Alweer een "Welke GPU zou ik kopen?" vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

masterkopy

Gebruiker
Lid geworden
23 feb 2009
Goedemorgen allemaal,

Als eerste sorry dat ik zo'n vraag stel maar ik kom gewoon niet uit, vrienden kunnen me niet helpen en in de winkel vertellen ze je de mooiste sprookjes om zo hun product te verkopen.

Hier mijn verhaal...:)
Ik ben toe aan een nieuwe PC :) een krachtpatser :D
Ik heb op tweakers.net (best buy guide) een mooi setje gezien, hier de link:
http://tweakers.net/reviews/1732/4/tweakers-punt-net-best-buy-guide-editie-juli-2010-high-end-gamesysteem.html
Hiervan wil ik de: CPU, CPU koeler, MoBoard, DDR en de Power supply. Zelf wil ik een SSD van Intel 80 GB bij doen.
Mijn probleem is natuurlijk de GPU. Ik vind 2 x 280 euro toch ietjes te veel. Ik wil wel alles uit de CPU en de PCIe 2.x16 halen zodat ik de best games op hoog details kan gamen. Ik wil niet meer dan 400 euro voor de GPU betalen.

Nu komen de vragen:
Wat vinden jullie van deze set?
Welke GPU raden jullie mij aan?
Is het verstandiger om 2 goedkopere GPU's met ATI crosslink te pakken of gewoon 1 duurdere? Of zal je niet veel merken? (ben niet goed geïnformeerd over croslink)

Ik hoop dat jullie me helpen.

Bedankt :smile: voor het lezen van mijn topic.

Groeten,
David

Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik weet niet hoe intensief je gamed en wat je eisen zijn aan de kaart(dx11,koeling,etc?) maar de sapphire 5870 lijkt mij een prima kaart voor +- 370 euro incl. dirt 2.
http://tweakers.net/pricewatch/246207/sapphire-hd5870-1gb-gddr5-pci-e-(game-edition).html#tab:info

Uit mijn hoofd dacht ik dat crossfire zo'n 65% meer performance geeft dat een kaart. Dus is het qua performance en budget verstandiger om gewoon een single kaart te nemen.

Persoonlijk zou ik dus ook voor een amd/ati kaart gaan(zoals de 5870). de niewe nvidea serie is veel prijziger en heeft meer nadelen(denk aan stroomverbruik, lawaai, etc.).

Gr

jelle

Ik weet niet hoe intensief je gamed en wat je eisen zijn ...

Nou mijn eisen zijn simpel, ik wil Final Fantasy 14 op t allerhoogste detail spellen:shocked: (ja ik weet t)

Ik wil gewoon een videokaart voor +- 400 euro, maar ik weet niet of ik crossfire moet gaan of niet

Je zal met die grafische kaart alle games die nu uitzijn met gemak op het hoogste detail kunnen spelen.

Ben nu van plan toch voor de HD5850 te gaan maar niet in crossfire. Later (maandje later) koop ik een tweede HD5850 en maak ik crossfire.
Een vriend van mij zegt: Je kunt beter meteen 2 kopen omdat je later (als je crossfire maakt) problemen krijgt.
True or bulls*it? Ik heb echt geen verstand van crossfire. Is het moeilijk om crossfire te configureren

Eigenlijk moet ik hier nu niet op antwoorden, want ik zit nu enorm te #$##%% op een crossfire 5770 opstelling. Dus je bent gewaarschuwd ;-P

Crossfire van nu kan ook met verschillende modellen overweg, dus je kan er later ook nog een 5870 bij zetten als je zou willen.
Dat het een probleem is, is toch iets van vroeger. Daarnaast zijn de huidige ATi-kaarten bijna allemaal eender. Het verschil zit dan voornamelijk in de koeling. De printplaten e.d. komen van dezelfde fabriek af, op een paar specifieke (overklok) modellen na.

Overigens is een enkele 5850 inderdaad geen ramp om te 'moeten' spelen. Over een paar maanden een tweede erbij, als het nodig mocht zijn is een fijne optie. (zie niet hierboven, eerste alinea).
Aan de andere kant lijkt de 5870 ook binnen je budget te vallen?

Het high-endsysteem van tweakers vind ik trouwens maar zo-zo, nu ik het bekijk. Meer een mid-range voor een high-end prijs. Op zowat alles wordt bezuinigd en dan moet het nog ruim 1750 euro kosten?? Lijkt mij een net niet systeem. Geef dan 2500 euro uit voor een supersysteem met de mooiste onderdelen (dan bedoel ik voornamelijk de afwerking, zoals kast, geheugen, voeding, speakerset, koptelefoon(!), beeldscherm, extra ssd om maar wat te noemen). Het is wel errug budgetteren wat ze doen. Ik zou liever een 'optimaal' systeem zien waar je de komende jaren lekker mee kan gamen voor een wat schappelijker prijs.

Dank je wel Paradjinn voor je eerlijke reaktie,

Wat ik nu gedaan heb....

Speakers, toetsenbord, monitor en vooral behuizing had ik nog dus ik hoefde het niet te kopen. Ik heb een i7 930 in plaats van 920 genomen, een SSD schijf, toch maar 2 GPU's gekocht, gewoon dat wat op tweakers stond en in plaats van 650W PSU heb ik dezelfde maar dat 750W.

Nu heb ik weer een vraag: Kan ik op crossfire 2 monitors aansluiten? in een dual monitor opstelling, dus op een grote wil ik gamen en op een kleine bijv. msnen.

Hey,

Je kan met een 5850 zoiezo al 2+ schermen aansluiten(2xdvi,hdmi en een display port). Dus dit zit wel goed. Wat ik mij nog steeds afvraag is als je bv. een 4870 in crossfire gaat draaien(of elke andere kaart) je de aansluitingen van de 2e kaart ook nog kan gebruiken??

Mastercopy: Gefeliciteerd met je aankoop!

(Mijn gedoe met die crossfire was dus i.v.m. 2 monitoren. Probleem is inmiddels opgelost door een andere monitor, maar oorzaak nog niet bekend (2e monitor was nl niet stuk).)

Afijn, ontopic:
Je kan 3 beeldschermen per kaart aansluiten. (dvisplitter nodig voor het derde, weet niet of hdmi wel automatisch 2e scherm aankan). Met 2 kaarten dus 6 stuks...
Maar als crossfire aangezet wordt, raak je de schermen van de 2e kaart kwijt.
Oftewel de schermen die je wilt gebruiken tijdens gamen op de eerste kaart aansluiten en je hebt geen probleem.
Anders is het Crossfire aan/uit vinken in CCC.

Eerlijk gezegd kan ik niet meer zonder 2e scherm, hoe groot het eerste scherm ook is.

ah bedankt voor je reply, dat wou ik dus weten. Maar dat is in principe makkelijk op te lossen door 2 profielen te maken: 1 voor gamen, dus xfire aan. 2e voor meerder monitoren, xfire uit. Je hebt geen crossfire nodig in windows en volgens mij heb je die extra schermen tijdens het gamen ook niet nodig:P

... volgens mij heb je die extra schermen tijdens het gamen ook niet nodig:P

Nou ik juist wel....hou me nu voor gek maar tijdens het gamen wil ik op de kleine monitor zien wie op ventrillo of op msn zit/komt. Ik wil Garena naast open hebben of gewoon een webbrowser met de walk-through van een game.

Laatst bewerkt:
Ik gebruik al weer een tijdje een 5850 in een single opstelling in combinatie een matrox triplehead2go (4 monitors aangesloten3840x1024) en ben daar dik tevreden over. Als ik FSX draai kan ik alles op de hoogte settings zetten en heb dan nog steeds een goeie framerate (20-30). Mijn advies: probeer het eerst eens met een enkele kaart, zoals bijv. de 5850. Als dat te weinig power geeft kan je altijd nog een tweede er naast zetten.

Denk daarbij ook aan de warmte ontwikkeling, zeker in de zomer. Met één zware videokaart is dat al bijna niet te harden, laat staan als je er twee in je PC hebt zitten. Je hoort iedereen altijd alleen maar roepen hoe fijn die dubbele zware videokaart opstelling is, maar als ze een foto mee zouden sturen zou je zien dat ze in hun zwembroek zitten en nog steeds stikken van de hitte:D

hej srpchulp,

Die videokaarten dat ik gekocht heb blazen de warme lucht meteen naar buiten, toch? Tenmisnte zo zie ik t op de fotos (onderdelen zijn NOG niet binnen):mad:

ik heb extra 2 x 12 cm ventilatoren bij gemaakt, lekker gesleuteld.
Dus nu heb ik:
- 1 x 12cm fan naast de PSU
- 1 x fan van de PSU zelf
- 2 x fan van de videokaarten
- 1 x 8cm fan HDD - blaast IN
- 1 x fan boven op de kast, bijgemaakt, blaast UIT
- 1 x 12cm op de behuizing "deur" bijgemaakt, blaast IN

met andere worden mijn computer kan vliegen, stofzuigen en mn hele kamer verwarmen in 1.:P

hej srpchulp,

Die videokaarten dat ik gekocht heb blazen de warme lucht meteen naar buiten, toch? Tenmisnte zo zie ik t op de fotos (onderdelen zijn NOG niet binnen):mad:

ik heb extra 2 x 12 cm ventilatoren bij gemaakt, lekker gesleuteld.
Dus nu heb ik:
- 1 x 12cm fan naast de PSU
- 1 x fan van de PSU zelf
- 2 x fan van de videokaarten
- 1 x 8cm fan HDD - blaast IN
- 1 x fan boven op de kast, bijgemaakt, blaast UIT
- 1 x 12cm op de behuizing "deur" bijgemaakt, blaast IN

met andere worden mijn computer kan vliegen, stofzuigen en mn hele kamer verwarmen in 1.:P

Ja hoor, al die warme lucht wordt je kamer in geblazen :p
In de winter is dat perfect, hoeft de verwarming niet aan in die kamer, maar in de zomer, zeker zo'n warme zomer als we nu hebben, zou er eigenlijk een airco in de kamer gemonteerd moeten worden.

hej,

Ik heb nu alles binnen, alle in elkaar, win7 op mare....

- De HD 5850 heeft 2 crossfire aansluitingen - ik heb ze maar allebij aangesloten - is dit goed?
- Wat moet ik nog weten over crossfire? Ik heb gewoon driver geinstaleerd en crossfire aangevinkt - Is dit voldoende? of moet ik iets in de bios doen?
- Ik heb Red Alert 3 even snel geinstaleerd, alles op hoogste setting maar...t loopt niet zo soepel als ik dacht...ik heb een gevoel dat ik iets fout gedaan heb.

Voor de rest ben ik wel tevreden, de SSD rocks, de CPU ook:P

gr.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan