AMD Athlon 64 X2 4000+ Overclocken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Paranoid

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 jan 2010
Hallo allemaal,

Ik ben bezig geweest met het opvoeren van mijn Athlon 64 X2, hij draait nu 2.7Ghz ipv. de standaard 2.1Ghz. Mijn geheugen is hiermee ook overclocked van 333Mhz naar 385.5. Hoger dan dit kan ik niet gaan, heb ik al geprobeerd met voltages en met het underclocken van het RAM. Maar er volgt hoe dan ook een restart of hij boot niet. Maar dat is het probleem niet. Het is prima zo. Mijn vraag is nu: Is het verstandiger om mijn RAM op 266Mhz in te stellen ipv. de standaard 333Mhz? Om het RAM minder te belasten? Ik heb gelezen dat de temperatuur van het RAM niks uit maakt, is dit waar? Moet je bij RAM gewoon op stabiliteit af gaan?

Mijn CPU temp is onder 100% load en stock voltage 52 graden. Hier is toch niks mis mee?

Alvast bedankt!

EDIT: Het blijkt dat mijn PC onstabiel is bij het underclocken van mijn RAM naar 266Mhz?!?!?

Laatst bewerkt:
CPU een beetje meer voltage geven, werkt dat niet je RAM ook. Het liefste dan 1 stapje per keer. Welk RAM geheugen gebruik je (merk + type)?

Het RAM is cheap, Kingston ValueRAM. Je snapt hem wel. Heb het RAM en CPU al meer voltage gegeven, maar werkt niet. Ik denk dat het RAM te goedkoop is en de stappen niet aan kan?

Ik probeer nog wel een beetje. De 2.8Ghz moet toch haalbaar zijn?

EDIT: Met extra voltage op het RAM (1.8v naar 2.0v) en extra voltage op de CPU geen resultaat. Ik denk dat de max van dit geheugen bereikt is.

Nog over de warmteproductie van het RAM, ligt dit veel hoger dan stock als je van het voltage af blijft?

Laatst bewerkt:
Een beetje extra info over je systeem is nooit uit. Kingston ValueRAM klokt over het algemeen wel een stukje mee, en zelfs als het ophoudt werkt voltage verhogen prima. Jouw probleem lijkt ergens anders te liggen. Zet je HT Multiplier eens één stap terug en kijk of je verder komt.

Verdere info over het systeem:

Antec Basiq Power 430 watt PSU (34A 12 volt) - Antec Outervision geeft 339Watt verbruik aan.
AMD Radeon HD4670 (Overclocked)
AMD Athlon 64 X2 4000+ (Nu dus 2.7Ghz)
ASUS M3A78-EM AM2+
2GB Kingston ValueRAM 667Mhz (Nu 771Mhz)
2x 512MB Nanya 667Mhz (Nu 771Mhz)

Misschien is het het moederbord? Hij is niet gemaakt voor OC'en.

EDIT: Met Multiplier op 10x ipv. 10.5x kom ik niks verder. Ook niet met extra voltage erop. Ik denk dat ik maar tevreden moet zijn met 2.7Ghz.

Laatst bewerkt:
HT Multiplier eens testen op 9x, en als het even kan de twee Nanya RAM sticks eruit halen, dan verder testen. Je moederbord heeft een AMD 780G chipset, prima mee over te klokken.

Tja.. maar ik ben niet echt van plan om 2GB te gaan draaien. Ik wilde gewoon een extra boost hebben voor die tijd dat ik dit CPUtje nog heb. Over een maandje ga ik upgraden, vandaar. Ik denk dat ik de vraag maar op opgelost zet en tevreden moet zijn met 2.7Ghz.

Bedankt voor alle hulp! Misschien dat ik in de toekomst nog een vraag ga stellen over het OC'en van mijn nieuwe CPU :P

Het was ook meer om het probleem uit te sluiten, geen permanente oplossing. ;)

Hmm... maar nu ik net nadenk herinner ik me dat ik nog een streepje 1GB ValueRAM heb liggen. Misschien dat ik het daarmee kan proberen?

Als dat toevallig ook dezelfde snelheid of hoger heeft, kan dat best goed uitpakken. Ben benieuwd wat het doet.

Het heeft dezelfde snelheid, ik weet niet of hij 100% werkt. Had hem laatst een keer geprobeerd in combinatie met die 2 Nanya sticks en 1 Kingston. Toen kreeg ik af en toe crashes. Kan het zijn dat ze niet goed met elkaar samen gaan dit stickje en die Nanya?

Alleen testen geeft je dat antwoord. Laat maar even weten hoe het is uitgepakt.

Het werkt! De multiplier staat nu op 10x en heb aan de voltages niks veranderd. Heb de memory clock ingesteld op 266Mhz. Draait nu op 700Mhz het RAM geheugen (2x 350). Nu even een Orthos testje draaien.

2.8Ghz draait nu, Orthos is bezig.

Orthos failt op 5 minuten, wat nu? Heb nu de Vcore 50 millivolt omhoog gegooid.

Hoe lang moet ik Orthos draaien? Is 4/5 uur genoeg? Iedereen op internet zegt de hele nacht maar zolang mag hij niet aan van mijn ouders.

Laatst bewerkt:
Voor een echt stabiele klok is een uurtje of 6 prima. Hoger maakt weinig verschil, hooguit die ene fout die je tijdens gebruik niet gemerkt zou hebben. Als vCore verhogen met 2-3 stappen extra ook niet werkt zou ik het pas bij je RAM gaan zoeken. 1 stapje omhoog, testen. Werkt dat ook niet geheugen terug naar het eerste voltage (1.8v) en het voltage van de Northbridge 1 stap verhogen. Vaak aangeduid als CPU-NB of iets wat erop lijkt.

Het werkt nu al hoor, met 50 millivolt erbij. Orthos draait nu 45 minuten zonder problemen. Het was dus toch het Nanya geheugen. Had ik niet aan gedacht. Ik denk dat ik de test zo'n 4 a 5 uurtjes kan laten draaien. Dit is toch wel genoeg aangezien ik nooit 5 uur achter elkaar 100% cpu gebruik heb?

Moet lukken. Ga je nog verder klokken of laat je het bij 2,8GHz?

Ik denk dat ik het bij 2.8Ghz laat aangezien de temperatuur al oploopt naar 56 graden. Veel verder vind ik niet echt veilig worden.

Laatst bewerkt:
Hoe zit het dan met de RAM temperatuur? Of is dit te verwaarlozen?

RAM geheugen wordt nooit zo heet hoor. Een goede airflow in je kast is voldoende.

Oke, dan weet ik dat.

Bedankt voor al je hulp, anders zat ik hier nog steeds met 2.7Ghz. :)

De Orthos test is nu ruim 4 uur bezig en er zijn nog geen fouten ontdekt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan