• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Amerikaans datum formaat converteren naar Europees

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nikeo

Gebruiker
Lid geworden
8 jul 2015
Berichten
31
hey iedereen,

dit blijkt een onmogelijke taak te zijn in een programma dat vaak beschreven wordt als zijnde eindeloos in zijn mogelijkheden.


Ik heb een rapport dat mij aangeleverd word maandelijkse basis de eerste kolom van dit rapport bevat datum in formaat jj/mm/dd (excel doet hier dan het zijne mee en aanziet het jaar als dag, maand als maand en dag als jaar) en ik dien dit dus naar europees om te zetten nl dd/mm/jj.
Nu op zich kan ik dit dus uiteraard doen via een simpele format cell en dan zo de volgorde aanpassen maar dat is niet wat ik zoek.

Ik zoek een mogelijkheid om excel duidelijk te maken dat jaar en dag effectief jaar en dag zijn om op deze manier een pivot te kunnne nemen die effectief de juiste data linkt aan de juiste datums.
 
Je ziet de jj/mm/dd als een datum, maar is het ook echt een datum of is het een tekst met een datum uiterlijk?
 
Testbestand

in bijlage het testbestand
Ik heb er heel wat data uitgehaald om het klein te houden maar het zou de juiste insteek moeten geven de data bevind zich in kolom A
Je ziet de jj/mm/dd als een datum, maar is het ook echt een datum of is het een tekst met een datum uiterlijk?
De datum is wel degelijk datum formaat ik format hem iedere keer zo
 

Bijlagen

  • Testbestand.xlsx
    13,5 KB · Weergaven: 79
In kolom A van dat document zie ik nergens het formaat jj/mm/dd
 
met deze macro kun je de datums omzetten:
Code:
Sub test()
    Dim Datums As Range, R As Range
    Set Datums = Range("A3:A" & Cells(Cells.Rows.Count, 1).End(xlUp).Row)
    On Error Resume Next
    For Each R In Datums
        If R <> "" Then
            R = DateSerial(Day(R) + 2000, Month(R), Year(R) - 2000)
        End If
    Next
    On Error GoTo -1
End Sub
er moeten misschien wat uitzonderingen in gestopt worden (als het jaar in 1900 valt of de dag groter wordt dan het max aantal dagen in de maand) enz enz
 
Laatst bewerkt:
In kolom A van dat document zie ik nergens het formaat jj/mm/dd

dit zijn cijfers van 2015 dus het gaat hier om 01/07/2015 maar er staat 15/07/2001

met deze macro kun je de datums omzetten:
Code:
Sub test()
    Dim Datums As Range, R As Range
    Set Datums = Range("A3:A" & Cells(Cells.Rows.Count, 1).End(xlUp).Row)
    On Error Resume Next
    For Each R In Datums
        If R <> "" Then
            R = DateSerial(Day(R) + 2000, Month(R), Year(R) - 2000)
        End If
    Next
    On Error GoTo -1
End Sub
er moeten misschien wat uitzonderingen in gestopt worden (als het jaar in 1900 valt of de dag groter wordt dan het max aantal dagen in de maand) enz enz
De code werkt niet bij mij
 
Laatst bewerkt:
Er staat geen 15/07/2001 maar 15-07-2001.
Knipsel.JPG

Waar komen deze datums vandaan als dat 01-07-2015 moet zijn?
Ik bedoel, wat is de bron van de waarden in je document?
Het lijkt een import uit een ander bestand.
Hoe ziet het er in dat bestand uit?
 
Laatst bewerkt:
afkomst

het rapport is een export uit een reporting systeem van cisco dat mij hierbij de data aan zal gaan leveren op basis van het aantal calls dat er gemaakt werden tijdens deze periode. Nu dit programma is iets wat we in alle bedrijven gebruiken en het rapport kan niet individueel aangepast worden.
Naar mijn oordeel maakt het weinig uit hoe het er staat met / of met - het enige belangerijke eraan is dat het rapport dat ik als testbestand heb gemaakt de hele maand juli zou moeten weergeven (tot gisteren)
van 01-07 tot en met 01-08
 
Die / of - is inderdaad niet direct van belang maar het is wel belangrijk om precies te zijn in de uitleg van een probleem. De vraag nu is of je dat Excel document zo aangelevert krijgt of dat je een ander bestand krijgt die je zelf in Excel importeert.
 
Om het probleem te verduidelijken, Excel werkt qua datums, met een getal (aantal dagen vanaf 1900). Vervolgens kan je zelf kiezen hoe je deze datum laat opmaken tot dd-mm-jjjj of iets dergelijks.
Nu heb jij waarschijnlijk een excel bestand gekregen waarbij de datum staat genoteerd, maar niet als excel waarde (dus als simpele tekst). hierdoor kan excel er nog niet mee rekenen en vraagt excel automatisch om van deze cijfercombinatie een "excel datum getal" te maken.

In jouw voorbeeld is verwijst het "excel datum getal" ook echt naar 2001. Als je alleen de tekst behouden had, was het een stuk makkelijker, nu kan het wel, maar is het gloeiend omslachtig...
 
Helemaal correct. Vandaar mijn vraag in #11. En ook daarom is het van belang precies te zijn in de uitleg en is het verschil tussen de / en - wel degelijk van belang.
 
Ik heb een rapport dat mij aangeleverd word maandelijkse basis de eerste kolom van dit rapport bevat datum in formaat jj/mm/dd

Het hele probleem zou opgelost zijn als Cisco de gegevens aan zou leveren volgens de small-endian ISO norm

jjjj/mm/dd
of
jjjj-mm-dd

door het gebruik van het hele jaar van 4 cijfers, kan dat niets anders zijn dan het jaar.
Laat Cisco zich maar eerst aan internationale afspraken houden: standaardisatie is de basis van automatisering/communicatie.
 
Laatst bewerkt:
Naast dat snb hier helemaal gelijk in heeft denk ik wel dat je probleem eenvoudig kan worden opgelost als je antwoord geeft op m'n vraag in #11
 
Helemaal correct. Vandaar mijn vraag in #11. En ook daarom is het van belang precies te zijn in de uitleg en is het verschil tussen de / en - wel degelijk van belang.

Het bestand exporteer ik rechtstreeks vanuit CISCO en is dus geen afgeleide van een ander bestand. Mijn excuses ik had de vraag over het hoofd gezien
 
Als je een antwoord op jouw vraag wil hebben moet je even (waarschijnlijk één regel) uit de export hier plaatsen. Zonder dat je er ook maar iets mee gedaan hebt.
 
Ook dat is niet goed, want hoewel hij zich voordoet als een Excel bestand (.xls) is het in werkelijkheid een .html document. Dus wat krijg je nu exact van Cisco?
 
Ook dat is niet goed, want hoewel hij zich voordoet als een Excel bestand (.xls) is het in werkelijkheid een .html document. Dus wat krijg je nu exact van Cisco?

Dit is exact wat ik van cisco krijg dit exporteer ik rechtstreeks van de website in XLS formaat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan