AMD Athlon 1400 Thunderbird en koeling

Status
Niet open voor verdere reacties.

Symjack

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2001
Hallo,

Enige tijd geleden heb ik van een kennis die een nieuwe mobe en cpu had gekocht een AMD Athlon 1400 TB overgenomen. Nu las ik dat dit nogal een “heethoofd” maar ik had eigenlijk geen idee over hoeveel graden men het dan heeft. Nadat ik had ingebouwd in mijn computer op mijn MSI K7T Turbo (MS6330 V3.0 – BIOS versie 3.3) moederbord, heb ik er een nieuwe koeler opgebouwd, een “Q-Tec AMD Cooler Noiseless” koeler opgezet die tot 3GHz+ aan zou moeten kunnen.
Nadat ik Speedfan had geinstalleerd (toch eens nieuwsgierig naar de temperaturen) zag ik tot mijn schrik dat ie idle al op 55 a 56 graden stond en stressed tot 61 a 62 graden opliep.
Nu bleek echter ook dat mijn moederbord standaard 1,85 Volt Vcore afgeeft, terwijl in de bios 1.75 volt vermeld wordt. Dit blijkt dus een bug van MSI te zijn, en daarom heb ik dus de Vcore verlaagd tot 1.625 Volt (volgens bios). Speedfan geeft nu echter 1,68 volt aan en hij loopt er prima stabiel op. Verder heb ik nog 2 Papst casefans gemonteerd, 1 voorin onderin en 1 achterin bovenaan. Nu geeft Speedfan 50 a 51 graden idle en 55 a 56 graden stressed.
Wat vinden jullie, moet ik hier tevreden mee zijn en verder laten zoals ie is, of zou ik er goed aan doen om bv toch een andere cpu cooler te halen, en zoja welke.
Hoor graag jullie bevindingen/meningen hierover.

Symjack

P.S. Zie bijlage, screenshot van Speedfan

Bijlagen

• temperaturen.jpg
    temperaturen.jpg
    35,3 KB · Weergaven: 16
Pas boven de 65 graden zou ik me zorgen gaan maken.
AMD's worden nu eenmaal wat warmer.
Ik zou het zo laten voor wat het is.

speedfan klopt niet altijd bij zegt het programma ook dat de cpu 13graden is.
in mijn huiskamer is het al 21graden.

brits

tot 55 graden is heel normaal dat werd mn 850 athlon ook al gestressed met een normale koeler. Veel computerplezier zou ik zeggen

succes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan