• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

(Alweer) kolommen vergelijken

Status
Niet open voor verdere reacties.

ConstantT

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 nov 2010
Berichten
1
Een hele goede morgen,

Ik loop nu al een tijdje te stoeien met een vraag waarmee ik (mede door hulp op dit forum) al een eind opgeschoten ben. Maar ik kom er nog niet helemaal uit.
Voor mijn werk moet ik een groot aantal gegevens doorpluizen(meerdere files met meerdere tabbladenm et ong 5000 regels per tabblad).
Per tabblad betreft het 4 kolomment met een kolom met debet boekingen, een kolom met creditboekingen, (elke regel bevat of een debet, of een creditboeking), een overkoepelend ID nr en een specifiek ID nr, beiden voor elke regel.
Als het goed is is er voor elke debetboeking eenzelfde creditboeking voor hetzelfde bedrag met zelfde id nr's. Helaas is dat niet altijd het geval en zitten er ook bedragen tussen die alleen credit of alleen debet geboekt zijn. Die moet ik er uit filteren.
Dat lukt me nog wel redelijk met IF(ISERROR(VLOOKUP) en dan de bedragen met elkaar vergelijken, dan kan ik zien welke bedragen zowe aan de debet als aan de creditkant staan.
Het probleem is echter dat het wel eens voorkomt dat eenzelfde bedrag meerdere keren debet wordt geboekt voor verschillende id nrs. Die worden dan allemaal eruit gehaald, terwijl het best zo kan zijn dat 1 betaling alleen maar debet geboekt is. Hiervoor wilde ik alles koppelen aan de ID nr's maar dat is me nog niet gelukt..

Ik zie dat het een best lang verhaal is geworden, zal een voorbeeld met fictieve getallen invoegen en dan hoop ik dat iemand het verhaal snapt en misschien kan helpen..

Alvast veel dank!
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.xls
    33 KB · Weergaven: 23
Is het wellicht een idee om met een draaitabel te werken (zie voorbeeld). De ID's waar debet of credit leeg is zijn "verdacht" (R003 en R004) net als de ID's waar het aantal van debit of credit hoger is dan 1 (R006) (als het zou moeten zijn dat er per ID 1 debit en 1 maal hetzelfde credit bedrag moet staan). Zo'n draaitabel geeft redelijk snel een overzicht
 

Bijlagen

  • Debet Credit.xls
    30,5 KB · Weergaven: 22
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan