Antwoord van KPN op langzame internetverbinding

Status
Niet open voor verdere reacties.

ErikBooy007

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
24 mei 2007
Beste,

Twee dagen geleden heb ik maar eens een mailtje gestuurd naar KPN, omdat mijn internetverbinding niet zo snel is als hij zou moeten zijn.

Dit is de reactie die ik kreeg op mijn mail:

Geachte heer Booij,

In uw e-mail van 8 februari vraagt u zich af of 10 MB onder de mogelijk te leveren snelheid niet te veel snelheidsverlies is.

De mate waarin er snelheidsverlies optreedt kan door veel factoren veroorzaakt worden. In uw geval (u spreekt van 10 MB onder het maximum van 30MB) is het verlies aan de hoge kant. Dit verlies zou veroorzaakt kunnen worden bijvoorbeeld door het gebruik en de instellingen van een virusscanner. Ook de instellingen van een firewall kunnen veroorzaken dat uw snelheid beperkt worden. Ook het besturingssysteem en een eventuele update daarvan kunnen snelheidsverlies veroorzaken.

Naast deze factoren kan het ook zijn dat er meerdere draadloze systemen werkzaam zijn op de zelfde frequentie/kanaal. Er zijn dus nog een bepaald aantal haken en ogen aan de snelheid die geleverd wordt. Deze haken en ogen leveren u ook een aantal mogelijkheden om de nu behaalde snelheid te optimaliseren.

Wij vertrouwen erop u met deze informatie van dienst te zijn geweest.
(MB is in dit geval mbit)

Dit is de snelheid die ik haal met speedtest (terwijl mijn verbinding verder helemaal nergens voor gebruikt wordt.

Kan iemand mij vertellen wat ik precies kan aanpassen n.a.v. de KPN-mail om m'n verbinding te tweaken?

Dus virusscanner (Eset NOD32 3.0)
Besturingssysteem (Windows 7 Ultimate 32-bit)

Er zijn verder geen geen apparaten actief in dit netwerk / op deze verbinding.

opnieuw mailtje zenden naar diezelfde helpdesk, als RE van de mail die je hiervoor al stuurde (dus met het bericht dat ze terugstuurden er ook in) en zeg er nog bij dat je je volledige netwerk+bekabeling hebt gecontroleerd, er maar 1 PC actief is op de verbinding (ik hoop voor jou dat je pc met draad was aangesloten, en niet met draadloze internetverbinding, want draadloos internet veroorzaakt inderdaad wel een vertraging van je internetsnelheid), je virusscanner je internet niet vertraagt (werd door mij [je moet in de mail maar vertellen dat het getest werd door een derde] getest hier in België, en deze virusscanner vertraagt het internet niet.); er op het moment dat je je internetsnelheid testte er geen updates actief waren, de firewall uitgeschakeld was en je besturingssysteem ook geen vertragingen van de internetsnelheid veroorzaakt.

Bedankt voor je reactie! :)

Het betreft hierbij wel een draadloze verbinding, maar de router moet tot 54mbps aankunnen. Hoe kan dat dan m'n snelheid verminderen?

draadloze verbindingen halen nooit het maximum dat er weergegeven word op de doos hoor, als je op 20 meter afstand zit van je draadloze router, met ertussen een paar muren, houten of ijzeren platen (je bureau?), een tv, ... dan zal de snelheid al vlug dalen tot een maximum snelheid van 10 Mbits (delen door 8 => iets meer dan 1 MegaByte/seconde, wat dus wel traag is voor een constante internetverbinding.

Als het mogelijk is, zou ik je aanraden om even vlug een UTP kabeltje klasse 5 of 6 te leggen tussen je pc en je router, hierdoor zal het internet veel vlugger gaan, en zal je probleem misschien opgelost zijn.

Heey,

het kan ook zijn dat de afstand tot de wijkcentrale te lang is,
waardoor je ook een groot deel van je snelheid mist.
KPN, HetNet, Planet hebben trouwens ook een belachelijke klantenservice en reacties op brieven. Na hetzelfde drama (had 12 kb/s, moest 150 kb/s zijn) ben ik overgegaan op kabel.
Heb nu 2,0 mb/s ;)

Even met bekabeling geprobeer en verrek:
712238291.png

tegenover dit draadloos:

709736824.png

De snelheid is dus wel nagenoeg waar ik voor betaal. Toch vind ik het vreemd dat er zoveel verloren gaat, terwijl ik op een meter of 3 van de router af zit (er zit één muur tussen).

Zou het wellicht helpen om een ander kanaal te kiezen of iets dergelijks?

Zou het trouwens ook betekenen dat als ik het pakket van 60mbps neem, dat ik dan draadloos alsnog maar deze snelheid krijg?

Laatst bewerkt:
Heey,

het kan ook zijn dat de afstand tot de wijkcentrale te lang is,
waardoor je ook een groot deel van je snelheid mist.
KPN, HetNet, Planet hebben trouwens ook een belachelijke klantenservice en reacties op brieven. Na hetzelfde drama (had 12 kb/s, moest 150 kb/s zijn) ben ik overgegaan op kabel.
Heb nu 2,0 mb/s ;)

Overigens, de klantenservice van KPN (glasvezel iig) is wel één van de meest vriendelijke klantenservices die ik ooit gesproken heb. M'n moeder heeft er laatst ook naar gebeld, ze zou terug gebeld worden. Op dat moment was ze niet thuis, toen heeft KPN in twee uur zes keer gebeld om haar toch deskundig te woord te kunnen staan. Ik vind dus wel dat je de KPN hierbij een beetje tekort doet ;)

als die muur een dragende muur, een betonnen muur of een wakke (=vochtige) muur is of als hij behangen is, kan dit inderdaad wel een groot snelheidsverlies opleveren.

en draadloos internet is altijd wel trager dan bedraad internet, aangezien er bij de bedrade verbindingen altijd 100% data word verzonden door de router, bij draadloze verbindingen gaat het om 66,66666....% van de data is zinvol terwijl de andere 33,3333333....% zijn "lege" databits, die gebruikt worden om te zorgen dat de zinvolle data altijd volledig aankomt op de bestemming. bij draadloze verbinding gaat minstens 10% van de data verloren, die "lege" databits zorgen ervoor dat alleen die "lege" databits verloren gaan, en niet de zinvolle databits. het verlies word dus gecompenseerd

vreemd. Had altijd de indruk van ondeskundigheid, vooral na de fusie met Freeler
Toen ik telefoon bij KPN had, ben ik zomaar door een administratieve fout voor een maand afgesloten!! Bij de klantenservice weet niemand iets van af...

@MrPsycho, wederom bedankt voor je antwoord.

Echter vind ik het nog steeds vreemd. Namelijk, als er loze databits toegevoegd worden, waarom komen die dan niet nog bovenop de zinvolle databits?

Stel dat ik een 30mbit verbinding heb en er wordt 1/3 deel loze databits gebruikt, dan kan m'n router toch gewoon 40mbit versturen, waarvan 30 nuttig, in plaats van vasthouden aan 30mbit waardoor een groot deel verloren gaat?

Ik snap dus wel je verhaal, maar vind het nog steeds vreemd dat dat ten koste gaat van het nuttige verkeer.

tjah, sommige merken doen het inderdaad wel zoals jij het zei hoor (onder andere bij USRobotics => goed merk!!!), maar de draadloze routers die je krijgt bij je internetverbinding zijn vaak brol

Ah oké, nou ja jammer dan. Ik kreeg van KPN al te horen dat ik de experiabox niet kan vervangen door een andere router.

Bedankt voor de moeite! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan