AMD Athlon te traag ??? Deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nedootje

Gebruiker
Lid geworden
16 feb 2002
De vorige keer wilde ik mijn vraag plaatsen toen de verbinding met helpmij.nl opeens niet wilde meewerken.
Bij deze alsnog mijn vraag...........

Hallo,

Enige tijd geleden heb ik mijn pc een flinke upgrade gegeven.
O.a. heb ik een AMD Athlon 2200+ gekocht. Bij de specificaties staat dat 'ie een snelheid heeft van 1.8 GHz.
Echter, als ik mijn pc opstart en naar de CPU snelheid kijk komt 'ie niet verder dan 1.4 GHz.

Ik weet zeker dat 'ie op het juiste moederbord zit. Ik heb alle opties in de BIOS al geprobeerd, maar ik krijg geen 1.8 GHz CPU.

Klinkt iemand dit bekend in de oren??????

Ik heb een MSI KT4V-L moederbord (KT400 Chipset based), 512 MB DDR RAM en (dus) een AMD Athlon 2200+ XP processor.
Ik maak gebruik van OS RedHat linux 9 (Gnome desktop).

Waarom gaat mijn processor-snelheid niet verder dan 1.4 GHz?
Hopelijk heeft iemand van jullie een goede opmerking/oplossing.

Groeten,
Nedo

denk toch dat je het in je bios moet zoeken.
Welke snelheid staat je fsb? en je multiplier?
handig om te weten...
Mischien jumpers op het mobo welke je nog kan veranderen?
Zit er niet een cd bij van je mobo waar je misschien dingen van je bios kan aanpassen (een soort mobo monitor?)

gaarne iets meer info.

Ik denk zelf ook dat ik het ergens in de BIOS moet kunnen aanpassen. Ik heb wat zitten spelen met de instellingen, maar wanneer ik de ratio hoger instel start 'ie niet meer op.

CPU Clock staat op 100 MHz (hoger dan 110Mhz en hij start niet meer op) en de ratio staat op x12,5/x13,0
De fsb staat op 266 MHz. Ook hier geldt: Hoger instellen en hij start niet meer op.

Ik vind het trouwens ook vreemd dat bij het opstarten het moederbord zegt een AMD Athlon 1500+ te hebben gevonden. Het lijkt mij stug, maar het heeft er alle schijn van dat er een 1500+ processor in een verpakking zat van een 2200+ processor.

Ik ga maar eens de site van AMD grondig doorlezen.

wat staat er op de processor zelf dan? kan je dat nog achterhalen.
Het kan inderdaad zijn dat je een "2e hands" te pakken hebt. mocht je twijvelen gewoon mee terug gaan naar de dealer (incl aankoop bon)

Ik ben een tijd erg druk geweest. De processor heb ik nu ongeveer een maand geleden gekocht. Ik denk niet dat ik die nog terug kan brengen. Ik heb overigens ook geen aankoopbon meer.

Op de processor zelf kan ik niet meer kijken, want de cooler zit er nu al opgeplakt (zit zo'n plakkerig koelvloeistofje op).

Ik had de grootste moeite om de verpakking eraf te krijgen, dus zeker geen 2e hands. Nieuw gekocht bij Mycom.

Misschien ga ik binnenkort maar even proberen of ik toevallig toch nog even op de processor kan kijken.

Is er niet een jumper op je moederbord die je om moet zetten voor de fsb van 133?

Aangezien ik helaas niet zoveel ervaring heb met jumpers heb ik deze ongemoeid gelaten. Ze staan dus nog steeds precies zoals ze uit de doos kwamen.
(Is de kans dan groot dat dat het is???)

De handleiding van het moederbord geeft wel informatie, maar is vaak erg sumier.

Het lijkt mij nog steeds erg onwaarschijnlijk dat er een 1500+ in een 2200+ doos zat, dus ik zal mij (o.a. met behulp van de handleiding) even wat meer gaan verdiepen in jumpers.

Over het algemeen kom ik er uiteindelijk wel uit, maar het kost even tijd.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties. Uiteraard laat ik even weten wat de oplossing was als ik eruit gekomen ben.

Dat is inderdaad mijn moederbord. Volgens de beschrijving moet 'ie de 2200+ processor aankunnen.

Ik zal vanavond even kijken naar de jumper en de BIOS aanpassen, zoals Crash zei.
"Multiplier x FSB=CPU snelheid, dus 13x133mhz=1729mhz de ±1,8ghz van jou AMD. "

Ik gebruik thuis Linux en zal daarom met het commando "dmesg" kijken of er wat veranderd is.
Hopelijk lukt het, want voorheen starte hij nooit op als ik de CPU FSB clock hoger dan 110MHz zette. Misschien had dit wel met die jumper te maken.

Hopelijk kan ik morgen mededelen dat het gelukt is.

Het blijft wel vreemd dat bij het opstarten vermeldt wordt dat er een 1500+ processor is aangetroffen.

Ik had die handleiding al doorgenomen, je hebt geen jumper op het moederbord voor de FSB instelling.
Volgens de handleiding klopt het dat een AMD CPU met een FSB van 133mhz, niet automatisch herkent wordt bij MSI.
Dit moet via het Bios gebeuren, maar ik bergrijp niet dat je pc dan niet meer opstart.:confused:

Ah OK, dan weet ik dat. Ik kan nu dus alleen nog proberen de FSB op 133 te zetten en de ratio op 13.

Bedankt!

Bedankt iedereen voor jullie reacties.
Ik weet hoe moeilijk het somskan zijn om problemen om deze manier op te lossen, maar het is ook deze keer weer gelukt.

Crash, ik heb je advies opgevolgd en nu doet 'ie het prima.

CPU FSB = 133MHz en Ratio = x12,5/x13

Nu herkent het moederbord meteen een 2200+ processor en in Linux zie ik dat er een 1,8 GHz processor gedetacteerd is.

Nomaals bedankt,
Nedo

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan