfs met 30Gb kreeg ik ook aldoor aanmerkingen omtrent weinig vrije ruimte op de Hoofdmap en Bestandssyteem.
Beschouw het als studie-object, dat hele Linux gebeuren voor mij. En ik ben ermee verder gekomen als de meeste anderen.
Toch zijn er nog wel enkele puntjes aan Linux Mint dat ik graag opgelost zou zien. o.a. het verdwijnen van de Shares na een Reboot.
Alhoewel ik graag geheel zou willen overgaan op Linux, gezien alle dreigementen uit het westen, maar ik ben bang dat Linux nog niet veelzijdig genoeg is t.o.v. Windows. Maar wie weet wat de toekomst biedt.

Wat is een goed PDF programma te gebruiken in Mint?
Hoef je geen Virusscanner te gebruiken in Linux?
Welke "gewone" programma's zijn een aanrader in Mint?
En is een Backuo-rog ook niet nodig?
Graag zou ik ook nog een programma als Spotnet in Linux willen gebruiken, is dát er ook?

Wat is een goed PDF programma te gebruiken in Mint?
Hoef je geen Virusscanner te gebruiken in Linux?
Welke "gewone" programma's zijn een aanrader in Mint?
En is een Backuo-rog ook niet nodig?
Graag zou ik ook nog een programma als Spotnet in Linux willen gebruiken, is dát er ook?
Maak daar graag even een ander topic voor aan.

Terug
Bovenaan Onderaan