Amilo PI 1536 komt niet in BIOS

Status
Niet open voor verdere reacties.

Duijzer

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2009
Berichten
81
Hallo,

Naar aanleiding van aanhoudende problemen met mijn laptop wil ik graag om advies vragen. Ik zal eerst even mijn probleem uitleggen:

Ik heb een fujitsu siemens AMILO PI 1536 uit 2008 met Windows Vista. Na een aantal keren een bluescreen te hebben gezien start mijn laptop niet meer op. Nadat ik op de opstart knop druk zie ik het fujitsu siemens opstartscherm waarin staat dat ik door op F2 te drukken in de BIOS kom, en door op F12 te drukken in mijn multiboot menu. Zolang mijn harde schijf in mijn laptop kom ik echter in geen van beide menu's.

Zodra ik mijn harde schijf had losgekoppeld lukte dit wel, en ook windows booten vanaf mijn USB lijkt te werken (enkel zonder harde schijf ingeplugd, ik heb dan geen partitie waarop ik windows kan installeren). Naar aanleiding van dit probleem ben ik gaan zoeken op helpmij.nl en kwam tot de conclusie dat wellicht mijn harde schijf defect is. Na dit advies heb ik een nieuwe harde schijf weten te bemachtigen, spanning van mijn laptop gehaald, schijf erin geplaatst en de laptop opnieuw opgestart.

Ik hou echter nog dezelfde problemen. (ook hoor ik de harde schijf gewoon draaien wanneer deze zit ingeplugd) Heeft iemand een idee wat ik nog zou kunnen proberen om mijn laptop weer werkend te maken?

Alvast bedankt!
 
Op dit moment klinkt het logisch dat hij niet wil opstarten: je hebt er geen windows-installatie op staan. Daarvoor moet je opstarten van de windows-cd en dan installeren op de harde schijf. Of lukt dat ook niet?
 
Dat lukt inderdaad ook niet. Enkel wanneer er geen harde schijf is ingeplugd kan ik mijn laptop verder laten opstarten en dan herkent hij mijn windows installatiedisk. Maar dan heb ik geen schrijfruimte om op te schrijven.
 
Geen schijfruimte? 0,0mb? Dan is te concluderen dat óf de harde schijf, óf de sata controller op het moederbord kapot is.
 
En wanneer ik mijn harde schijf gewoon hoor draaien, kan ik dan concluderen dat mijn sata controller kapot is?
Wat kan ik hier aan doen?
 
Niet per se. De harde schijf stopt over het algemeen alleen met draaien als er dingen echt kapot zijn, bijvoorbeeld als de leesnaald door de platter heen is geprikt, of als de stroomtoevoer beschadigd is. Je zou dit kunnen testen door er een andere 2,5" harde schijf in te stoppen en dan proberen die te benaderen in je BIOS.
 
Ik heb inmiddels een andere harde schijf aangeschaft maar dit heeft het probleem niet verholpen. Tevens hoor ik deze harde schijf niet draaien.

Ik heb geprobeerd om met Hiren tool te checken wat er aan de hand is maar dit verliep een beetje lastig. Tot op heden is dit mijn openstaande to-do.

Toch bedankt voor de hulp! Ik zet deze vraag op opgelost omdat het wat langer gaat duren dan verwacht.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan