Wachtwoorden/Authenticatie

WV1302

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2008
Goedemorgen,

Ik ben een beginner en heb een paar dagen geleden Mint 22 Cinnamon geïnstalleerd en Windows 10 eraf gegooid. Maar bij bijna alles wat ik wil doen vraagt Mint een authenticatie. Kan je dat verwijderen, en zo ja waar of hoe doe je dat? Want dat is knap vervelend. Heb al online gezocht maar niets dat werkt.

mvg,
Walter.

Ik neem aan dat het vooral gaat m.b.t. het installeren van software, en het aanpassen van systeeminstellingen. Dat is iets wat bij Linux hoort. Net als dat Windows dat ook doet met het UAC-systeem wat er al járen lang inzit. Uit oogpunt van veiligheid zou ik eerlijk gezegd juist blij moeten zijn met deze authenticatie.

Je kan eventueel als root inloggen, maar dat maakt je niet meteen veiliger. Eigenlijk zou je je dat niet eens moeten willen.

Bedankt voor je reactie. Idd het installeren van software en systeeminstellingen. Het UAC systeem krijg je meestal te zien als: "wilt u toestaan dat dit programma wijzigingen aanbrengt aan uw computer" en dan moet je gewoon op ja (of nee) klikken. Bij mint moet je telkens het volledige paswoord ingeven.

Dat is hoe Linux werkt. Ikzelf heb er minder moeite mee vanwege mijn vingerafdruk.

Ik heb even met chatgpt gespeeld om een scriptje te maken om ervoor te zorgen dat je geen password meer op hoeft te geve. Je kan natuurlijk ook jezelf toevoegen aan de /etc/sudoers. Maar dit script maakt het gemakkelijker.

Sla dit op als enable-passwordless-sudo.sh.

Bash:
#!/bin/bash

# Vraag om gebruikersnaam
read -p "Voer je gebruikersnaam in: " username

# Controleer of gebruiker bestaat
if id "$username" &>/dev/null; then
    echo "Gebruiker '$username' gevonden."

# Backup van sudoers-bestand maken
    sudo cp /etc/sudoers /etc/sudoers.bak

# Regel aan sudoers toevoegen via visudo-safe methode
    echo "$username ALL=(ALL) NOPASSWD: ALL" | sudo EDITOR='tee -a' visudo

echo "Wachtwoordloos sudo is nu ingeschakeld voor gebruiker '$username'."
    echo "Je kunt dit terugdraaien door de regel weer uit /etc/sudoers te verwijderen met 'sudo visudo'."
else
    echo "Fout: gebruiker '$username' bestaat niet."
fi

Maak het uitvoerbaar:
Bash:
chmod +x enable-passwordless-sudo.sh

Voer het uit:
Bash:
./enable-passwordless-sudo.sh

Top! Ben benieuwd.

Terug
Bovenaan Onderaan