Amerikanen leggen spyware aan banden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eagle Creek

Verenigingslid
Lid geworden
3 okt 2002
Digitaal spioneren gedetailleerd strafbaar gesteld

Amerika maakt werk van het criminaliseren van spyware: na wetgeving in Californië, New York en een voorstel in het Huis van Afgevaardigden, stelt ook de staat Washington het ongezien afluisteren van surfgedrag strafbaar.

De Engrossed Substitute House Bill 1012 (unaniem aangenomen) stelt het aanbieden en verspreiden van spyware zonder omwegen strafbaar. Al naar gelang eventueel geleden schade kan een boete van 100.000 dollar worden opgelegd, die een rechter eventueel nog kan verhogen tot 2 miljoen dollar.

De wetgevers zijn goed op de hoogte van het gedrag van bepaalde spyware: zo bevat Bill 1012 expliciete verwijzingen naar strafbaar gedrag in de vorm van sabotage van antispwyaremaatregelen. Sommige spyware is inderdaad geprogrammeerd om bekende anitspyware-pakketten uit te schakelen, om zo detectie te voorkomen.

Verder is het vanaf nu verboden om adresgegevens of e-mails van een gebruiker met een geïnfecteerde machine door te spelen. Eerder werd in Washington al anti-phishing wetgeving van kracht, die voorbereidende activiteit - het opstellen en verspreiden van mails en websites die lijken op officiële instanties - al strafbaar stelt.

In 2004 maakte het Amerikaanse ministerie van Justitie bekend dat het tot 2008 zo'n tien miljoen dollar opzij zet om makers van spyware en phishingtrucs te vervolgen.

Hoewel Europese computergebruikers minstens zo vaak met spyware en phishing worden geconfronteerd als hun Amerikaanse collega's, werden er hier niet zulke gedetailleerde wetten ontwikkeld. In 2003 stelde Europa wel grenzen aan het versturen van ongewenste e-mail, maar dat heeft geen noemenswaardig effect gehad in het terugdringen van de hoeveelheid spam die dagelijks Europese mailboxes bereikt.

Plannen om dezelfde ambitieuze anti-spyware wetgeving in te voeren, zoals nu in Amerika gebeurt, lijken er vooralsnog niet. In 2002 verklaarde de Europese Comissie in richtlijn 2002/58/EC wel dat spyware "alleen voor legitieme doeleinden gebruikt mag worden en met medeweten van de gebruiker".

In de richtlijn waaraan 2002/58/EC refereert - die nog stamt uit 1995 - over de elektronische verwerking en bescherming van persoonlijke gegevens, vallen de woorden spyware en cookie niet eens.

Bron: ZDnet.nl

En als ze zoiets nou ook in Nederland zouden doen..

In de richtlijn waaraan 2002/58/EC refereert - die nog stamt uit 1995 - over de elektronische verwerking en bescherming van persoonlijke gegevens, vallen de woorden spyware en cookie niet eens.

Ik heb zo'n vermoeden dat dat veelal aan de orde is. En dus zou het een-en-ander wel eens bijgewerkt mogen worden.

Tuurlijk is het dan nog wel zaak om uit te zoeken wie en waar en wat maar dan is er teminste een goed begin.

het ongezien afluisteren van surfgedrag strafbaar
Zal mij benieuwen of de bestuurders van amerika zich zelf ook aan deze richtlijnen moeten gaan houden.
Er is een spreekwoord wat hier betrekking op heeft, iets met een splinter en een balk :cool:

De hoogtes van de boete's beloofd wel wat, maar ik vraag me af of het ook echt iets wordt.

Ik ben vooral benieuwd hoeveel personen/bedrijven er voor gestraft zullen worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan