• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

alternatief autofilter

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerald Baalhuis

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2006
Ik gebruik nu een 'moederbestand' met zo'n 600 regels waaruit ik telkens met autofilter gegevens die aan een aantal voorwaarden voldoen kopieer naar een andere werkmap.
Als in het moederbestand echter iets wijzigt, moet ik deze handelingen opnieuw uitvoeren.
Is het mogelijk om met bijv. vert.zoeken() deze wijzigingen automatisch door te voeren?
Dus als er een regel wijzigt in het moederbestand deze ook wijzigt in het 'gekopieerde'bestand?

Gerald

Met Excel (iig 2007) kan je met vert.zoeken ook info uit andere excel bestanden halen;

=VERT.ZOEKEN(A1;'C:\My Documents\Excel\[Overzicht.xlsx]Blad1'!$A:$C;3;ONWAAR)

Beste Jaap,

Verticaal zoeken ken ik, maar dan zoek en vind je alleen de eerste regel die aan de voorwaarde voldoet. Ik wil graag alle regels die aan de voorwaarde voldoen in de nieuwe werkmap zien.
Het Autofilter is al beter, maar dan moet ik, na een wijziging in het bronbestand, opnieuw het autofilter gebruiken en de betreffende regels kopieren.
Liever zou ik willen dat alle bestanden aangepast worden zodra er iets in het moederbestand veranderd.

Gerald

Kan het zijn dat er in de doelbestanden nog regels staan die niet uit een ander bronbestand komt?
Waar ik namelijk aan zit te denken is om als er een wijziging plaatsvindt mbv VBA automatisch een autofilter toe te passen adhv de regel in het bronbestand en de zichtbare cellen in de doelbestand te plaatsen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bekijk bijlage 03 woensdag week C.xlsxBeste Ron,

In het doelbestand (eigenlijk meer dan één) staan inderdaad regels die alleen in dat doelbestand staan.
Ik zal uitleggen wat de bedoeling is.
Wij verpakken medicijnen op maat voor zo'n 200 apotheken.
Dit doen wij met een negental machines (allemaal met een kleur als naam).
We werken 6 dagen per week (ma t/m za) van 8.00u tot 22.00u (ma t/m vr) en 8.30u tot 17.00u (za).
Alle dagen, behalve zaterdag, worden drie tot 4 keer per dag de opdrachten die gereed zijn opgehaald door een transporbedrijf. Ophaal tijden zijn:
09.00u (niet alle dagen), 14.00u, 17.00u en 23.00u (alle dagen behalve za).
Uiteraard moeten alle opdrachten klaar zijn voordat de zending wordt opgehaald.
In het bronbestand staan circa 650 regels. Elke regel bevat gegevens over de verschillende opdrachten die per dag (ook zaterdag) moeten worden uitgevoerd.
Op een regel staat bijv. de dag en tijd waarop het bestand met de opdracht ontvangen wordt, de dag waarop de opdracht gedraaid wordt en de dag en het tijdstip waarop de opdracht moet vertrekken.
Ik wil graag 'dynamisch' per dag in eerste instantie 2, maar later 3 'afvink'lijsten creëren die dus wijzigen zodra het bronbestand wijzigd.
In elke afvinklijst staat diverse kopregels (bijv. "vertrektijd vandaag, 17.00u).
Hieronder zouden dan de betrefende regels moeten komen.
Eén bestand is voor de persoon die de opdrachten via email ontvangt.
Een bestand is voor de expeditie, zodat gecheckt kan worden of alle opdrachten voor dat tijdstip gereed zijn.
Het derde bestand is voor de werkvloer, zodat de productieleider kan afvinken welke opdrachten gedraaid zijn.

Ik zal ook van elk een voorbeeldje oploaden zodra ik op mijn werk ben.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Gerald

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Gerald, kun je vertellen hoe jij gefilterd hebt welke kolommen en wat.
want in jouw bestanden staan in de tussen hoofden de filterwaarden maar in de lijst die volgt zitten ook rijen met andere waarden.
bv.in de MAL staat bij Blauw ook Rood en Blond
en bij Bruin staat ook niet alleen Bruin

dus graag duidelijke filterwaarden door geven, zo dat ik kan begrijpen hoe bij Blauw ook Rood en Blond enz komt

groet sylvester

Beste Sylvester,

Het klopt dat er bij bijv. bruin ook andere 'machines' staan. Dit komt omdat we, na na het filteren, handmatig nog opdrachten verschuiven.
Het bronbestand is opgebouwd uit historische gegevens uit de tijd dat we eigenlijk nog niet aan planning deden.
Hierdoor komt het dus voor dat bij bepaalde machines in het bron bestand teveel of juist te weinig opdrachten staan ingepland (richtlijn is ongeveer 12.000 zakjes per machine per weekdag en 8000 op een zaterdag).
Het mooiste zou natuurlijk zijn dat met dat aantal van 12.000 ook rekening worden gehouden met het aanmaken van de doelbestanden, maar dat ging in elk geval mij pet te boven :)

Uiteindelijk zal het bronbestand wel de juiste aantallen zakjes per machine bevatten, maar dat zal nog wel even duren.

Voor wat betreft het filteren:
Allereerst selecteer ik welke week het is (A, B, C of D). In de betreffende week zet ik het filter op alleen "X" in de betreffende kolom (dus geen lege cellen, want die opdrachten hoeven niet gedaan te worden).
Vervolgens hangt het er vanaf welke lijst ik wil maken:
De WAL (Werkvoorbereider afteken Lijst) heeft als autofilter:
draaidag = 1, vertrekdag is 1 (en dan oplopend sorteren), want een opdracht kan ook op dag 2 of later vertrekken), vertrektijd 9, 14, 17 of 23 u, en dan op Apotheeknaam en eventueel afdelingnaam.
Deze data kopieer ik dan (nu nog handmatig) naar een nieuw bestand en plaats dan een regel met tekst boven elk "cluster" (9.00, 14.00u, 17.00u, 23u, morgen 9u, morgen 14u, morgen 17u enz.). Misschien kan dat ook met VBA?
De MAL (Machine Afteken Lijst) heeft in principe dezelfde criteria als de WAL, alleen wordt nog een extra filter gezet, nl. de machine (1 Blond, 2 Rood, 3 Blauw enz.).
Deze regels worden dan vervolgens weer op dezelfde wijze handmatig gekopieerd naar de MAL lijst.
Voor de VAL (Vertrek Afteken Lijst) heeft iets andere filters:
Allereerst de vertrekdag (1 t/m 6), dan de vertrektijd (14u, 17u, 23 u enz.) en binnen elk vertrektijdstip gesorteerd op Apotheeknaam en vervolgens afdeling om het zoeken te vergemakkelijken.

Ik hoop dat je bovenstaande een snapt, geef anders ff een seintje.

De 'vreemde eenden in de bijt' zijn dus niet met het autofilter daar neergezet, maar daarna handmatig (vanwege het aantal zakjes dat per dag per machine gedraaid moet worden).

Alvast reuze bedankt voor het meedenken....

Groet,

Gerald

hoi Gerald

waarom stop je de gefilterde gegevens in een ander bestand?

je kan ook losse bladen versturen .

en weet je zelf iets van vba ?
voor latere wijzigingen is dat wel handig.

groet sylvester

nog een vraagje : Boven aan een aftekenlijst staat Woensdag
en verderop staat Vandaag is dat ook woensdag ? of moet er op vandaag gefilterd worden?
in de MAL zet je keurig alleen de kleuren in de tussen hoofden dat maakt het duidelijker
dat zou dus bijde VAL alleen de tijd moeten zijn
de rest van de gegevens staan al boven aan.
VBA moet ergens aan kunnen zien hoe er gefilterd moet worden.

groet sylvester

Beste Sylvester,

Ik heb alleen bovenin de lijst de dagnaam gezet (bijv. woensdag). Verderop in het lijstje alleen de tekst "vandaag" of "morgen", dan hoef ik dat niet alle keren als ik een andere dag wil genereren, die tekst te wijzigen.
Misschien is het mogelijk om, nadat het automatisch filteren en kopieren is gebeurd in het doelbestand te kijken waar de vertrekdag en tijd in betreffende kolommen veranderen (van bijv. 14 naar 17u) en dan erboven een regel met de juiste tekst in te voegen?

In de WAL wordt eigenlijk gezocht op Apotheeknaam, zodat de werkvoorbereider kan zien naar welke machine hij/zij het bestand moet sturen.
In de MAL staat e.e.a. al per machine uitgesorteerd, dus daar is dat niet nodig.

Als je nog meer vragen of opmerkingen hebt, graag!

Groet,

Gerald

hallo

wil je in aub op ieder blad de zelfde kolom namen gebruiken en niet hier en daar een afkorting.
hoe doe jij dit? als je een nieuwe filteractie doet wat doe je dan met de "foute" data?
ik bedoel de data die je handmatig hebt toegevoegd of verwijderd?

groet sylvester

Sylvesater,

Ik zal voortaan dezelfde namen gebruiken :)
Het is uiteindelijk de bedoeling dat er geen data meer gewijzigd wordt, dus wat mij betreft hoef je dat niet mee te nemen in je oplossing.

Groet, Gerald

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan