Antivirus nodig of marketing?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stinissen

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2008
Is al die anti-virussoftware vandaag de dag nog wel nodig op je computer?

Het kost veel geld, zie nooit dat ie iets heeft opgespoord of verwijderd, kost megaveel geheugen, elke dag die updates downloaden en dat scannen dat zo lang duurt.. en last but not least: je computer wordt er trager van! Vriend van mij heeft zijn Norton er resoluut afgegooid en heeft op al deze bovenstaande punten gescoord. Hij is er erg blij mee. Is het niet gewoon een marketing truc om de consument bang te maken waarvoor hij niet bang hoeft te zijn? Alle emails die ik binnenkrijg worden al door gmail en hotmail gescand en programma;s donwload ik alleen via microsoft of download.com.

Gaarne uw mening!

Gewoon een virusscanner gebruiken als je op het internet komt met je pc.

Zonder virusscanner door het leven gaan zou ik zeker niet aanbevelen, dat is vragen om problemen. Het kan een tijdje goed gaan, maar je krijgt er gegarandeerd spijt van.

Je zegt dat virusscanners veel geheugen vragen, grote updates verlangen... maar je noemt in één adem ook Norton. Ik denk dat je daarmee precies de vinger op de zere plek ligt. Norton, maar ook de andere bekende pakketten zijn over het algemeen prima virusscanners. Probleem is dat virussen opsporen en verwijderen slechts één klein onderdeeltje van het hele pakket is. Er zit tegenwoordig een hele buslading aan extra programmaatjes bij. Grote vraag: wat doe je met de rest van dat hele pakket? Antwoord: niks. En als je er al wat mee doet: bar weinig.

Punt is dat al die goedbedoelde rommel moet op je harde schijf moet staan, het hele windows register wordt overspoeld met honderden entries, de hele handel moet in het geheugen geladen worden en spreekt voortdurend de CPU aan om bezig te kunnen blijven.
Als je er nou nog wat aan hebt, zou het niet zo bezwaarlijk zijn, maar heb je die opties ooit gebruikt? Heb je ze ooit echt nodig gehad? Ik niet, en ik deed mijn eerste computer ervaringen op in 1983, op een Commodore 64... [en toch ben ik pas 33, red.] :)

Oplossing is niet om de anti-virussoftware van je systeem te verbannen, maar om eens even goed tegen het licht te houden wat je werkelijk nodig hebt. Ik vertrouw al jaren op Antivir. Klein programmaatje zonder allerlei aanhangsels die je toch niet gebruikt. : Gewoon anti-virus. Niks meer, niks minder. Resultaat is een klein, snel, overzichtelijk programmaatje dat gewoon doet wat het moet doen. Bijkomend voordeel is dat het voor persoonlijk gebruik gratis en voor niks te downloaden is, zie op www.avira.com

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan