Ansi; utf-8

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Ik heb een tekstbestand (exportbestand vanuit een stamboomprogramma) waarin ik heb opgegeven dat het ANSI is.
Dit bestand is bewerkt via Excel. Notepad en Notepad++ (en misschien nog wel andere programma's).
Het uiteindelijke resultaat zou weer eenzelfde exportbestand (met de nodige wijzigingen) moeten zijn, maar sommige lettertekens komen in een ander formaat over (â i.p.v. â).
Is er een mogelijkheid om te zoeken naar deze vreemde tekencombinaties. Ik kan daarna a.d.h.v. het originele bestand wel weer achterhalen welk teken er origineel had moeten staan.
Het bestand is te groot om er doorheen te lopen en mijn ogen goed de kost te geven om de vreemde tekencombinaties te ontdekken.

Ja, die is er en zolang iemand anders niet met een handiger plan komt kun je het volgende doen:

selecteer de gehele tekst, kopieer 'm en plak 'm in Word.
Vervolgens zoek je het eerste rare teken dat je wil gaan vervangen en dat teken selecteer je (klik met je muis en druk daarna ctrl-c) vervolgens kies je in Word voor 'zoeken' en in het scherm dat zich opent druk je ctrl-v (plakken). Word toont je nu alle plaatsen in het document waar dat teken voorkomt.

Handiger is om niet te kiezen voor 'zoeken', maar direct te kiezen voor 'vervangen'. Wederom opent zich dat zoekscherm, waar je het teken in kunt plaatsen middels ctrl-v, maar veel interessanter is het vak daaronder waarvoor staat 'vervangen door'. Als je daar een nieuwe letter in plaatst en je geeft Word de opdracht om te gaan zoeken én vervangen, vervangt Word gelijk alle tekens met de door jou opgegeven nieuwe letter / teken.

Oefen eerst even met een stukje willekeurige tekst en laat bijv. zoeken naar e en laat de e vervangen door een x. (oefening baart kunst)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan