Andere gebruikersaccount

Status
Niet open voor verdere reacties.

egkok

Verenigingslid
Lid geworden
25 mrt 2001
Berichten
4.439
Ik kom tijdens herstelwerkzaamheden van een andere computer steeds meer merkwaardigheden en voor onbetrouwbaar heid tegen van WinXP oa.

Ik maak een nieuwe gebuikersaccount aan, met alle rechten. Je ziet dat hij is aangemaakt. Bij het opstarten krijg je nu dus de keuze. Als ik de nieuwe kies kom ik gewoon in mijn oude account. Ook zie je hem niet staan onder documents and settings. Hoe kan dat??

Ik heb ook al meegemaakt dat je ze wel ziet staan en dat je van de een in de ander kunt komen, beveiligd of niet maakt niets uit. Wie kan me uitleg geven over het fenomeen gebruikersaccount en wat ik kennelijk niet goed doe. Want als het is zoals ik het ervaar is er nog ander werk aan de winkel voor Windows ipv van de absurde manier van veiligheidsmaatregelen elders.
 
Ik kom tijdens herstelwerkzaamheden van een andere computer
Waarom moet je herstelwerkzaamheden aan die computer uitvoeren? Als het naar aanleiding van een virus oid is dan zou ik niet verder gaan met herstellen, maar een format doen en een volledige herinstallatie van windows. De door jou genoemde rariteiten met accounts ben ik nog nooit tegengekomen.
 
Voor zover ik weet kun je grbruikersaccounts met XP home niet beveiligen, maar dat weet ik niet zeker (gebrukrers XP home?)

In XP Pro werkt de beveiliging enkel als je werkt met het NTFS-bestandsysteem. Doch als je inlogt met adminstrator-rechten kan je elke account benaderen, en ik denk dat dat het is wat je voorhebt. Een account is enkel beveiligd voor een ander in zoverre die ander slechts beperkte rechte heeft. Voor Home, als er al regels zijn, zullen het wel dezelfde zijn.

Jan
 
Waarom moet je herstelwerkzaamheden aan die computer uitvoeren? Als het naar aanleiding van een virus oid is dan zou ik niet verder gaan met herstellen, maar een format doen en een volledige herinstallatie van windows. De door jou genoemde rariteiten met accounts ben ik nog nooit tegengekomen.

COMPUTER van mijn hulp daar is gewoon WinXP opgezet maar er zaten ook van haar twee kinderen twee gebruikers-accounts op met pass word (kinderen willen nu eenmaal geheimhouding tegenover ouders.) Ik kwam toen heel veel obstakels tegen en dreigde bijna de gegevens te verliezen (dan ben ik ten dode opgeschreven) Schijflees error onderandere en later nog zo'n soort fout, niet weg te krijgen. Na low-format weer in fabrieksstaat teruggebracht alle fouten eraf en nu ga ik dus de boel terug zetten, maar ben met mijn derde poging bezig want ondanks passwords kun je toch nog in andermans gegevens kijken, alleen niet als je nog een extra beveiliging toepast maar voorzover ik nu weet gaat dit alleen op voor de eerste hoofdgebruiker., denk ik voor als nog. Het zal toch niet zo zijn dat ondanks wachtwoorden je toch gewoon op de andere gebruikers kunt klikken en hun gegevens bekijken, dat zou wel een heel schokkende ontdekking zijn voor mij, althans zo op de valreep van XP naar Vista. Dat was een beetje uitgebreider jmijn probleem en vraag tegelijk. Dat jij het (nog) niet hebt meegemaakt wil niet zeggen dat het niet kan, want ik heb met deze computer echt een nieuwe wereld van fouten betreden die via google nauwelijks oplosbaar of helemaal niet oplosbaar waren, behoudens dan je low-format, ben je wel alles kwijt als je niet hebt gesaved (wel eigen schuld in dat geval)
 
Voor zover ik weet kun je grbruikersaccounts met XP home niet beveiligen, maar dat weet ik niet zeker (gebrukrers XP home?)

In XP Pro werkt de beveiliging enkel als je werkt met het NTFS-bestandsysteem. Doch als je inlogt met administrator-rechten kan je elke account benaderen, en ik denk dat dat het is wat je voorhebt. Een account is enkel beveiligd voor een ander in zoverre die ander slechts beperkte rechte heeft. Voor Home, als er al regels zijn, zullen het wel dezelfde zijn.

Jan

Ja dat zou een antwoord op mijn vraag zijn, maar dan heeft en password toch geen enkele zin???

Ik kon nog wel extra beveiliging toepassen op de eerste hoofdgebruiker, als je die dan aanklikt dan kom je namelijk niet in, maar die twee andere zijn aan de goden overgeleverd.
Probeer zelf eens met twee extra (fake) gebruikers, dan gaat er echt een andere wereld voor je open dan snap ik niets van die opgefokte absurde veiligheidsmaatregelen meer van Windows. Het is NTFS overigens.
 
Nu ff weinig tijd, maar een korte tip toch nog. Heb je wel aangevinkt dat je de gebruikers map persoonlijk wilt maken? Dat kun je aangeven op het moment dat je een wachtwoord op een account zet. Dus eerst account maken, dan wachtwoord op zetten en dan aangeven dat je de mappen persoonlijk wilt maken.
 
Nu ff weinig tijd, maar een korte tip toch nog. Heb je wel aangevinkt dat je de gebruikers map persoonlijk wilt maken? Dat kun je aangeven op het moment dat je een wachtwoord op een account zet. Dus eerst account maken, dan wachtwoord op zetten en dan aangeven dat je de mappen persoonlijk wilt maken.

Precies, dat is volgens mij de oplossing en dan ben je wel te zien maar niet meer aanklikbaar. Maar die mogelijkheid kreeg ik alleen voor de eerste gebruiker en voor die twee anderen niet, vandaar!! Zie ik iets over het hoofd of doe ik iets niet goed??
 
Ik heb XPPro, en bij mij werkt het perfect. Alle gebruikers (er zijn er 4) moeten inloggen met een paswoord, en alleen ik ben administrator. Ik kan de andere gebruikers zien, maar normaal kan ik niet in hun beveiligde mappen, tenzij ik de map-instellingen eerst verander natuurlijk. Je moet wel per gebruiker de juiste beveiliginsinstellingen aanmaken, en nagaan dat "iedereen" (everyone) niet voorkomt in de lijst met wie rechten heeft, want standaard zet WinXP die erin, misschien is dit de boosdoener.

Jan
 
Ik zal vanmiddag/vanavond eens kijken naar xphome, met de pro versie is het in elk geval geen enkel probleem. Met ntfs zou de boel in elk geval te beveiligen moeten zijn, voor home en pro werkt dat (voor zover mijn kennis gaat) hetzelfde.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan