• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

altijd beschikbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

stefano

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2004
Op het werk heb ik op willekeurige momenten een berekening uit te voeren. Telkenmale geef ik dan de getallen in en bereken het resultaat. Ik zou dit echter vast in excel willen invoeren door bv op een functietoets te klikken.

De berekening is de volgende :

(getal 1 - getal 2) / getal 1 *100 , de uitkomst afronden op 1 cijfer na de komma

weten jullie hoe dit moet ?

dank,

Stefano

*100 doet mij denken aan een berekening met procenten.
Kun je iets specifieker zijn. Natuurlijk is het mogelijk in VBA een code te maken die de door jouw genoemde formule toepast op de twee cellen links van de cel waar je het resultaat wil hebben.

klopt

Klopt, maar wat ik zo'n beetje verwacht bij indrukken van een functietoets : pop-up scherm dat vraagt naar getal 1 , dan naar getal 2 en daarna de oplossing weergeeft....

En ja hoor, de formule drukt een resultaat uit in procent.

Middels formulieren in VBA is dit te maken.
Staan de getallen 1 en 2 dan niet al in het excel bestand? Wat moet er met de uitkomst van je berekening gebeuren?

neen, de getallen staan nog niet in excel. Met de getallen moet na weergave van de berekening niks meer gebeuren...

Met de getallen moet na weergave van de berekening niks meer gebeuren
Dat snap ik want je hebt deze gebruikt voor je berekening. Mijn vraag was: Wat moet er met de uitkomst van je berekening gebeuren?
Als er niets meer met de uitkomst moet gebeuren zou ik zeggen: waarom maak je dan die berekening?

Het nut zie ik er niet direct van maar onderstaand de code. Koppel deze aan een knop of toetscombinatie.

Sub Macro2()
' Sneltoets: CTRL+x
Dim getal, getal2 As Integer
Dim uitkomst As Long

getal1 = InputBox("Geef getal 1: ")
getal2 = InputBox("Geef getal 2: ")
uitkomst = Round((getal1 - getal2) / getal1 * 100, 1)
MsgBox ("De uitkomst is " & uitkomst & " %")
End Sub

Jan,
kleine correctie:
Dim getal1, getal2 etc.

Maar, zoals jij je het nut afvraagt, heb ik dat ook gedaan!

gemak ....

Dank voor de oplossing. Om jullie bezorgdheid omtrent het nut te minimaliseren : Stel dat ik om het 1/2 uur deze formule nodig heb, maar door omstandigheden telkens mijn excel afsluit .... dan is het toch makkelijk om mbv een toetsencombinatie snel tot het resultaat te komen zonder een formule te moeten intikken ....

dank, Stefano

cijfers na komma

na berekening verschijnt het antwoord als een geheel getal. Wat moet ik doen om 1 cijfer na de komma te krijgen ?

dbv,

Stefano

neen

Het resultaat wordt weergegeven als eenheid en niet met cijfers na de komma. Wat kan ik doen ?

Sub Macro1()
'
' Macro1 Macro
' De macro is opgenomen op 17/10/2005 door Stefano.
'
' Sneltoets: CTRL+q
'
Dim getal1, getal2 As Integer
Dim uitkomst As Double

getal1 = InputBox("totaal: ")
getal2 = InputBox("door zeef: ")

uitkomst = Round((getal1 - getal2) / getal1 * 100, 1)

MsgBox ("Gluten index = " & uitkomst & " %")

End Sub

4 cijfers achter de komma genoeg?

Sub Macro1()
'
' Macro1 Macro
' De macro is opgenomen op 17/10/2005 door Stefano.
'
' Sneltoets: CTRL+q
'
Dim getal1, getal2, uitkomst As Double
getal1 = InputBox("totaal: ")
getal2 = InputBox("door zeef: ")
uitkomst = Round((getal1 - getal2) / getal1 * 100, 4)
MsgBox ("Gluten index = " & uitkomst & " %")
End Sub

Diezel, is het nu zo dat deze macro in Persnlk.xls moet worden geplaatst om deze steeds voorhanden te hebben?

(Persoonlijke Macrowerkmap)
Als deze nog niet bestaat kan deze evt. met een lege macro worden gemaakt. Macro opnemen en kies voor persoonlijke werkmap => opnemen en daarna macro stoppen en opslaan. De gemaakte macro verwijderen en de macro van Diezel hier heen slepen.
Graag commentaar als die niet nodig is of anders moet.

Groet,
deSmid.

Re: gemak ....

Geplaatst door stefano
Stel dat ik om het 1/2 uur deze formule nodig heb, maar door omstandigheden telkens mijn excel afsluit .... dan is het toch makkelijk om mbv een toetsencombinatie snel tot het resultaat te komen zonder een formule te moeten intikken ....
Hoe je met een toetscombinatie de formule tevoorschijn kan TOVEREN als je Excel hebt afgesloten is mij een raadsel.

@deSmid,
Kan, formule is dan altijd beschikbaar (Excel moet wel geopend zijn!)
Ben altijd wat huiverig voor Persnlk. Voor je het weet zit hier van alles en nog wat in. Zelf gebruik ik dit nooit omdat Persnlk altijd geladen wordt als je Excel start.

nog een poging

Het komt er gewoon op neer de formule te gebruiken als
1. excel niet ! afgesloten werd
2. eender welk werkblad of file geopend staat

Door de snelle toetsencombinatie moet ik het huidige bestand niet afsluiten of een nieuw bestand openen waarin de formule wel staat.

Dat is het enige (te simpele) voordeel waar ik ondertussen in de praktijk meer dan gemakkelijk en handig mee vooruit kan.

Bedankt allen !

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan