AMD Athlon 2600+ te langzaam.

Status
Niet open voor verdere reacties.

thereal88

Gebruiker
Lid geworden
30 sep 2006
Berichten
18
Gegroet,
Ik heb het idee dat mijn processor (AMD Athlon 2600+) te langzaam werkt. Eigenlijk weet ik het bijna zeker want ik heb problemen met programma's en games waar ik normaal nooit problemen mee zou moeten hebben.
DXDIAG zegt dat mijn processor op ~1.2GHz werkt. AMD Athlon processors werken altijd op een lagere frequentie dan wat de naam zegt (2600), maar niet zóveel. Volgens Wikipedia en talloze andere bronnen op internet moet een 2600+ ongeveer op 2GHz werken.
Ik heb al gekeken naar de jumper op mijn moederbord, die staat op 333MHz, dus dat klopt. In de BIOS staat de CPU Host Frequency op 166MHz, dus dat klopt ook. Ook al gescand op virussen, geen gevonden.
Wat kan er dan aan de hand zijn?

Hier is een overzicht van mijn systeem:
--------[ Overzicht ]---------------------------------------------------------------------------------------------------

Computer:
Besturingssysteem Microsoft Windows XP Professional
OS Service Pack Service Pack 2
Internet Explorer 6.0.2900.2180 (IE 6.0 SP2)
DirectX 4.09.00.0904 (DirectX 9.0c)
Computernaam REMI
Naam gebruiker The ReAl

Moederbord:
CPU Type AMD Athlon XP-A, 1150 MHz (11.5 x 100)
Moederbordnaam ASRock K7S8X v3 (5 PCI, 1 AGP, 3 DDR DIMM, Audio, LAN)
Moederbord Chipset SiS 748
Systeemgeheugen 768 MB (DDR SDRAM)
BIOS Type AMI (10/20/04)
Communicatiepoort Communications Port (COM1)
Communicatiepoort ECP Printer Port (LPT1)

Scherm:
Video kaart RADEON 9600 SERIES - Secondary (256 MB)
Video kaart RADEON 9600 SERIES (256 MB)
3D-Versneller ATI Radeon 9600 XT (RV360)
Monitor Acer AL1721 [17" LCD] (ETL0408073)

Multimedia:
Geluidskaart SiS 7012 Audio Device

Opslag:
IDE apparaat SiS PCI IDE Controller
Diskettestation Floppy disk drive
Harde schijf Maxtor 6Y160P0 (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133)
Optische Station ATAPI DVD+RW 4X4X12
SMART Status harde schijf OK

Partities:
C: (FAT32) 19992 MB (12079 MB vrij)
D: (FAT32) 39987 MB (30899 MB vrij)
E: (FAT32) 96303 MB (9598 MB vrij)
Geheugencapaciteit 152.6 GB (51.3 GB vrij)

Invoerapparaten:
Toetsenbord Standard 101/102-Key or Microsoft Natural PS/2 Keyboard
Muis Microsoft PS/2 Mouse

Netwerk:
Netwerkkaart SiS 900-Based PCI Fast Ethernet Adapter (192.168.1.7)

Peripherieapparaten:
Printer \\BALAPTOP\hp psc 1300 series
USB1 apparaat SiS 7001 PCI-USB Open Host Controller
USB1 apparaat SiS 7001 PCI-USB Open Host Controller
USB2 apparaat SiS 7002 USB 2.0 Enhanced Host Controller
USB-apparaat USB-apparaat
 
CPU Type AMD Athlon XP-A, 1150 MHz (11.5 x 100)

Er staat toch iets niet goed, anders werd dit niet weergegeven, je hebt een Barton, en die draait op 11,5 x 166 = 1917mHz, indien de FSB goed is ingesteld, nu zeg je dat alles in de bios goed staat, hoe krijg je dan deze waarde?

Je zult toch alles eens goed na moeten lopen.
Nu draait ook het geheugen op die snelheid, denkelijk, en dan is het goed te merken, aan de snelheid van de proc merk je het niet zo.
 
Nu draait ook het geheugen op die snelheid, denkelijk, en dan is het goed te merken, aan de snelheid van de proc merk je het niet zo.
Ik weet eerlijk gezegd niet wat je bedoelt. Ik merk wel dat mijn pc bij sommige toepassingen heel traag is, maar met Ctrl+Alt+Del zie ik dan dat de CPU op volle toeren werkt.
Loopt mijn geheugen dan nu ook te traag?
 
Daarom zei ik ook, loop alle instellingen eens goed na, de jumpers voor de fsb, moeten beide op/over 1-2 staan, en in de bios deze op jumpersettings zetten, werkt dit niet goed, kun je die ook handmatig instellen, en eronder staat de instellin voor de DRAM frequentie, zet die ook eens op handmatig, en dan de freq. die de ram aankan.
 
Ok, er zijn dus 2 jumpers? Ik heb er in ieder geval 1 gecontroleerd, die stond op 333MHz.
Wat betekent 1-2?
Ik heb alles al een paar keer nagekeken, de jumper staat op 333 en in de BIOS staat de CPU Host Frequency op 166.
 
Pin 1-2, van de 1-2-3, van beide settings, staan ze daar ook op?

Het staat allemaal goed, en toch loopt de proc op een FSB van 100mhz, veels te langzaam, een bios reset doen, en daarma alles opnieuw instellen naar wens, is nog een optie.

Heb je ook de laatste bios versie?
 
Ja ik heb de laatste bios versie. Pas nog geupdate.
De jumpers staan wel goed. Als ik ze niet allebei gechecked heb, wat ik volgens mij toch wel gedaan heb, dan moeten ze al goed hebben gestaan. Ik heb er nooit iets aan veranderd en toch heeft de processor het een hele tijd goed gedaan.

Kan ik de BIOS makkelijk resetten, zonder pc reinstall of zoiets?
 
Ja ik heb de laatste bios versie. Pas nog geupdate.
...............................................

Kan ik de BIOS makkelijk resetten, zonder pc reinstall of zoiets?

En dar zit waarschijnlijk het probleem, na een bios update dien je in 95% van de gevallen een BIOS reset te doen.
Dit kan door het 'reset jumpertje' (zie manual) te gebruiken of door de batterij er enige tijd uit te halen.

Loop daarna wel je hele bios door op correcte instellingen. Je hoeft geen software te herinstalleren na de reset.
 
Nee. Helaas. Ik heb gedaan zoals de handleiding zei om de BIOS te resetten, zo'n kapje over de CMOSRESET jumper gezet voor meer dan 3 seconden, computer weer opgestart, maar hij zegt nog steeds 11.5x100 en de frequentie is nog steeds ~1.2GHz.
Heb ik hem nou niet goed gereset of lag het probleem gewoon niet daar? De computer zei bij startup wel iets van 'CMOS/nogiets checksum bad.' En ik moets 'default values' loaden of setup starten.
 
Ga eens kijken in je Bios in het menu Advanced.
Ik denk dat daar staat dat de "CPU host frequency" op 'manual' staat en dan op 100 mhz.
Het beste is om gewoon de 'auto' instelling te gebruiken.
 
Dat lijkt me heel sterk aangezien je uitdraai laat zien dat die op 100mhz staat.

Kijk alles eens goed na, de jumpers, de biossettings....ergens zal er een fout in moeten zitten anders komt die FSB niet op 100 mhz.

attachment.php
 

Bijlagen

  • asrock.gif
    asrock.gif
    27,1 KB · Weergaven: 58
Al 5x gechecked. Alles staat op de instellingen die ik verteld heb waar ze op staan.

Nieuwe ontwikkeling: Ik heb de jumper op 266MHz gezet, en nu heb ik een kloksnelheid van 133x11,5 = 1,5GHz.
Dat moet wel ongeveer kloppen. De vraag is nu alleen: waarom geeft ie geen 166MHz met de jumper op 333MHz?
 
Nieuwe ontwikkeling:
Ik heb gemerkt dat de jumper settings niet altijd doen wat ik instel:
Jumper instelling -> Eigenlijke frequentie
100MHz (2-3,1-2) -> 11.5x100
133MHz (2-3,2-3) -> 11.5x133
166MHz (1-2,1-2) -> 11.5x100
200MHz (1-2,2-3) -> 11.5x133

Ik begin bijna te denken dat er iets kapot is aan de hardware...
 
Volgens de manual moet je ook de jumpers links kunnen laten liggen en het geheel in de bios regelen, misschien biedt dat uitkomst.
 
Heb het daarnet geprobeerd, maar ook zonder de jumperpinnetjes zet hij het op 133MHz.:confused:
Misschien kan ik de multiplier aanpassen, maar ik zou niet weten hoe.
 
Is er een manier om de multiplier te veranderen zonder met jumpers te moeten gaan pielen? Ik heb namelijk niet genoeg jumper connectors.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan