• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Namen omdraaien

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

BOUKES

Gebruiker
Lid geworden
15 jun 2016
Tijd geleden geholpen met een vraag om naam om te draaien van achternaam, voornaam en tussenvoegsel naar voornaam tussenvoegsel en achternaam
De formule die ik kreeg was :

=LET(t;A1:A14;TEKST.NA(t;", ")&" "&TEKST.VOOR(t;", "))

Het voorbeeld bestand had 14 namen en dat werkte perfect.
Nu heb ik 214 namen en krijg ik al ik het bereik vergroot naar 214 vanaf naam 15 #N/B. Wat gaat er mis?

=LET(t;A1:A214;TEKST.NA(t;", ")&" "&TEKST.VOOR(t;", "))

Bijlagen

Misschien.
Code:
=LET(t;A1:A214;ALS.FOUT(TEKST.NA(t;", ")&" "&TEKST.VOOR(t;", ");t))

hier nog eentje

Code:
=REGEXREPLACE(A:.A;"^(.*),\s*(.*)$";"$2 $1")

Vanaf rij 15 zijn het ook wel hele vreemde tussenvoegsels en staat er geen komma in de naam.
Voor oudere versies van Excel:
Code:
=DEEL(A1;VIND.SPEC(",";A1)+2;99) &" "& LINKS(A1;VIND.SPEC(",";A1)-1)

Zo?
Code:
=LET(t;A1:A214;TEKST.NA(t;" ";-1)&" "&TEKST.VOOR(t;" ";-1))

Power Query is vooral bedoeld voor grotere data transformaties. Voor dit soort zaken is het gebruik van Power Query overkill.

Een Excel formule is in dit geval de juiste weg

Voor dit soort zaken is het gebruik van Power Query overkill
Liever overkill met Power Query, dan underkill met eindeloze formules en/of VBA.

Vba, Excel functies(zeer effectief tegenwoordig) of PQ, elke methode heeft voordelen en nadelen. Voor dit soort simpele taken is Power Query simpelweg niet nodig(straks doen we een simpele sum ook nog via power query😉). Na iedere wijziging of uitbreiding moet er weer ververst worden. Excel functies zijn altijd live en inzichtelijk.

Kunst is om de juiste methode te kiezen voor de specifieke situatie.

Voor het grootste gedeelte ben ik het met je eens.

Na iedere wijziging of uitbreiding moet er weer ververst worden.
Plaats dit stukje VBA-code in de VBA-editor van het tabblad met de data welke PQ gebruikt.
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    ThisWorkbook.RefreshAll
End Sub

Ja dit wil je dus niet achter je werkblad hebben, sorry😬 al eens geprobeerd?

Ja, veelvuldig en tot nu toe werkt dat perfect.
Verklaar je opmerking nader.

Na iedere wijziging laat je (achtergrond)queries uitvoeren. Ofwel, je vraagt na iedere wijziging in je werkblad rekenkracht. Change event code vraagt overigens altijd meer aandacht om onnodige calculaties te voorkomen.

Uiteindelijk zal het wel werken en de data zal ververst worden, maar je probeert zo eigenlijk de werking van een Excel functie na te bootsen om je data direct up to date te hebben. Ik zou jouw regeltje code alleen plaatsen achter een workbook_open of close event OF achter een knop. Maar verder niet.

workbook_open
Dat zegt het al.
Alles wordt ververst maar er zijn nog helemaal geen wijzigingen aangebracht dus mijn bescheiden mening, lood om oud ijzer.
Alle nieuwe gegevens zijn ingevoerd. Dan wil je natuurlijk ook het resultaat zien. Verversing vindt dus plaats bij afsluiten. Wederom mijn bescheiden mening, lood om oud ijzer.
achter een knop.
Hier geeft het dit voor.

Bijlagen

• Alles verversen snelletoegang.png
    Alles verversen snelletoegang.png
    2 KB · Weergaven: 0
Terug
Bovenaan Onderaan