• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

!!! Als waarde in kolom C gelijk is aan "M", kopieer dan deze waarde in kolom G.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lauritaxm

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2013
Bekijk bijlage test.xlsx

Beste allen,

Graag jullie hulp met deze moeilijke opdracht voor een excel-leek :-)
Ik hoor een database bij te houden van patiëntenstalen. Elk staal heeft zijn eigen nummer, en voor elk staal wordt er een bepaalde waarde gemeten, de CD4/CD8 waarde in kolom D.
Om een onderscheid te maken tussen de waardes voor mannen en vrouwen, zou ik op basis van een formule de gegevens zoals ze weergegeven zijn in kolom F, G, H en I willen verkrijgen. Met andere woorden, ik zou een formule willen vinden die het volgende doet:

- ALS DE WAARDE IN C = M, KOPIEER DAN DE OVEREENKOMSTIGE WAARDE UIT KOLOM B IN KOLOM F
- ALS DE WAARDE IN C = M, KOPIEER DAN DE OVEREENKOMSTIGE WAARDE UIT KOLOM D IN KOLOM G
- ALS DE WAARDE IN C = F, KOPIEER DAN DE OVEREENKOMSTIGE WAARDE UIT KOLOM B IN KOLOM F
- ALS DE WAARDE IN C = F, KOPIEER DAN DE OVEREENKOMSTIGE WAARDE UIT KOLOM D IN KOLOM G

De bedoeling is dat als ik waardes bijzet in de kolommen A, B, C en D (waarvan slechts B en D belangrijk zijn eigenlijk voor dit doel), dat dit ook steeds in de kolommen F, G, H en I wordt aangepast.

Kan iemand me hier bij helpen aub? Ik heb me al de hele avond (en niet te vergeten afgelopen week) suf op gezocht :-)

Alvast bedankt.

Groetjes,
Laura.

Bedoel je het zo?
In F2:
Code:
=ALS(OF(C2="M";C2="F");B2;"")
en doorvoeren naar onderen.
In G2:
Code:
=ALS(OF(C2="M";C2="F");D2;"")
Ook doorvoeren.

Bedoel je zoiets als in de gele cellen staat?

Net iets te laat met een gelijke oplossing :mad: op mezelf :)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage test2.xlsx

Hoi HSV en popipipo,

Bedankt voor jullie reacties. Dit is ongeveer wat ik zoek. Het probleem is wel dat als ik jullie methode overneem, dat ik in kolommen F en G de kolommen niet kan doorvoeren (zie rode kleur). Want dan kan ik geen onderscheid maken tussen de mannen en vrouwen. Maar ik zie ook net wat ik fout heb geschreven in mijn REQUEST. Er stond eerst:

- ALS DE WAARDE IN C = M, KOPIEER DAN DE OVEREENKOMSTIGE WAARDE UIT KOLOM B IN KOLOM F
- ALS DE WAARDE IN C = M, KOPIEER DAN DE OVEREENKOMSTIGE WAARDE UIT KOLOM D IN KOLOM G
- ALS DE WAARDE IN C = F, KOPIEER DAN DE OVEREENKOMSTIGE WAARDE UIT KOLOM B IN KOLOM F
- ALS DE WAARDE IN C = F, KOPIEER DAN DE OVEREENKOMSTIGE WAARDE UIT KOLOM D IN KOLOM G

Dit moet zijn:

- ALS DE WAARDE IN C = F, KOPIEER DAN DE OVEREENKOMSTIGE WAARDE UIT KOLOM B IN KOLOM I
- ALS DE WAARDE IN C = F, KOPIEER DAN DE OVEREENKOMSTIGE WAARDE UIT KOLOM D IN KOLOM H

Snappen jullie wat ik bedoel?

Alvast bedankt voor jullie hulp!!!Nu ga ik slapen, en hopelijk wordt ik dan straks wakker met de oplossing ;-)

Groetjes,
Laura.

Laatst bewerkt:
Is het zo beter?
Ik ga ook naar bed, en zie je antwoord wel.

Bijlagen

Bekijk bijlage laura test2.xlsx

Beste HSV en popipipo,

Ik heb nog even iets geprobeerd, om jullie duidelijk te laten zien wat ik eigenlijk bedoel. Maar dan zou ik in de gele zone die FALSE niet willen, maar gewoon dat alle waardes zich onmiddellijk onder elkaar opsommen. Zo kan ik vervolgens ook een grafiek maken van die waardes.

Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel.

Alvast bedankt en slaapwel.

Groetjes,
Laura.

Bijlagen

HSV, zoals je in mijn laatste bericht kunt lezen deed ik op hetzelfde moment ongeveer hetzelfde. Maar zoals je hierboven leest zou ik graag die blanco cellen weghebben..... De bedoeling is namelijk dat ik een tabel-vorm verkrijg zodat ik achteraf een grafiek kan maken.....

Alvast bedankt en slaapwel...

Groetjes,
Laura.

Iemand die me kan helpen? Ik geraak er niet aan uit.... Pleaseeee....

Groetjes,
Laura.

Dat is het denk ik! Ik ga het straks even op m'n gemak uitzoeken, uitproberen op de hele database en als het gelukt is hoor je het!

Alvast ENORM bedankt voor de hulp!

Groetjes,
Laura.

Dag Jezet,

Bedankt voor je reactie! Ik geloof dat dit evenveer als de oplossing van HSV werkt.... Ik ben nu even met iets anders bezig, maar ga vanavond of morgen de tijd nemen om het even rustig te bekijken en uit te proberen op de hele databank. Volgens mij werken beide methoden perfect. Ik hou jullie alvast op de hoogte!

Heel erg bedankt allemaal!

Groetjes,
Laura.

Mooie korte formule Jeroen, :thumb:

Ik wilde weer eens een formule gebruiken die je niet met Ctrl+Shift+Enter in moet brengen (hoef ik het ook niet steeds uit te leggen hoe te gebruiken). ;)
Natuurlijk is het ook een soort van matrixformule door de somproduct die ik gebruik.
Onderstaande toch een stuk ingekort.

Bijlagen

Help!

Bekijk bijlage test.xlsx

Harry, Jeroen, ..... :-) Ik heb geprobeerd het toe te passen in mijn grote databank, maar helaas..... Ik krijg het niet aan te werken. Misschien als jullie een klein beetje uitleg erbij kunnen geven, dan kan ik misschien iets of wat volgen wat jullie doen en misschien lukt het me dan ook beter om het op te lossen als ik dingen wil veranderen?

Alvast, ik heb een nieuwe file toegevoegd, met één sheet van mijn volledige databank. Misschien dat het jullie op die manier ook duidelijker is wat ik precies wil. Want ik snap er geen snars van hoe het komt dat als ik jullie formule kopieer en aanpas naar de juiste tabellen enzo, dat het niet lukt....

Ik hoop alleszins dat jullie mij weer kunnen helpen.

Mercikes!

Groetjes,
Laura.

Hoi Laura,

Ik heb even met Excel2003 moeten werken omdat ik hier geen Excel 2007 heb.

Het kan zijn dat de formules in kolom F en I niet goed werken omdat het matrix-formules zijn. Ga naar de cel F5, druk vervolgens op de functie-toets F2 (boven de getallen op het toetsenbord), de matrix-formule voer je in door de Shift & Ctrl toetsen in te drukken en vervolgens op Enter.
Hetzelfde doe je vooe cel I5.

Groet,
Jeroen
Bekijk bijlage Laura.xls

Bekijk bijlage Laura ingekort-voorbeeldvraagteken.xlsx

Dag Jeroen,

Sorry dat ik zo laat pas reageer, heb nu pas tijd gehad om het te bekijken...
Ik heb het toch nog anders aangepakt, maar zit alweer opnieuw met een probleempje.
Nu werkt alles, alleen als ik in mijn opsomming een "?" heb staan, mag deze er niet bij komen te staan als ik de data wil gebruiken om een grafiek te maken....

Iemand een idee? Zie voorbeeld excel-file.

Groetjes,
Laura.

Code:
=als(rij()-rij($h$4)>=somproduct(($c$2:$c$100="f")*($d$2:$d$100<>"?"));"";index($d$1:$d$100;somproduct(grootste(($c$1:$c$100="f")*($d$1:$d$100<>"?")*(rij($a$1:$a$100));somproduct(($c$2:$c$100="f")*($d$2:$d$100<>"?"))-rij()+rij($h$4)))))

Hoi Laura,

Ook dit is geen probleem, de formule voor de geldige patientnummers moet alleen iets aangepast worden, is sheet.

Code:
SOMPRODUCT(($C$2:$C$100="M")*ISGETAL($D$2:$D$100)) Dit deel telt het aantal M-en  met daarnaast een getal.
($C$2:$C$100="M")*ISGETAL($D$2:$D$100)*(RIJ($A$2:$A$100)) zorgt ervoor dat de rijnummers van de rijen waar niet en een M en een getal staan, 0 worden. Met GROOTSTE worden vervolgens rijen in de tabel gezet.

[ATTACH]173654.vB[/ATTACH]

Groet,
Jeroen

Bijlagen

Ik ga het alvast eens uitproberen.... Bedankt voor de reacties!

Ik hou jullie op de hoogte!

Groetjes,
Laura.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan