• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als waarde kolom a Ja is dan mag kolom B geen hebben

Status
Niet open voor verdere reacties.

labiate

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 mrt 2020
Hallo

Kunnen jullie mij helpen met onderstaande?
Ik moet een sheet opmaken voor klanten met als waarde in kolom A Ja dan is het verplicht om kolom B in te vullen. Indien kolom A Nee is dan mag er in kolom B niets ingevuld worden.

HELP

hoe kan ik dat doen? ik zie hier niet direct een optie...:d

Via de paperclip in geavanceerd.

is het gelukt?

ik heb een bestand gedownload, zien jullie het?

Helaas nog niet

ik kan het niet vinden...ik zie geen bijlage opties tenzij bij mijn eigen instellingen...sorry ik ben echt een dommerik

Dat kan je het beste doen met een gevalideerde cel. Daarmee geef je de cel voorwaarden mee voor wat mag worden ingevuld. Voordeel is bovendien dat de formule voor de opmaak van de cel niet zomaar per ongeluk verwijderd kan worden, wat met een gewone formule wel het risico is. Zeker als je een bestand aan anderen geeft, zit dat risoco erin. Er is altijd wil iemand die jouw Excelletje weet te verknoeien door onhandigheid of onkunde.

Maar goed.... In dit geval mag je B1 alleen invullen, op voorwaarde dat dat A1 ook is ingevuld.
Daarvoor moet B1 dus een opmaak hebben. Selecteer B1, en ga naar het menu [Gegevens] en kies voor [gegevensvalidatie]. In het nieuwe menuutje kies je voor "aangepast" en vul je de formule in: =AANTALARG(A1)=1
Voorwaarde voor het invullen van B1 is dus dat er iets staat in A1.
Knipsel.JPG

Wil je het nog wat mooier maken, kan je in de tabjes van het validatiemenu zelfs een melding weergegeven bij "invoerbericht" of "foutmelding".
Invoerbericht verschijnt als een zwevend tekstvakje bij selecteren van de cel. Je kan gebruikers daar desgewenst een aanwijzing geven over wat ze moeten invullen. Bij "foutmelding" kan je aangeven wat er moet gebeuren bij het invullen van een ongeldige waarde, bijvoorbeeld een aanwijzing naar wat er dan fout is.
Knipsel2.JPG

Gegevensvalidatie is mijn favoriete functie. Je kunt er allerlei voorwaarden mee aan een cel verbinden. Het is dan ook zeker de moeite waard om er eens een beetje mee te spelen. De basisfuncties spreken allemaal redelijk voor zich.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan