Amd Athlon x2 4000+ overgeclocked?

Status
Niet open voor verdere reacties.

luckyking

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2007
Hallo,

ik had een vraag.
ik zat een beetje rond de neuzen over overclocken.
en kwam erachter dat het best makkelijk was eigelijk.
ik heb 1 ding in me bios aangepast en dat is (geen idee hoe het heet:o)
maar heb het van 200Mhz naar 230Mhz gezet.
als ik nu kijk bij CPUZ dan zie ik dat er staat 2,4

Me spec's zijn:
Amd athlon x2 4000+
Asus M2n sli Deluxe
2x MDT 512MB @ 667Mhz
1x nanya 1GB @ 800Mhz
400Watt voeding.
en een Zalman koeler.(naam weet ik niet maar hij was rond de 30 euro)
antec Ninehundres behuzing 4x12x12 1x 20x20

Hij draaid nu 30Graden idle en stress nog geen idee maar denk rond de 40 a 45 graden

k heb nog niks gestressed.(ga ik morgen/vandaag denk ik ff doen.)
maar weet iemand of dit stabiel loopt.
of dat ik nog wat dingen moet aanpassen?

en kan iemand me miss helpen om goed over te clocken stap voor stap?
ik kan wel wat vinden op google maar zou het wel fijn vinden als iemand me stap voor stap zou willen helpen, vind ik wel zo zeker

Groeten Lucky

Laatst bewerkt:
je moet wel weten wat je verandert in de bios, als je dat niet weet kan je de computer stuk maken.

als je dan toch wil beginnen moet je de FSB (front size bus) verhogen met zo klein mogelijke stapjes.
als je dat doet moet je goed op de temp letten want als die te hoog wordt heb je een probleem, dan zul je weer lager moeten.
download het programma prime95 om te kijken of hij stabiel draait.

dat heb ik ook gebruikt ik draai mijn 6000+ (3Ghz) nu op 3,3Ghz.
maar je bent er wel een paar uur zoet mee, al dat testen:p

misschien heb je hier nog wat aan.

Laatst bewerkt:
Ik heb nu me processor geclocked op 2625Mhz (per core)
alleen als ik 1 stapje verder ga. krijg k fout meldingen enzo.
maar wat ik denk. ik heb 2 verschillende soorten geheugen erin zitten.
met verschillende timings enzo.

nou ben ik van plan andere te kopen. (heeft iemand me iets aan te raden)
en helpt dit het probleem op te lossen.

met een Cpu stress test begint die ongv na 2 min met de 1ste fout.
en ik lees toch echt overall dat je deze processor wel tot 2,8 makkelijk kan over clocken.
weet iemand misschien wat er aan de hand is?

en wat is timing precies? dat snap ik nog niet helemaal.

Groeten lucky

Zomaar een andere CPU kopen zal niet helpen, je moet eerst precies weten hoe overclocken in zijn werk gaat en wat je precies moet veranderen. Pas als je het helemaal begrijpt, kun je geslaagd overclocken.
Duik dus nog wat dieper de materie in, en lees nog eens wat dingetjes door. Er zijn genoeg artikelen en tutorials te vinden op internet.

In jouw specifieke situatie moet je misschien de vCore verhogen.

je moet als eerste even bedenken dat niet elke processor hetzelfde is (ook al is het hetzelfde type, dat kan ook verschillen).

verder moet je bedenken dat je natuurlijk softwarematig en hardwarematig kan overklokken.
Het softwarematig overklokken is het simpelst, dat doe je vooral door de FSB (front side bus speed, is eerder genoemd) snelheid aan te passen, dit is de snelheid van je moederbord. Verder kan je, je kloksnelheid opkrikken met je multiplier, want de kloksnelheid van je processor (eigenlijk het aantal instructies dat hij per seconde kan uitvoeren: 3ghz= 3 miljard intructies per seconde) komt voort uit de snelheid van je moederbord en je procecssor (je kloksnelheid = de FSB snelheid * de multiplier )

Wat je kan doen is eerst je multiplier ietsje omlaag (ja omlaag, lees even verder) zetten, want dan kan je, je FSB snelheid meer omhoog doen zonder dat je processor gaat flippen, als je dan met die test progjes je maximale FSB snelheid hebt vastgesteld (kun je ook doen door steeds even 30minuutjes een zwaar spelletje zoals World of Warcraft, Battlefield 2 etc te spelen)

Als je dan tevreden bent over je FSB snelheid ga je langzaam je multiplier verhogen (dit helpt dus alleen voor de rekenkracht van je computer).

Terwijl je dit doet moet je natuurlijk de temperatuur van je computer in de gaten houden, ik neem even aan dat je AMD athlon 4000+ in een desktop zit. Ik zou hem niet veel heter laten worden dan zo'n 60-65 graden celsius. Dit kun je doen met het freeware programma Speedfan (google even en je hebt het). Want als de temperatuur te hoog wordt frituur je, je computer (als dat gebeurt, dan weet je het pas als het te laat is, want het stinkt dan nogal<-- heb ik al ervaring mee ;-) )

Op deze manier heb ik mijn oude amd athlon 1800+ van 1.49ghz (133 mhz FSB, en 11.5 multiplier) naar 1.68ghz gekregen niet een super verschil, maar goed het heeft wel me moederbord en geheugen sneller gemaakt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. :thumb:

Laatst bewerkt:
let op, het kan ook zo zijn dat je moederbord een FSB van 1066 ( 1066:4=266 ) en als je daar boven gaat kun je foutmeldingen krijgen of hij stopt ermee

Hallo,

tijdje afwezig geweest sorry.
ik ben nu even bezig om alles even goed te doen.
heb heel wat forums afgelezen.
maar 1 ding snap ik nog niet dat is HyperTransport bus (HTT).

http://www.ocforums.com/showthread.php?t=391768

ik heb deze forum eigelijk beetje als basis gebruikt.
kan iemand me misschien uitleggen wat dat HTT is?

lucky

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan