Alweer een vraag m.b.t. koelen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Da_Remy

Gebruiker
Lid geworden
22 feb 2006
Deze vraag zal vast al 249 keer gesteld zijn, dus dan ben ik de 250ste.
Ik heb mn pc 24 uur per dag aan. Is dit schadelijk voor de pc, omdat ik 'm nauwelijks tot niet koel houdt? Misschien houdt de pc zichzelf wel koel, dat weet ik niet.
Maar kan dit nou echt kwaad, om m'n computer dag en nacht aan te laten staan?

servers staan ook 24/7 aan.
mijn pc ook.

Het is niet schadelijk, de pc houdt zichzelf koel, er zijn zelf mensen die adviseren om de pc aan te laten staan maar daar zijn de meningen over verdeeld.

ik heb hem altijd 3 dagen achter elkaar aan.
en dan zet ik hem een nacht uit.
als mijn downloads klaar zijn bijvoorbeeld.
maar je kan gerust aan laten staan

Hoe warm wordt jouw pc dan? Eén van mijn pc's staat al bijna 4 jaar aan en ik krijg niet de indruk dat ie er snel mee ophoudt ;)

Sidi zei:
Hoe warm wordt jouw pc dan? Eén van mijn pc's staat al bijna 4 jaar aan en ik krijg niet de indruk dat ie er snel mee ophoudt ;)

Nou hij wordt niet echt warm of zo, maar ik las ergens dat iemand zijn pc altijd aan had staan. En toen gaf een ander een reactie daarop van: als je 'm maar goed koelt.
Dus vandaar dat ik een beetje ongerust werd.
Maar ik lees nu dat het niet zo veel uitmaakt allemaal..
Nog bedankt voor de reacties trouwens.

Het enige wat iedereen altijd vergeet is dat de standaard hd's gemaakt zijn om 8 uur per dag te draaien en niet 24 uur per dag.

Hier hebben ze de RAID edition schijven voor op de markt gebracht.

Voor de rest is het alleen nog maar schadelijk voor je stroomrekening ;)

mijn harddisk staat ook in een raid opstelling en is gewoon van het merk maxtor en heeft een ide aansluiting.
en deze is niet speciaal ontwikkeld om in raid te staan.
is een gewone huis tuin en keuken harddisk.

puppie zei:
mijn harddisk staat ook in een raid opstelling en is gewoon van het merk maxtor en heeft een ide aansluiting.
en deze is niet speciaal ontwikkeld om in raid te staan.
is een gewone huis tuin en keuken harddisk.

het gaat niet om de raid opstelling, dat is niet van belang.

en ze gaan niet altijd defect, alleen ze zijn er niet voor gemaakt.
Dus de uitval is aanzienlijk meer.

Raid edition schijven zijn echt gemaakt voor 24 uur te draaien, de normale niet.
Zolang die het doet, doet die het.

pc-maken.nl zei:
Raid edition schijven zijn echt gemaakt voor 24 uur te draaien, de normale niet.
Weet je 't zeker? Heb al 4 jaar dezelfde Maxtor erin zitten. Ook zo'n gewone huis-, tuin- en keukenexemplaar. Net als die van Puppie. Laatst nog een test gedaan met zo'n tooltje van de fabrikant. Het ding is kerngezond. Overigens gaat de hdd na een bepaalde tijd uit en dat scheelt natuurlijk ook een hoop v.w.b. slijtage. Maar er blijft continu stroom op staan. Mij werd altijd gezegd dat het niet goed is als een computer steeds maar onder of zonder spanning zit en dat je beter de spanning er op kan houden. Misschien is er iemand die dat kan onderbouwen maar het lijkt mij niet onlogisch.

Koeling belangrijk? Jazeker maar niet alleen voor pc's die 24\7 aan staan, hoor. Dat is belangrijk voor elke computer. Het maakt dus wel degelijk uit... jouw pc houdt van koele lucht. Wees daar maar zeker van.

pc-maken.nl zei:
het gaat niet om de raid opstelling, dat is niet van belang.

en ze gaan niet altijd defect, alleen ze zijn er niet voor gemaakt.
Dus de uitval is aanzienlijk meer.

Als die zouden bestaan kan je vast welk aangeven op de site van b.v. Maxtor welke typen dat zouden zijn.

Nog even een aanvulling bij ALLE maxtor harddisken wordt >50000 CSS (ContactStart/Stop) aan gegeven, of je nu een 'enterprise versie of een 'consumer' versie neemt. Hieruit blijkt dat er geen verschil tussen beide typen zit, ook blijkt hieruit dat het CSS gebeuren nog steeds van belang is (dus het aantal keren dat de pc aan en uit gaat). Tijdens het starten en stoppen van de harddisk raken de leeskoppen minimaal de platters aan, als de harddisk 'op toeren' is vormt zich een luchtfilm tussen koppen en platters, wat dus beter is voor de levensduur.
De MTTF (MeanTimeToFaillure) ligt bij alle harddisken boven de vijf jaar draaien (24/7 dus)

Sidi zei:

Mijn Intel word niet warmer dan 25 graden... maar dit komt omdat ik iedere maand de koelpasta vernieuw en iedere week me fans uitspoel met geperste lucht :thumb:

En ja het is erg schadelijk voor je stroomrekening maar daar heb ik wat op gevonden..... bij je ouders blijven wonen :p

Thomdevill zei:
dit komt omdat ik iedere maand de koelpasta vernieuw
Hoe zo iedere maand je koelpasta vernieuwen.:shocked: Een duur grapje, als je de wat betere koelpasta gebruikt(Arctic Silver bijvoorbeeld) Het is ook niet nodig, koelpasta kan jaren mee gaan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan