Andere schijf instellen als C schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

Antonievb

Gebruiker
Lid geworden
9 jul 2012
Goeie avond,

Op mijn computer wil ik windows 7 op een andere schijf met meer ruimte, die dan de standaard C schijf word. Nou heb ik een probleem... Ik heb de schijf met meer ruimte aangesloten met een 2e sata kabel en windows 7 daarop geinstalleerd. Als ik mijn pc nu opstart met alleen die schijf start hij windows niet, als ik dan weer de huidige schijf erbij aansluit waar vista opstaat, kan ik kiezen of hij windows 7 of vista opstart. Als ik dan kies voor windows 7 start hij wel op, en als ik dan bij computer kijk zie ik dat de schijf waar windows 7 opstaat niet de C schijf is. Dat wil ik wel graag, hoe krijg ik dat voor elkaar? De huidige schijf hoef ik er niet bij te hebben, graag alleen die schijf met meer ruimte.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Mvg,
Antonie

Hoi,
als je de huidige schijf niet meer nodig had waarom heb je 'm er dan niet uitgehaald toen je Win 7 installeerde?
Je moet de bootloader veranderen en die staat wss op de schijf waar Vista op staat. Daarom start je Win 7 ook niet op als je die schijf er uithaalt.
Waarom laat je het niet zoals het is? Je hebt toch geen last van die ander schijf?
Met dit progje (Eng) kun je de bootloader evt. veranderen.
Zelf heb ik ook een dualboot (XP-Win 7) met 2 HDD's en ik zie het probleem niet. Als ik XP opstart staat het gewoon op C: als ik Win 7 opstart staat 'ie ook op C:
Alleen als je in de verkenner kijkt staat het OS dat niet is opgestart op D:
Dat geldt voor allebei. Start ik XP op staat Win 7 op D: en start ik Win 7 op staat XP op D: in de verkenner.

Laatst bewerkt:
Aangezien het een meer O.S. gerelateerd probleem is:

Topic verplaatst van Hardware-Harddisk ---> Besturingssystemen-Windows 7.

Succes met je vraag.

Bedankt voor je reactie.

Hoi,
als je de huidige schijf niet meer nodig had waarom heb je 'm er dan niet uitgehaald toen je Win 7 installeerde?

Aangezien mijn pc niet opstartte vanaf de cd van windows 7, en m'n pc dus ook niet kon opstarten.. Hoewel er wel windows xp op die schijf met meer ruimte staat, maar dat is van een andere computer geweest. Windows 7 heb ik dus geinstalleerd toen m'n pc al op was gestart, en toen heb ik ervoor gekozen om hem op de schijf met meer ruimte te installeren. Ik dacht dat als ik dan alleen die schijf in mijn pc heb hij windows 7 gewoon start, maar dat wil dus niet, alleen met de huidige schijf erbij.

Je moet de bootloader veranderen en die staat wss op de schijf waar Vista op staat. Daarom start je Win 7 ook niet op als je die schijf er uithaalt.

Ah oke, zoiets dacht ik al. Als ik dat dan heb veranderd naar de andere schijf, word die dan de c schijf en kan ik hem dan opstarten met alleen die schijf?

Waarom laat je het niet zoals het is? Je hebt toch geen last van die ander schijf?

Ik wil graag de schijf met de meeste ruimte als c schijf, aangezien daar ook alles op word geslagen. De huidige schijf wil ik er best bij, maar dan als D schijf. Hoe kan ik dit het beste doen op hoe het er nu voorstaat?

Met dit progje (Eng) kun je de bootloader evt. veranderen.
Zelf heb ik ook een dualboot (XP-Win 7) met 2 HDD's en ik zie het probleem niet. Als ik XP opstart staat het gewoon op C: als ik Win 7 opstart staat 'ie ook op C:
Alleen als je in de verkenner kijkt staat het OS dat niet is opgestart op D:
Dat geldt voor allebei. Start ik XP op staat Win 7 op D: en start ik Win 7 op staat XP op D: in de verkenner.

Oké, daar zie ik ook geen probleem in. Maar ik wil graag alleen windows 7, vista zal ik toch niet meer gebruiken.

Denk dat je overnieuw moet beginnen met de oude schijf eraf, alle verwijzingen staan verkeerd indien je W7 op de C: wilt hebben.

Via de bios kun je de dvd drive als eerst zetten om van op te starten want dat zal wel moeten indien je W7 opnieuw wilt installeren, kan ook via de BiosBootSelector, de toets ervoor komt in beeld, het opstartlogo van het merk pc of moederbord kun je in de bios ook uitzetten, meestal splash screen genoemd, zie je beter welke toets het is.

Erna kun je de oude schijf aansluiten en naar wens indelen.

Ik dacht er zelf ook al aan om het op te lossen zoals jij zegt, kwam er namelijk achter dat je dus inderdaad je pc vanaf je cd speler kan opstarten en ik windows dan wel kan installeren zonder de huidige schijf. Maar als ik de bootloader verander zoals hier werd gezegd, kan het dan ook zo worden als ik wil of..? Dat lijkt me namelijk wel makkelijker dan windows opnieuw installeren.

Laatst bewerkt door een moderator:
Nee, kun je alleen de default OS waarop je wilt draaien bovenaan zetten en eventueel andere OS'en erin implementeren, de C: blijft de C: en de D: de D:.

Ah oke, dan zou ik dus echt windows opnieuw moeten installeren. Op de schijf waarop staat dus al windows 7, maar ook een map met windows xp die tijdens de windows 7 installatie is omgezet in een oude windows (map). Nou had ik gelezen dat je alle programma's en bestanden van je oude windows nog kan behouden door alleen windows up te daten. Kan dat in het geval bij mij nog? Ik denk zelf van niet omdat die windows xp op een andere pc was geinstalleerd, maar ik ben er niet zeker over..

Je zou met de schijf waar w7 nu opstaat met de install dvd, wel mee opstarten, een upgrade kunnen proberen maar als die er pas op staat heeft dat verder geen voordelen.
Als je wat bestanden uit de XP nog wilt hebben kun je die eraf halen met de Vista schijf en daarop zetten, moet die eerst even terug.

Bij de herinstal kun je dan de hele C: formateren en dan heb je alle ruimte weer.

Ik heb eerder al alle bestanden op een externe schijf gezet voor de zekerheid, en gisteren de schijf geformateerd. Helaas zit er geen voortgang in de windows 7 installatie als ik hem laat starten als m'n pc opstart. Vanavond even een andere windows 7 proberen.

Inmiddels is Windows 7 geïnstalleerd en is alles opgelost, mijn grootste schijf is nu de C schijf.

Bedankt voor de reacties!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan