je printer zal je er niet mee verpesten hoor, geen zorgen.
Wat wel de vraag is.... hoe goedkoop zijn die dingen uitendelijk? Het begint al met de hoeveelheid inkt die erin zit. Begin er maar eens mee om dat te vergelijken. Als een namaak exemplaar de helft kost, maar er zit ook de helft van de inkt in, zijn ze alsnog duur.
Mijn eigen ervaringen met imitatie-cardridges is niet erg positief. Ik heb het een aantal keren geprobleerd, met verschillende merken imitatie-inkt. Waardeloos. Vaak is de inkt niet kleur-echt, dus na een paar weken zie je de kleuren van je printje gewoon verdwijnen. Komt nog bij dat die goedkope inkt vaak slecht droogt, met een kliederboel als gevolg.
Niet zelden raken de printkoppen van de imitatie-cardrigdes verstopt, vaak zo erg, dat ze ook na een schoonmaakbeurt niet meer goed werken. Je kan ze dus al weggooien voordat ze leeg zijn.
Conclusie (wat mij betreft) : Ja, originele inkt is (te) duur, maar de ellende met goedkope imitaties kost uiteindelijk net zoveel. Niet doen. Probeer beter om je voordeel te halen door een paar cardrigdes tegelijk te kopen in een aanbieding bij de MAKRO ofzo.
Wat je ook kan doen is naar de kantoorboekhandel gaan en daar cardridges met grotere inhoud kopen. De "standaard" exemplaren voor consumentengebruik bevatten vaak maar 25 ml, er bestaan voor de meeste printers ook cardrigdes met de dubbele inhoud, die zijn meer bedoeld voor bedrijven. In verhouding zijn die veel goedkoper.
Dat laatste is overigens ook het geval bij de cardrigdes die je bij nieuwe printers krijgt. Mensen vertellen nogal eens met veel omhaal dat ze wel even een nieuwe printer kopen als de intkt op is, omdat je daar garits inkt bij krijgt, maar vaak zijn dat maar 10ml cardrigdes, terwijl er in een "normale" 25 ml. of meer zit. Laat je niet verleiden, voordat je jezelf op de hoogte gesteld hebt van de feiten, anders ben je alsnog duur uit.