amd sempron 2800+ overclocken

Status
Niet open voor verdere reacties.

intensity1

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2007
beste,

ik wil graag mijn amd overclocken maar weet niet goed hoe, ik heb al in de bios gekeken maa daar staat nie echt iets in om te overclocken, en met programma's gaat het wel maar als je de pc opnieuw opstart is het weer allemaal normaal,
nu is de vraag, kan iemand mij vertellen hoe ik moet overclocken? of wat ik moet doen voor ik in de bios kan overclocken?

pc specs..

amd sempron 2800+ 1,6 Ghz ( 32 ° onbelast )
1 GB ram
250 Gb hdd
mobo: gigabyte GA-K8VT800
graka: ati X1950 pro

bedankt voor de snelle reactie,

maar ik kan niets vinden van overclocken in de bios,
ook niet wat aangegeven is op de site die je gegeven hebt. :(
moet ik mischien een nieuwe bios instaleren?

Hoi !

Da's vreemd, want Gigabyte heeft meestal veel overclock-mogelijkheden.

Tenzij......heb je toevallig een merk-PC (Packard-Hell, Dell, HP,) ?

Dan kun je het dus vergeten.

Om schadeclaims te vermijden hebben die fabrikanten hun bios aangepast, zodat je nog weinig kunt veranderen.

Greetz,

Harry.

nee ik heb geen merk, ik heb mijn pc zelf inelkaar gestoken
ik kan enkel CPU clock aanpassen van 200 mHz naar 250 mHz :(
en CPU overvoltage control van +5% tot + 10 %
verder kan ik niets aanpassen om te overclocken.
of moet ik mischien iets aanpassen in de bios waardoor er andere opties tevoorschijn komen?

heb handleiding al 2x doorgelezen, er staat wel iets van overclocken maar die functie staat niet in mijn bios zelf :(
helpt een nieuwe bios instal?

grz niels,

misschien zijn er gewoon niet meer instellingen, maar je fsb opschroeven is ook overclocken, dat doen die programmaatjes n.l. ook.
tot een porcent of 7 kun je meestal veilig gaan (214mhz dus)
Het blijft een risco geven, en, zoals Harry Snor al opmerkte, het is een beetje of je een lelijke eendje wil opvoeren.
mvg leo

weet je mischien een naam van zo een programma?

ja het is niet meer een van de nieuwste cpu of moederbord. maar 1.6 gHz is toch maar traag vindt ik. daarom overclocken

, en met programma's gaat het wel maar als je de pc opnieuw opstart is het weer allemaal normaal,
een programmaatje had je zelf al gebruikt, van gigabyte zelf misschien?
Je kan dit permanent in de bios doen, door de FSB (jij noemt het cpu clock) van 200 te verhogen naar bv 214mhz.
De pci en de agp bussen en het geheugen gaan dan mee omhoog, vandaar het advies om niet verder 7% te gaan, maar soms blijft het systeem ook stabiel met hogere een FSB
Lees even het stukje voor beginners hier.
Er is heel veel over te vinden, maar dit houdt t kort.

het programma dat ik gebruikte noemt ClockGen maar als ik mijn pc herstarte stonden de waardes weer op de normaale waarde :(
dus ik moet alleen de cpu clock naar omhoog zetten?

klopt
Je zal zien dat de processor snelheid dan ook omhoog gaat, want dat is een vastgestelde veelvoud (multiplier) van de fsb
Bij deze sempron is dat 8 (8 x 200 = 1600) dat wordt 1712mhz (8x 214)
De sempron kan nog wel meer aan, maar omdat je de rest gelijk ook overklokt is het verstandig om voorzichtig te zijn.
Dan kan er eventueel nog een hoop ge-finetuned aan geheugen timing, video kaart etc,
Gebruik een programma als Everest om de temperturen van je syteem in de gaten te houden, die mogen niet te veel oplopen.
suc6 leo

Laatst bewerkt:
Deze vraag heeft ongetwijfeld met je andere topic te maken over de minimum specificaties die je nodig hebt voor de nieuwe videokaart die je gekocht hebt.

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=318186

Geloof mij, die Sempron die je hebt met 1,6Ghz krijg je nooit overgeklokt naar de snelheid van een P4 op 2.4Ghz, dus een zinloze actie...

Laatst bewerkt:
dat is ook niet mijn bedoeling om mijn cpu tot 2.4 Ghz te clocken :p
maar ik wou toch proberen op zijn minst 1.8 Ghz. mischien tot 2 Ghz
maar aangezien het bijna niet haalbaar is met een amd sempron, dat ik maar een andere cpu gaa kopen

bedankt voor de reactie's :)

Als eerste maar een nieuwe voeding zoals mmusic al duidelijk heeft gezegd
Je harde schijf moet je ook even verder onderzoeken(of doet ie t helemaal niet meer),
misschien heeft die ook tekort stroom gekregen door de video kaart.
Met everest kun je bij SMART een indicatie krijgen van de staat van de schijf en de temperaturen van het hele systeem
(iets wat een waarschuwing gaf ergens voor, is wat vaag).
Verder zal het niet makkelijk zijn om een processor voor socket 754(dacht ik althans) te vinden. Ik heb in de gauwigheid de 3200+ gevonden bij Alternate, maar die stond al op rood. andere zaken hebben helemaal die socket niet meer.
Nou ja 2ehands zou kunnen natuurlijk.
Enne als je had vermeld wat je doel van het overklokken was hadden we gelijk het antwoord kunnen geven. Scheelt toch weer werk:)
mvg leo

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan