AMD vs Intel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pindakaas2010

Gebruiker
Lid geworden
1 nov 2011
Hallo helpmij'ers.

Ik zou graag een nieuwe pc willen en daarbij heb ik keuze uit de volgende twee sets:

AMD:
- AMD FX-6100 Six core
- Asus M5A88-M
- Integrated ATI Radeon HD 4250

Intel:
- Intel Core i5-2500K
- MSi P67A-C43 (B3)
- MSi R6850 Cyclone 1GD5 Power Edition

Over de rest van de onderdelen hoeven julllie je geen zorgen te maken.

Wat ik er graag op zou willen doen is photoshoppen (niet professioneel maar lekker amateuristisch), muziekprogramma's zoals Cubase of vergelijkbare draaien en gamen (BF2, misschien BF3/MW3, medium is goed, maar beter is altijd mooi meegenomen).

Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen, laat het met weten!

Laatst bewerkt door een moderator:
sorry, maar daar is toch geen vergelijking tussen mogelijk. De intel variant is bijna 200 euro duurder.

Oke, dan stel ik de vraag anders. Welke is beter geschikt voor de dingen die ik erop wil doen? Want als ze beide geschikt zijn, dan is de goedkoopste beter. Maar de intel variant is niet 200 duurder, het scheelt maar 80 tot 100 euro.

Ikzelf heb meer ervaring met Intel, ik heb me nooit verdiept in AMD dus ik weet niet wat deze AMD-set kan.

AMD 6-core 140 euro / i5 180 euro -> 40 euro verschil
6850 -> 130 euro
moederborden: zelfde prijs

totaal 170 euro verschil. Als je die 170 euro besteed aan een videokaart is het AMD systeem een stuk dichter. Met de huidige vergelijking komt het AMD systeem niet eens in de buurt van de intel

Dus het AMD systeem komt qua specs niet in de buurt van Intel, dus ik moet voor de Intel gaan.

Bij lowbudgetpc kreeg ik het AMD systeem aangeraden om te nemen, en de medewerker trok de vergelijking tussen een i7 en deze AMD set.

Het komt met de HUIDIGE specs niet in de buurt, maar zoals ik dus al aangaf, niet helemaal eerlijk voor een systeem 170euro goedkoper. Als je aan de AMD ook een 6850 toevoegd is het een stuk gelijker!!

Overigens qua rekenkracht zitten ze dicht in de buurt, maar qua videokaart klopt er natuurlijk niets van. een "42xx" kaart lijkt natuurlijk in niets op een "68xx" kaart.

Ik snap het, bedankt. Dan ga ik even kijken of ik misschien die 6850 kan toevoegen aan de AMD-set.

Nogmaals bedankt!

Ik heb een AMD die me erg goed bevalt.

Dat is intel i5 oftewel niet snelste maar die Amd is erg snel. En die heeft een goeie videokaart Ik heb de Amd Phenom IIX4 910 die erg goed bevalt.

Als het aan mij ligt zou ik de Amd kiezen :)

AMD 6-core 140 euro / i5 180 euro -> 40 euro verschil
6850 -> 130 euro
moederborden: zelfde prijs

totaal 170 euro verschil. Als je die 170 euro besteed aan een videokaart is het AMD systeem een stuk dichter. Met de huidige vergelijking komt het AMD systeem niet eens in de buurt van de intel

Waar haal jij zo goedkoop dat spul vandaan dan?

Ik heb een AMD die me erg goed bevalt.

Dat is intel i5 oftewel niet snelste maar die Amd is erg snel. En die heeft een goeie videokaart Ik heb de Amd Phenom IIX4 910 die erg goed bevalt.

Als het aan mij ligt zou ik de Amd kiezen :)

Dit is natuurlijk complete, nergens op gebaseerde onzin. Intel is zonder meer sneller dan AMD, de i5 2500K maakt gehakt van elke Phenom II X4 processor, ook de 970 en 975.

En in dit geval is de AMD set hopeloos; als je de startpost had gelezen wist je dat Pindakaas Battlefield 2 en misschien Battlefield 3 en Modern Warfare 3 wil gaan spelen. Dan kom je natuurlijk helemaal nergens met een geintegreerde HD4250 videokaart. Al heb ik m'n twijfels of je überhaupt ook maar enig idee hebt wat dat zijn..

Anyway, duidelijk voor de Intel set gaan. Of als je de AMD'er uit kan breiden met een HD6870, dan voor AMD gaan.

De AMD set krijgt dan ook de Cyclone van MSi, dus dat zou dan wel moeten voldoen. Maar desalniettemin ga ik toch voor Intel.

Dan mijn volgende vraag. Hoe moeilijk (of makkelijk) is het voor een complete leek om een computer in elkaar te zetten en stabiel te krijgen.

Het assembleren moet wel lukken denk ik, genoeg handleidingen op internet en handleidingen bij het spul zelf. Maar geeft dit ook de garantie dat mijn computer dan stabiel kan draaien?

Als je het op de goede manier in elkaar zet, werkt het. Of het stabiel is kan ik je erg moeilijk zeggen als ik niet weet welke onderdelen er nog meer in zitten. Ben wel benieuwd naar je voeding..

Ronald ik weet zeker dat mijn Processor met games die intel beat.

100%

mijn Amd gaat moeiteloos met harde games

Oke, dan hier de volledige set, deels aanbevolen en deels samengesteld:

- Intel core i5-2500K
- MSi P67A-C43 (B3)
- MSi R6850 Cyclone 1GD5 Power Edition

Dit wisten jullie al, en nu:
- Be quiet! Pure Power L7 530W (voeding)
- Kingston HyperX 2x 2BG Dual channel (RAM-geheugen)
- Sony Optiarc AD-7260S (DVD-writer)
- Antec Three Hundred (behuizing)

En met de huidige overstromingen in thailand denk ik er hard over na om er een 60 GB SSD van OCZ in te zetten. Dit is dan alleen voor het OS en een paar spellen (zullen er toch niet heel veel worden). Ik heb zelf nog een 2TB externe harde schijf, dus vandaar de SSD van 'maar' 60 GB.

Toch knap dat jouw processor dat kan. Vertel dat even aan AMD, misschien hebben ze een foutje gemaakt en kunnen ze een mid-range Intel verslaan met een low-end AMD.
Deze benchmarks wijzen namelijk heel wat anders uit: http://www.cpubenchmark.net/cpu_lookup.php?cpu=AMD+Phenom+II+X4+910
Jouw moeiteloos harde AMD komt namelijk maar tot 3.248 punten, en de Intel i5 2500K tot 7.446 punten. Scheelt maar 4000 punten tenslotte, klein verschil, kniesoor die daar op let.
Moraal van het verhaal: als je anderen wil helpen, kom dan met harde feiten.

En weer on-topic: voor de rest ziet het er goed uit. De HD6850 is geen topkaart, maar als je niet veeleisend ben is BF3 niet zo'n probleem. MW3 al helemaal niet.
Voor het inbouwen van alle hardware is dit een handig hulpje: http://nl.hardware.info/reviews/2194/bouw-je-eigen-pc!-2011-editie

Laatst bewerkt:
Fijn om te horen dat de samenstelling er goed uitziet. Ik had ook niet verwacht dat de HD (R?) is dat hetzelfde? een topkaart is, maar volgens mij doet ie het aardig met BF3, te zien aan de filmpjes op youtube. Ik ben idd niet veeleisend, dat kan ook eigenlijk niet met een beperkt budget ;).

Klopt, als je geen 300 euro aan een videokaart wil besteden kun je niet veeleisend zijn nee. Dat Battlefield 3 belachelijk zwaar is gezien de gemiddelde game, is weer een ander verhaal.
En de HD aanduiding is de algemene benaming voor de videochips van AMD. Die maakt dus de chips voor de HD6850 welke weer voorzien worden van een mooi kaartje en ventilatortje door fabrikanten als MSI en Asus. En dan wil de HD benaming nog wel eens wijken voor een naam met R6850 of iets dergelijks. Het is echter nog steeds dezelfde kaart, alleen heet ie anders.

Ik dacht al dat die kaarten gewoon hetzelfde waren, maar toch even een zekerheidje. En later kan er eventueel altijd nog het een en ander aan geupgrade worden, maargoed... Eerst zorgen dat ik genoeg geld heb om deze onderdelen te kopen XD

Die i5 2500K is een goeie investering, die is snel genoeg om de komende jaren nog goed bij te blijven. Wat eventueel zou kunnen later: een nieuwe videokaart kopen, of een tweede HD6850 bijplaatsen (Crossfire dus) i.c.m. een nieuwe voeding. Of een SSD kopen, of meer werkgeheugen, wat jij wil.. Wat ik je in ieder geval kan verzekeren is dat de 2500K je niet teleur zal stellen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan