• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Analyse

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marloes1998

Gebruiker
Lid geworden
8 dec 2009
Van een tabel dien ik een snelle en beperkte analyse te maken. In de bijlage is een klein gedeelte van de file opgenomen. Per order dienen de volgende zaken geanalyseerd te worden:

* De laatste boekingsdatum van type M
* Looptijd van de order
* Totaal bedrag per order
* Als saldo van een order nul is dan dit melden met een "X"

Hoe kan ik deze analyse zo beperkt mogelijk houden?
Marloes

Bijlagen

Beste Marloes1998 ;)

Waarom sorteer je de kolom met de datums van groot naar klein.
Het gewenste staat dan altijd bovenaan.

Groetjes Danny. :thumb:

Beste Marloes1998 ;)

Zie oplossing op tabblad 2, origineel op tabblad 1.

Selecteer D2: D90 dan naar sorteren en sorteer van Nieuw naar Oud.
Selectie uitbreiden en OK.

Groetjes Danny. :thumb:

Bijlagen

Sorry, dit is niet hetgeen ik voor ogen had. In de bijlage heb ik in het eerste tabblad de uitkomst weergegeven in geel. Misschien maakt dit het voorbeeld duidelijker.:)

Ik dien per order de laatste datum van de M type te verkrijgen en het totaal bedrag per order. Is dit mogelijk middels een formule?:D

Marloes

Bijlagen

Dit is precies wat ik zoek, bedankt.:thumb:

Geweldige formule. Zelf had ik deze formule nog nooit gezien. Is hier meer informatie over?:)

Marloes

Hallo Marloes,

Uitleg over de formule =MAX(($D$2:$D$90)*($A$2:$A$90=J17)*($B$2:$B$90="M"))
($A$2:$A$90=J17) dit deel levert een reeks van nullen en enen op, een nul als het ordernummer ongelijk is aan de waarde in J17 en een één als die gelijk is.
($B$2:$B$90="M" dit dus idem voor Type gelijk aan M.
Samen met ($D$2:$D$90) heb je nu 3 reeksen, één reeks met datums en twee reeksen met nullen en enen. Deze reeksen worden termsgewijs, dus van iedere reeks eerst de eerste term en vervolgens van iedere reeks de tweede term, met elkaar vermenigvuldigd. Je houdt dan een reeks over bestaande uit datums en nullen. Door nu van deze reeks het maximum te nemen houdt je de hoogste datum over.
Je moet de formule als en matrixformule invoeren om de termsgewijze vermenigvuldigingen te kunnen realiseren.

De volgende formule spreekt nu vermoedelijk voor zich (samen met de help van Excel):
=SOMPRODUCT(($E$2:$E$90)*($A$2:$A$90=J17))

Bedankt voor je uitleg:thumb:

Toch nog even een korte vraag. Is het ook mogelijk om de ordernummer snel uit de lijst te verkrijgen. Nu stonden de orrdernummers al gegeven, maar wanneer ik ze zou moeten bepalen, kan dit op een eenvoudige manier?

Marloes

Hallo Marloes,

Kies voor Data => Filter => Uitgebreid filter.
Kies vervolgens voor Kopieer naar andere locatie,
zet in lijstbereik het bereik van de gegevens in kolom A,
zet het zelfde in Criteriumbereik.
Zet in Kopieren naar een bereik in bijv kolom H
Vink vervolgensAlleen unieke records aan
en klik op OK.
Je hebt nu je lijstje met ordernummers.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan