Andere windows versie op laptop mogelijk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gladiator30

Gebruiker
Lid geworden
5 jun 2010
Hallo,

Ik heb een laptop met windows 8 gekocht, na de zoveelste vastloper en andere problemen met de update naar 8.1 in heb ik er nu genoeg van. Ik wil graag de laptop formatteren en er voor mij vertrouwde windows 7 opzetten. Mijn vraag is of dit mogelijk is met een laptop die vanuit de fabriek geinstalleerd is met windows 8 en misschien hardware heeft die alleen geschikt is voor windows 8, of is dit een domme opmerking? Alvast bedankt.

Je zult in de bios de "secure boot" uit moeten zetten en vermoedelijk ook de legacy of csm bios moet zoeken of die dat kan.
Denkelijk heb je nu een uefi boot en een gpt schijf, dat zal een legacy bios en een mbr schijf moeten worden dan kun je W7 erop zetten.

Bedankt voor je snelle reactie. Voor een ervaren gebruiker zal je uitleg vast heel duidelijk zijn, maar mij gaan van al deze termen de oren klapperen helaas. In ieder geval is het me duidelijk dat je niet zomaar zonder slag of stoot een andere windows versie op een laptop kunt zetten.

nou niet op een windows 8 laptop.

als je als je je laptop aanzet op f2 of del (of fabrikant eigen) toets drukt dan kom je in de bios.

dit is het menu voor je laptop zelf.

hier is een tabblad genaamd boot option:

daar kun je de instructie van langepier uitvoeren

Of laten doen door iemand met kennis van zaken of een PC winkel tegen een schappelijk bedrag.

Voordat je er aan begint. Zoek even bij de fabrikant op het type of er wel Windows 7 drivers voor alle hardware is. Kijk daarna ook meteen even of je wel nog een Windows 7 licentie hebt.

Daarna kun je gaan rommelen in de BIOS.

Bedankt voor jullie tips, ik ga dit weekend zelf proberen windows 7 te installeren. Heb dit nog niet eerder gedaan, maar zo leer ik nog eens wat en veel mis kan er toch niet meer gaan, want windows 8.1 start toch al niet meer op.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan